[Knooppuntnetwerken] 2020-11-01 Release Knooppuntnet 3.0 + Planner!

In Noord Limburg is een strook ten westen van de Maas tussen Broekhuizen en Wanssum niet compleet.
Het gebied is opnieuw ingericht.

Binnenkort wordt begonnen met het opnieuw aanleggen van wandelroutes.

Super!

Ik wil wel helpen, maar je mag me even een crash course knooppuntennet geven:

  • Waar vind ik de knoopunten en routes (legaal?)
  • Hoe tag ik de knooppuntenroutes (wikisite)

Ik woon zelf in Amsterdam Zuidoost, zie dat daar nog vrijwel niets is. Wil wel beginnen met Noord-Holland ten zuiden van A’dam.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Node_Networks#Tagging_instructions

Zoals vermeld op https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Contributors#Netherlands hebben we toestemming om hun Wandelrouteplanner (knoopppunten en routes) als bron te gebruiken. Je kan daar een route mee maken en die dan als gpx exporteren, dat kan je in josm gebruiken om te zien hoe de routes lopen. Helaas moet je dan wel telkens wisseln tussen de planner en josm om de knooppuntinformatie te vinden (waar ze precies staan en welke nummers), want die planner geeft alleen de routes in de gpx en niet de knooppunten (sommige andere planners geven de knooppunten als poi’s mee in de gpx, maar voor NoordHolland is er volgens mij geen andere planner).

Weet iemand een manier om die wandelrouteplanner zelf als onderlegger in JOSM te krijgen? Dat zou het wel een stuk makkelijker maken!

Crash course:

  • Zet in JOSM de kaarttekenstijl Wandelknooppuntennetwerken aan, daarin zie je de route-refs en de knooppuntenrefs.
  • Kijk in waymarkedtrails of de Knooppuntnet planner waar al wat knooppunten gemapt zijn in Noord-Holland, en download dat gebiedje in JOSM
  • Dan heb je de netwerkrelatie Wandelnetwerk Noord-Holland binnengehaald en een paar voorbeelden van knooppunten en node2node routerelaties.
  • Nieuwe knooppunten map ik altijd handmatig: bepaal de node, voeg toe rwn-ref=* en network:type=node_network (dat blijft dan in de buffer staan zodat de volgende sneller gaan).
  • Ik zorg altijd dat de nodes erin staan voordat ik de node2node route ga maken.
  • Nieuwe node2node route: ik open een bestaande, kopieer die en sluit gelijk de oude.
  • Dan verander ik, in de nieuwe relatie, de ref in de nieuwe ref (mm-nn) en gooi de oude inhoud weg.
  • Dan voeg ik de juiste wegen toe van startknooppunt tot eindknooppunt.
  • Waar nodig moet je wegen “knippen” voordat je ze toevoegt.
  • Soms moet je een paadje bijmaken omdat de route ergens loopt waar nog geen weg is. Ik gebruik daarbij satelletbeelden, om te bevestigen dat er inderdaad een wandelbare verbinding is. Soms ook GM en Mapillary voor beelden vanaf de weg.

Alle nieuwe knooppunten en nieuwe routes moeten toegevoegd worden aan de netwerkrelatie. Volgorde maakt niet uit, als ze er maar inzitten!

Tip: er zitten soms waanzinnig veel knooppunten en verbindingen in een gebied. Hou het klein, die bijvoorbeeld telkens een ringetje van knooppunten aansluitend aan wat er al is.

  • Sommigen nemen de knooppunten op in de node2node relaties. Ik doe dat niet, het helpt bij de invoer wel een beetje maar daarna geeft het geen informatie meer en er is ook geen controle op gebaseerd.
  • Ik zet altijd wel de expected_rwn_route_relations, want als ik dan een verbinding vergeet zie ik dat in knooppuntnet analyse terug. Ook later, in de onderhoudsfase, merk je een netwerkfout het snelst via die controle. Het is optioneel, want voor rendering en routing is die info niet nodig.

(Ik wed dat anderen sommge dingen veel handiger aanpakken, dat hoor ik dan graag !)

