Gebruiken van wandelnetwerkinformatie van Wandelnet

We hebben het hier wel eens eerder over gehad, maar nooit definitief opgelost volgens mij.
Ik zie op de website van Wandelnet informatie staan over de data die zij gebruiken voor hun wandelrouteplanner (landelijke knooppuntplanner).

https://www.wandelnet.nl/nieuwsbericht/2020/09/24/Alle-aanwezige-wandelnetwerken-in-de-databank-en-routeplanner

Er staat dat hun bronnen toestemming moeten hebben gegeven voor opname in de Wandelrouteplanner en de roputedatabank, en dat de data doogeleverd wordt aan allerlei publieke diensten en consumentenorganisaties, waaronder OpenStreetMap.

Ik maak daaruit op dat het open data is die wij gewoon mogen gebruiken. Ik heb Wandelnet aangeschreven of ik dat goed zie, zodat toestemming vooraf voor elk gebruik van elke dataset niet meer gevraagd hoeft te worden. En gevraagd om de betreffende opendatalicentie te vermelden, met verwijzing naar de website van Creative Commons Nederland.

Ik ben benieuwd of ze het gaan aanpassen!

Het lijkt mij geen gemakkelijke vraag voor wandelnet.

De database wordt beheerd door wandelnet, maar wie is bv. in Limburg de copyright-houder van de informatie?

  • Wandelnet (lijkt mij eigenlijk niet, zij krijgen het aangeleverd)
  • Stichting Routebureau Noord- en Midden-Limburg? Zij zijn opgericht door de gemeentes en doen het beheer van het netwerk.
  • De gemeentes? Zij betalen uiteindelijk voor de aanleg en het beheer.

Ik ben benieuwd naar het antwoord en hoop dat het allemaal open data is dat zonder beperkingen gebruikt mag worden (evt. met vermelding van copyright/licentie).

Wandelnet krijgt datasets van de routebureaus en vraagt of het open data is, althans dat verklaren zij. Dan gaat het in de routedatabank (die is niet van hen maar verzamelt en levert door). Een van de afnemers is Routemaker, namens Wandelnet, en die publiceert dat in Wandelnet’s wandelknooppuntplanner voor Nederland (voorheen wandelen123). Daar staat geen attributie in voor de knooppuntdata (wel voor het gebruik van OpenStreetMap en OpenTopo).
Ik denk dat zij zelf ook niet weten wie je zou moeten noemen. In Zuidplas heb ik het knooppuntnetwerk vanaf de eerste lijn op een kaartje tot aan de laatste controle op de uitvoering grotendeels eigenhandig gedaan, m.u.v. het plaatsen, maar het geld kwam van de Provincie, aangevraagd door de gemeente Zuidplas die de formele opdrachtgever was; het project werd uitgevoerd door Groenvoorziening Zuid-Holland (provincie) wat overging naar Staatsbosbeheer, die het hebben aanbesteed en laten uitvoeren door een aannemer bij wie ik in het systeem kon om problemen en aanpassingen door te geven. De uitbreidingen werden toegevoegd aan de bestaande netwerken Hof van Delfland en Gouwe-Wiericke, waar ik en passant ook de nodige aanvullingen en wijzigingen voor heb geregeld. De digitale data is ontstaan in de werksystemen van de aannemer(s), waar ik ze met toestemming van de projectleider, gemeente en aannemer uit mocht overnemen, en ik neem aan dat dat uiteindelijk de digitale bron is van alle data. Ook de mutaties, want alles wordt in die wereld uitgevoerd dmv opdrachten aan aannemers, ook het onderhoud.

Ik heb er een paar flessen wijn en een toespraakje van de wethouder voor gehad, maar op attributie zit ik niet te wachten. Geen van de genoemde betrokken partijen zit op attributie te wachten.

Alle partijen beschouwen deze data gewoon als publiek domein, en ze vinden het heel vreemd als je over gebruiksrecht begint. Mailtjes en gesprekken met mensen van Wandelnet, Staatsbosbeheer, Routebureaus, en gemeenten over gebruikrecht geven hetzelfde beeld, ook voor andere knooppuntnetwerken, althans de wandelknooppuntennetwerken in Nederland.

