Mapillary door facebook overgenomen

Op zich was Mapillary ook al een bedrijf dat winst probeerde te maken met door vrijwilligers verzamelde data. Het verschil is nu dat dat een groter bedrijf (met al een slechte reputatie) is, maar het lijkt mij niet echt verschillend met de huidige situatie.

Toch is het platform handig voor Openstreetmap, (wie dan ook de eigenaar is), om foto’s te uploaden en gebruik van te kunnen maken tijdens het mappen.
Ik neem aan dat deze functie blijft bestaan. Of moeten we angst hebben dat facebook misbruik maakt van de foto’s?
Persoonlijk heb ik veel gebruik gemaakt om mijn foto’s te uploaden, welke door een ander ook gebruikt kunnen worden om te mappen. Als ik het voor mezelf deed, had ik ze beter niet kunnen uploaden naar mapillary.
De foto’s kan ik ook rechtstreeks in JOSM laden namelijk.

Dat zie ik echt anders. Dat Mapillary geld verdiende met mijn foto’s was voor mij geen probleem gezien hun verdienmodel. Daarbij zit geen profiling waarbij gegevens van gefotografeerde personen gebruikt wordt. (wie was wanneer waar en wat deed die persoon daar?). Het is maar de vraag of Facebook er ook zo over denkt en daar zit mijn angst. Dit nog even los van het gegeven dat ik FB helemaal niet wil helpen. Micmin verwoorde het gisteren heel goed in dit draadje . Dat FB Whatsapp had overgenomen was al niet lekker. Om die reden gebruik ik inmiddels al Telegram en Signal in de hoop ooit van dit bedrijf verlost te worden maar het is maar de vraag of dat ooit lukt. Kortom: Deze stap is m.i. een stap in de verkeerde richting maar echt goed oordelen kunnen we pas als we weten wat exact de plannen zijn van FB. Hopelijk minder erg dan ik vrees maar dat zal alleen de toekomst uitwijzen. Ze hebben eerder beloftes gemaakt die ze niet zijn nagekomen.

Ik hoop wel op wat verbeteringen voor eenvoudige gebruikers. Het is nu af en toe knap onhandig en kwalitatief uiterst teleurstellend.

Martin, OSM materiaal kun je sinds 2014 ook terug vinden op Topografische kaarten en die worden ook commercieel verkocht. Wat ik op FB tegen heb is de verplichte cookies die strijdig zijn met mijn privacy keuzes, je kunt niet ja of nee zeggen maar krijg ze al bij binnenkomst als je even een filmpje wil zien bv van Commodoortje.

Maar zijn die rechten ook overdraagbaar? Dat staat er zo te zien niet bij.
In miijn ogen moet FB met iedere gebruiker een nieuwe overeenkomst sluiten.
Je hebt een overeenkomst met mapillary, niet met FB.

Da’s makkelijk. “Door op deze knop te klikken gaat u akkoord met de nieuwe gebruiksvoorwaarden”. [AAN DE SLAG]

Juridisch maakt dat niet zoveel uit. Facebook heeft een leger aan advocaten die dit tot op de bodem uitgezocht hebben. Voor ons als leken is het makkelijker om gewoon aan te nemen dat ze volledig in hun recht staan. Bij zo’n overname blijft de overgenomen partij gewoon bestaan (in eerste instantie), en blijven alle overeenkomsten geldig. Je houdt dus nog dezelfde overeenkomst met rechtspersoon Mapillary.

Oh niet eens nodig waarschijnlijk. Veel van dit soort bedrijven hebben ergens in de kleine lettertjes staan dat ze de voorwaarden ten alle tijde eenzijdig mogen veranderen.

Hier nog een leesbaar en leerzaam artikel over deze overname van Mapillary door FB.

Wel een heel hoog “zoumisschienweleenskunnendenkik”-gehalte

Om er even op terug te komen,

Mapillary is altijd een beetje shady bedrijf geweest, het concept van alternative voor google streetview is een erg goede concept, maar het Mapillary nooit echt gelukt om in de massa’s door te drukken.

Het probleem is dat Mapillary zowat altijd om winst draaide, vandaar dat het zo moeilijk te gebruiken is.
Van alleen maar winst draaien wordt je niet groot van. Dus als je het geld niet binnen kan halen, dan maar verkopen.

De Facebook verkoop zat er al lang aan te komen. Dat gebeurt zowat met elke Zweedse startup.
In Zweden draait het om startups maken en verkopen. Dat zit diep in de cultuur daar.

Dus de gehele overname van Facebook of andere grote bedrijf kon je al 5 jaar terug zien.
Uiteindelijke verdwijnt Mapillary zowat en krijg je er nauwelijks toegang tenzij je een facebook account hebt. Dat is met Snapchat, Whatsapp en alle Facebook producten gebeurd.

Zuckerberg wil nog meer van je weten.

Dat je Facebook lid moet zijn om Facebook te bekijken is de schuld van Europa.

Ik kan Whatsapp prima gebruiken zonder facebook account.

De FB deal wordt zo langzamerhand zichtbaar op de werkvloer:

Dit is nu de beloning voor het maken van 500k aan foto’s: :laughing:

Nou die sticker wil ik ook wel… Ben gelijk jaloers :slight_smile:
Waar ga je 'm opplakken?

Mijn beloning is dat ze achter mijn rug sequenties wissen.
Ze denken dat de computer en mijnheer @system het beter weten dan ik.

Ik zou er niets tegen hebben als ze in overleg slechte kwaliteit foto’s beginnen op te ruimen.

En wat is daar de reden voor? Ik kon het zo snel niet vinden. Als ik naar openstreetcam kijk, lijkt het me helemaal niet zo’n verkeerd systeem: het werkt in ieder geval sneller dan mapillary.
Bovendien werkt de JOSM plugin op een zelfde wijze.

De reaktie van Mapillary: tja, de grote stickers waren op, heeft niks met FB te maken :open_mouth:

BTW ik heb ze op de vuilcontainers geplakt :laughing:

Mapillary heeft al enkele berichten van mij gewist, de logica was te ver zoek voor hen.
En ja, het zou wel eens kunnen dat mensen zich beledigd voelen.

Hier dan maar een berichtje over het blurren.
Ik hoop dat jullie het wel begrijpen.
https://www.hln.be/in-de-buurt/mortsel/politie-krijgt-tientallen-tips-over-vermiste-ilias-12-maar-doet-ook-oproep-kijk-alsjeblieft-uw-camerabeelden-na~aa2b3c37/

Edit : Ik begrijp niet dat er zijn die niet begrijpen dat dit met blurren te maken heef, na het lezen van de link.

Maar allez, vooruit, anders word ik hier ook nog gecensureerd.

Stel u voor dat ik donderdag in Antwerpen was gaan fotograferen.
Dan zou ik nu op mapillary kijken of dat vermist ventje er op staat.
Met geblurde foto’s zal dat niet lukken.

Het lijkt erop dat de gevolgen door overname zichtbaar worden.
Met het mapillary account kun je wel de invulvelden invullen, maar niet meer op ok drukken.
Je kunt via je google, facebook of OpenStreetMap account inloggen, waarbij mapillary toegang krijgt tot deze accounts.

Ik weet persoonlijk niet of dit een goede of slechte zaak is.
Normaal gesproken wil ik een eigen account van de website gebruiken en niet via via.