Ik heb daar al wat toegevoegd, ga jij daar dan mee verder? Dan ga ik verder met het gebied Amsterdam-Purmerend-Hoorn

We hebben daar wel de bron voor, ik neem aan dat de wijzigingen daarn worden doorgevoerd.

Limburg beneden Sittard hebben we geen bron voor. Dat zal vooralsnog alleen via survey kunnen. Maar ik kom daar niet al te vaak. Vorig jaar het Krijtlandpad gelopen, maar daarbij nog niet op knooppunten gelet.

Ik ga verder met Alkmaar en dan zuidwaarts langs de kust.

Thx voor de duidelijke uitleg.
Mijn JOSM is in het engels, ik moest even zoeken naar de style Numbered Walking Node Networks.

Een aantal vragen:

  • Waarom zou ik de route als GPX maken? Ik kan toch gewoon op de kaart van Wandelnet kijken?
  • In OSM staat nu de route 17-19. Maar als ik in Wandelnet kijk dan moet die eigenlijk opgebroken worden in 17-34-35-19. Is dat ok? Hoef ik oude relaties niet te bewaren?
  • Het gebied onder Amsterdam ZO zit een beetje op de grens van Amsterdam en Utrecht. Ik zie de bovenstaande route 17-19 en node 19 in het Wandelnetwerk Utrecht Groene Hart zitten. Wat bepaalt precies welk wandelnetwerk het is? Of mag ik alles in de provincie NH in het Wandelnetwerk Noord Holland gooien?
  • Het staat niet in je uitleg, Ik neem aan dat alle relaties die ik maak ook in Wandelroute Noord-Holland Noord. moeten? Zit daar een geeigende volgorde in? (edit: ik kan niet lezen) De network Wandelnetwerk Noord-Holland heeft nu al 2745 members Als heel NH er in zit zouden het zomaar eens >4000 kunnen worden.
  • Weet iemand hoe je in een relatie in JOSM naast de name (die hebben de meeste nodes niet) ook de ref kan tonen? Nu zie ik alle nodes alleen met hun OSM-ID…

Ja, ik begin vanaf het Amsterdam-Rijnkanaal en werk langzaamaan westwaarts. Heb niet heel veel tijd de komende weken, maar we zien wel.

Begin 2019 stond in de regionale krant de Limburger dat het netwerk er in april 2020 zou zijn.

Op 28-08-2020 stond er een bericht dat waarschijnlijk anderhalf jaar later er een netwerk zou zijn.
Niet alle gemeentes hebben blijkbaar al de financiele bijdrages toegezegd.

Nog een vraag:
Ik zie op de kaart van Wandelnet een paar routes waarvan ik me ernstig afvraag of deze correct zijn.
Ik weet niet of je kan linken naar Wandelnetkaart, maar iets ten noorden van Driemond staat punt 39 en dan een route door het bos naar noord en dan west naar punt 22. Het zou kunnen, maar ik heb het pad nooit als zodanig herkend.

Vervolgens iets westelijker van punt 22 naar 27, door de weilanden. Ik heb van punt 22 door dat bosje zelf laatst gelopen, als je bij het weiland komt is daar een hek dat niet open kan en geen opstapje heeft, maar wel een bordje “verboden toegang voor onbevoegden”. Het was me destijds niet opgevallen dat daar een wandelroute zou liggen. Bovendien kan je direct ten oosten van node 27 niet over de sloot zoals de wandelnetkaart aangeeft…

Ook zie ik af en toe al bestaande nodes met als ref “?”. Op de wandelkaart is hier geen node, iets ten zuiden daarvan wel. Hoe dat? Is het dan niet beter om (in dit geval) een delta te maken van de drie routes 48-58,48-49 en 49-58?

Hoe hiermee om te gaan?

Het relatiewindow kent een mouse-over. Als je een relatie in de editmode hebt, kun je je muis op een way of node houden en krijg je in de mouseover de tags van die way of node te zien.