Ik zou ook niet weten wie hier copyright heeft of zou kunnen claimen. Maar het zou fijn zijn als er dan expliciet CC-ODbl bijstond.

PS Voor langeafstandswandelroutes is het verhaal anders, die zijn daadwerkelijk eigendom van een vaak grotendeeels private organisatie die er ook wat inkomsten uit moeten halen.

Antwoord gekregen. Inderdaad lastig, deze materie. Zij krijgen de data gewoon op verzoek van de regio’s, als een regio het niet open wil stellen komt het niet in de afgeleide toepassingen zoals de (routemaker) wandelrouteplanner van Wandelnet.

ODbl , hij denkt dat dan meteen alles van de routebank opengesteld wordt en daar zit ook niet-open data in.

Verder schrijft hij

“De routedatabank an sich is bedoeld voor business to business. Wandelnet en Fietsplatform hebben consumentensites waar data voor consumenten vrij downloadbaar is.”

Dus die data zien zij als vrij beschikbaar.

en “Open Street Map haalt haar data overigens op via de wms die wij via de PDOK publiceren.”

Nou word ik nieuwsgierig… wie denkt hij dat Open Street Map is? Ik denk dat het om fietsroutes gaat, maar volgens mij worden die niet geïmporteerd. Toch?

ODbL is geen CC onderverdeling, het is onderdeel van een ander licentie lichaam Open Data Commons.
https://opendatacommons.org/licenses/odbl/
https://creativecommons.org/

Goed dat je het zegt! Weer wat geleerd. Nou nog uitzoeken wat wanneer het beste is… of wacht, dat weet jij natuurlijk ook!

PDOK Dataset: Regionale wandelnetwerken
NGR Regionale Wandelnetwerken WMS

Daar staat bij de metadata

Wat is Geo Gedeeld licentie
Licentie keuze Overheid bij data.overheid.nl.

Nee, staat in de kolom opendata. Nee, het is geen open data.

Hoeveel Geo Gedeeld licentie staat er in NGR maar 15.

NGR Wandelnet zoek

Bij streekpaden wordt je verwezen naar Overige beperkingen: Gebruikslicentie_Fietsplatform.pdf Nog niet gekeken of er mogelijkheden zijn.

Overige beperkingen:
Geo Gedeed licentie, Naamsvermelding verplicht, Stichting Wandelnet, Gebruik met doelbeperking, Doorleveren verboden

Niet geschikt voor Openstreetmap, tenzij afspraken.

Zijn we terug bij af… want Wandelnet noemt het zelf open data, en levert het zelf al door. Routebank wms is niet hetzelfde als Wandelnet.

Ik heb nu gevraagd om de tekst op de Wandelnetpagina explicieter te maken, namelijk vermelden dat de wandelnetwerkgegevens met naamsvermelding gebruikt en onder dezelfde voorwaarde gedeeld mag worden. Als ze dat doen kunnen we ook de naamsvermelding in 1x goed regelen, want dat zou ik graag doen.

Wandelnet gebruikt OSM voor alle kaartjes, netjes met bronvermelding, dan kunnen wij hetzelfde doen (met een leuk linkje erbij) voor hun routegegevens. Levert hun ook weer klanten op.

En er zijn dus al afspraken.

Wat is er al geregeld:
Contributors#Netherlands Wandelnet
Wandelnet gave permission to use the map of hiking node networks
wandelnet.planner.routemaker.nl/planner
9 juli 2020
Versie verandering Wandelnet

Wat ook op het forum vermeld is.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=657730#p657730

Hee, top! Al geregeld dus.
Ik zie dat Jon Rietman de toestemming heeft verleend, dat is degene met wie ik nu kontakt had. Waarom zei die dan niet even dat het zo geregeld was? Nou ja. Klaar. Dank, Allroads. Ik kan weer verder.