  • Een gpx kan ik in JOSM openen, dat mapt makkelijker, gewoon de ways kiezen die het meest in de buurt komen en geschikt zijn voor wandelen. Voor de Wandelnetkaart moet ik telkens van toepassing wisselen. het zou helpen als ik 2 schermen gebruikte, maar meestal heb ik alleen mijn laptopje.

  • Een oude knooppuntrelatie waar nieuwe knooppunten tussen zijn gekomen moet je inderdaad opknippen. Ik open dan meestal de bestaande relatie, zet daar de nieuwe knooppunten op de juiste plek tussen, en maak dan een kopietje (in dit geval zelfs twee) waarna ik de ref’s aanpas en alleen de daarbij behorende wegen erin laat staan.
    Dus ik hergebruik wel de oude relatie en maak nieuwe erbij.

  • De knooppunten gooi je in de juiste netwerkrelatie. Volgorde doet er in de netwerkrelatie niet toe. De provinciegrenzen zie je in JOSM en in de planners. Een node2node route die de grens overgaat komt in beide netwerkrelaties met als role “connection”. Ik zou daar niet te zwaar aan tillen als dat niet helemaal goed is: als ze maar in een netwerkrelatie zitten, dan gaat er in het renderen en routeren niks mis. Je krijgt alleen een aantal “feiten” in Knooppuntnet. Die moeten dan nog een keer langsgelopen en weggewerkt worden, maar dat wil ik later nog wel eens doen.

  • Ik zie in het relatievenster in JOSM voor knooppunten de de rwn_ref en rcn_ref, en voor de routes de ref. Ik heb geen idee hoe dat geregeld is!

Om te beginnen ga ik er nu vanuit dat de Wandelnetbron juist is. Als ik twijfel probeer ik met satellietbeelden en viewers bevestiging te krijgen. Als er echte recente survey is dan gaat dat natuurlijk voor. Ik denk dat het handigste is om de route wel in te voeren maar met een fixme erop en een note, anders heb je kans dat iemand anders hem alsnog gaat invoeren. Als je zeker weet dat hij ergens niet doorgankelijk is, lijkt me dat daar een onderbreking in de route komt, dat voorkomt dat hij ten onrechte gerouteerd wordt.

Nodes die ik op de bronplanner als “0” (cijfer nul) zie, of splitsingen waar geen node staat, die geef ik rwn_ref “?” . In de ref van de routes komt dan ook een ? te staan. Dat zijn nodes die er al staan, maar de nummers zijn nog niet doorgevoerd in die planner. Een aantal heb ik zelf gesurveyed en vervolgens aangevuld. (Na de supersnelle invoeractie komt dus een lange staart van survey en onderhoud… maar dat is OSM, het vraagt doorlopend onderhoud.)

Ik weet niet precies wat je met "delta maken"bedoelt; we mappen bestaande knooppunten en de routes ertussen, maar we maken geen nieuwe routes.

Op de wandelnetplanner staan ook gebieden met knooppunten die het label “-” hebben. Die bestaan nog niet, ze zijn gepland. Helaas hebben ze die plannen toch al in de planner geïmporteerd. Die moeten we MI niet invoeren. Ik heb Wandelnet en Routemaker hierover gemaild maar (nog?) geen respons gekregen…

Ik ben bezig in Drenthe, maar dat gaat niet met een dusdanige snelheid dat ik dat voor 1 november heb ingevoerd…

Uit de praktijk weet ik dat de routes aan de rand van het netwerk op Wandelnet (met name als er een grote afstand tussen de knooppunten ligt) er niet altijd in de praktijk zijn.

Goed werk!
Drente is volgens mij nog hard bezig met uitrollen, terwijl ondertussen de natuur grootschalig op de schop wordt genomen… dat zal nog wel even duren voordat er een stabiel wandelknooppuntennetwerk in de hele provincie is. Op zich is dat lastig, maar aan de andere kant ook een kans om aktueler te zijn dan de “officiële” datasets.

Dat merk je nu al. Midden-Drenthe en De Wolden hebben al een netwerk, ze zijn nu bezig in gemeente Coevorden, waarvan nu al een deel op OSM staat. Maar om alles te surveyen vergt wel heel veel tijd…

Even verwachtingsmanagement: Ik heb vanwege de persconferentie van Rutte de komende weken een pak extra werk. Ik verwacht dus niet heel veel te kunnen doen (ten zuiden van Amsterdam)

Ik download in JOSM nu alleen met de overpass query:

[out:xml][timeout:90][bbox:{{bbox}}];
(
  way["highway"];
  node["node_network"];
);
(._;>;<<;);
out meta;

Door de extra “<<” in de laatste regel download je ook de relaties waar de ways of nodes lid van zijn.

Iets sneller: als je net een n2n hebt gemaakt, staat die in de relations-tab (rechts bij mij) geselecteerd. Daaronder zit een knop “copy to a new relation”. Scheelt weer de oude sluiten en daarmee foutkansen.

Oh, die ben ik vergeten op de nodes te zetten die ik tot nu toe gemaakt heb…

Ah, ik zit hier met 2 full HD-monitoren (en dat is eigenlijk nog te weinig… JOSM neemt 1½ monitor als je met relaties bezig bent, en wandelnet ook een hele … Geen zin om een 3e monitor er bij te zetten :D)

Hmm, kennelijk heb ik een andere versie van JOSM (15937)… Ik zal eens updaten — Ik heb de JOSM repository toegevoegd aan (k)Ubuntu, nu heb ik ineens versie 17084… Maar in een relatie zie ik nog steeds van nodes alleen het de naam en als ze die niet hebben (zaosl dde meeste wandelnet-nodes) de id, maar niet de ref. Wel kan ik mouseover doen… Interessante verbetering.

Hier wordt verteld hoe je weergave in je selectie-venster kunt aanpassen voor werk aan netwerken:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/User:Polyglot/Some_ways_to_simplify_editing_cycle_node_routes_with_JOSM#Custom_Name_Formatters

Door tms:https://tilecache-routemaker.irias.nl/tiles/opentopo/{zoom}/{x}/{y}.jpg toe te voegen krijg je wel de achtergrond van Wandelnet, de OpenTopo kaart.
Het netwerk zelf zit verpakt in dit JSON bestand: https://wandelnet.routemaker.nl/routemaker/getNetwork, is er een makkelijke manier om dit in JOSM te importeren, anders moet ik er best wel wat tijd in stoppen en kijken of ik het kan omzetten naar een GPX, maar die wordt dan wel groot… Weet iemand welke coördinaten hier worden gebruikt?

Edit: de link werkt zo niet, maar via de netwerk inspector van Firefox kon ik een JSON bestand (7.9MB groot) downloaden:
{“result”:
{“lines”:[
{“id”:214593,“id_from”:237704,“id_to”:239802,“geom”:,“colors”:,“length”:118},
{“id”:320326,“id_from”:324051,“id_to”:324253,“geom”:[[734359.402319394,7054448.42250999],[731776.559447782,7052494.72554625]],“colors”:,“length”:2196},
{“id”:214595,“id_from”:239548,“id_to”:242670,“geom”:[[518736.771684206,6801046.30789553],[518721.829731003,6801031.68634928]],“colors”:,“length”:13},
{“id”:214596,“id_from”:242386,“id_to”:242663,“geom”:[[523055.518566841,6834102.00719725],[521973.158623324,6834901.59839042]],“colors”:,“length”:938},
etc.
},
“pois”:[
{“id”:235813,“geom”:[707381.994243874,6819419.31440245],“name”:“”,“tags”:},
{“id”:235814,“geom”:[713109.177032063,6798292.41316413],“name”:“U74”,“tags”:},
{“id”:315118,“geom”:[676808.709440073,6684580.83039176],“name”:“”,“tags”:},
{“id”:315119,“geom”:[673242.69946271,6670450.96025387],“name”:“72”,“tags”:},
{“id”:235817,“geom”:[488382.555734519,6807159.91663309],“name”:“71”,“tags”:},
{“id”:304170,“geom”:[525043.266837709,6962999.21523556],“name”:“0”,“tags”:},
etc.
}
}