Begrijp ik het goed dat wij wandelnet.nl wel mogen gebruiken voor knooppuntroutes maar niet voor LAW’s? Concreet heb ik het over het Friese Woudenpad, zie
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=74649

Mag wel, we hebben globale toestemming.
Ik heb de afgelopen jaren een heel aantal kontakten hierover gehad en toestemmingen gevraagd voor specifieke paden. Want er was geen globale toestemming om Wandelnet data te gebruiken, dus moest ik per route toestemming vragen, en dat deed ik dan per mail aan Nivon, aan padgroepen, en aan Wandelnet. Ik kreeg altijd toestemming, soms stuurden ze me de data toe, en als ik voor een andere route opnieuw toestemming vroeg waren ze vaak verbaasd: we hebben toch al ja gezegd? Geregeld ook omdat een andere mapper het had gevraagd, en ik wist dat niet.

Wandelnet (in de persoon van de coördinator vrijwillegers en routes) was nog het meest terughoudend, niet over het overnemen van de route maar
a. Ze waren bezorgd dat OSM aktueler zou zijn dan hun eigen site, en dat kon toch echt niet,
b. Het logo mocht niet overgenomen worden (zij hebben dat in licentie, met de plicht het te beschermen tegen ongeoorloofd gebruik, en zij mogen het gebruiksrecht niet doorgeven). Zij zagen het logo op Waymarkedtrails en in OsmAnd, en konkludeerden dat het ongeoorloofd overgenomen was.

Mijn standpunt was:
ad a. Wat OSM van hun overneemt kan niet aktueler zijn dan hun data, want het ís hun data. Wat losse mappers eraan toevoegen op basis van survey is waarschijnlijk aktueler, maar daar kunnen wij weinig aan doen: iedereen mag invoeren wat-ie bij survey waarneemt. Hun data aktueel houden is hun probleem.

ad b. Wij beschrijven het symbool. Wat anderen met die beschrijving doen hebben wij geen zeggenschap over; in ieder geval mogen ze niet het feitelijke logo als plaatje overnemen, maar een benadering op basis van de beschrijving zal hoogstwaarschijnlijk juridisch geen misbruik zijn. Maazr dat ligt in de sfeer van jurisprudentie. In dit geval zijn de renderers in het buitenland gevestigd; Wandelnet zou dus tegen die renderers een zaak kunnen aanspannen, maar dat kost veel en levert hoogstwaarschijnlijk geen resultaat.

Een gesprek van een aantal mappers met Wandelnet, op hun uitnodiging, was de bedoeling, maar dat is er nooit van gekomen en die coördinator is nu weg, ik denk dat de opvolgster er niks van meegekregen heeft.

Slotsom: er is toestemming. Maar in feite is dat nu niet meer zo belangrijk, want alles zit er al in en het meeste is meerdere keren op de weg gesurveyed. En dus aktueler dan de Wandelnet data, en dus gaan we niet meer hun data overnemen voor LAWen en SPen.

Wie alleen geïnteresseerd is in het gebruiksrecht kan de rest overslaan

Inmiddels ben ik ook Wandelnet vrijwilliger (markeerder), met daarnaast speciale aandacht voor de digitale route-informatie.
Ik zet OSM in bij het controleren van de routelijnen, ten behoeve van zowel OSM als Wandelnet. Op dit moment doe ik dat als volgt: Ik maak een lijst van verschillen tussen de Wandelnet info en de OSM info. Ik vraag aan de markeerders welke versie juist is, of dat ze misschien allebei fout zijn. Fouten in OSM werk ik gelijk bij. Aan het eind heb ik dus een 100% juiste route in OSM, die stuur ik naar Wandelnet en die verwerken het op hun site en in de routedatabank.
Op het pad waarvoor ik markeerder ben ging dat perfekt. Momenteel doe ik hetzelfde voor een andere LAW. Dat is een pilot-projekt voor deze werkwijze, en het loopt als een trein. WinWin!

Bedankt, Peter! Ik snap de details niet helemaal, maar als wij wandelnet.nl mogen gebruiken: prima. Het Woudenpad is inmiddels gerepareerd, bron wandelnet.nl: https://www.openstreetmap.org/changeset/116203947