Graphhoppper / OSM: route neemt afslag in plaats van snelweg

Hier al ingelezen?: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=793383#p793383 en dan vooral deze: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=793529#p793529

Daar lijkt iemand vergeten om de afritten ook de juiste maximumsnelheid te geven. De afrit staat op altijd 120km/h, terwijl de hoofdweg 100km/h met op bepaalde tijden 120km/h.

Je lijkt gelijk te hebben dat dit een fout is in de tags. Ik heb de mapper die daar bij Arnhem de snelheid aan heeft gepast een berichtje gestuurd via de changeset.

Ah… Ja, dan is er niets mis. De router stuurt je terecht over de afritten, want daar mag je harder. Persoonlijk zou ik ze dezelfde maximumsnelheid geven als de hoofdweg, maar daar lijkt niet voldoende steun voor te zijn.

:smiley:
Heren, bedankt voor de snelle antwoorden!!

Ik heb werkelijk van alles geprobeerd en uren gezocht naar informatie over de app, de routeberekening met GraphHopper om uiteindelijk hier uit te komen en met behulp van deze post is alles duidelijk: https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=793383#p793383. Blijkt maar weer dat je soms met een kleine duw in de goede richting een stuk verder komt. Bedankt Geim!

Van álles waar het aan zou kunnen liggen, had ik nooit gedacht dat dit te maken zou kunnen hebben met de recente snelheidswijzingen in Nederland.

De echte oplossing voor dit routeringsprobleem zal moeten komen van verbeterde routers. Vermoedelijk bouwen die nu nog niet genoeg vertraging in voor de kruising aan het eind van de afrit. (Zie graphhopper issue.)

In dit geval kunnen kleine correcties in de OSM-data misschien al een verbetering opleveren. Ik zie hier dat sommige afritten (b.v. deze bij Heteren) overdag nog op 120 km/u staan. Dat moet volgens mij naar 100. Misschien is dat genoeg om de router niet over afrit en oprit te laten gaan.

De consensus is toch:
Oprit (vanaf bord ‘begin snelweg’, zolang geen maximumsnelheidsbord aanwezig) → 130
Afrit (tot bord ‘einde snelweg’, zolang geen maximumsnelheidsbord aanwezig) → zelfde snelheid als snelweg voor de afrit.

Ik denk dat de oplossing inderdaad in de routeerders moet worden gezocht, zoals je al aangaf, want dit zal niet helpen:

Dat is gemiddeld nog steeds >= 115 km/h.

Laten ze gewoon de highway=motorway_link een lagere prioriteit geven dan de highway=motorway zelf.

Routeerders die alleen naar de maximumsnelheid van de weg kijken zijn te dom om te gebruiken. Je moet op zijn minst ook wegcategorie meenemen en dan instellen dat afritten duurder zijn dan de autosnelweg zelf. Dan krijg je dit soort dingen niet.

Ik heb al je voorbeelden in http://brouter.de/brouter-web met het car (fast) profiel geprobeerd en krijg die omleidingen niet.
Het lijkt me dus ook niet in de OSM data te zitten maar in de routing engine van graphhopper.

Oei, oei. Ik heb blijkbaar een heikel punt aangekaart… :open_mouth:

Aan de ene kant is er het argument dat het aan de router (GraphHopper) ligt:

  • er bestaat blijkbaar geen -logische- voorkeur voor het type ‘motorway’ boven ‘motorway_link’, ookal is de reistijd/afstand in het tweede geval -minimaal- korter
  • er wordt blijkbaar helemaal geen rekening gehouden het type ‘give_way’. In de praktijk zal men bij een kruispunt onderaan de afslag moeten afremmen, eventueel stoppen/voorrang verlenen en weer optrekken. De ideale reistijd gebaseerd op de ‘legale’ snelheid is alleen in theorie te behalen, niemand zal met 100/120/130 doorrijden over een kruispunt (hoop ik)

GraphHopper is echter niet de enige router waar dit van toepassing is. OSRM & OSMand worden ook genoemd.
Apart dat de ‘onnodige afslagen’ pas na de snelheidswijziging in Nederland in de routeberekening op zouden duiken, ik kan me niet herrinneren ze in de afgelopen jaren in mijn route app te hebben gezien.

Opmerkelijk dat we blijkbaar nog steeds 130 mogen rijden op een oprit, omdat er technisch gezien een verkeerd bord (G01 ipv A1) staat. :roll_eyes:

Aan de andere kant lees ik in dit topic dat de afspraak is dat men zowel een ‘maxspeed’ als een ‘maxspeed:conditional’ opneemt in de OSM data.
Uit deze kaart maak ik dat vlak voor A50 afrit 18 Heteren een 120 zone aanvangt. Dan zou de afrit als ‘maxspeed=100, maxspeed:conditional=120 @ (19:00-06:00)’ opgenomen moeten worden, terwijl hij nu de tag ‘maxspeed=120’ heeft.
Net als de oprit (https://www.openstreetmap.org/way/777088560#map=19/51.94588/5.76761, https://www.openstreetmap.org/way/777088561#map=19/51.94654/5.76713, https://www.openstreetmap.org/way/9720823) die zoals RWS aangeeft dus getagd zou mogen/moeten worden met ‘maxspeed=130’

@Maarten, ben jij beter bekend met Brouter? Enig idee, waarom hij deze fietsferry niet pakt?
http://brouter.de/brouter-web/#map=18/52.74124/6.99775/standard&lonlats=6.998001,52.741378;6.99718,52.741646

Heeft misschien te maken met de begin en eind node van de route, dat daar geen amenity=ferry_terminal op staat.
Dat merkt ik laatst in een andere app. die ook niet routeerde, maar bij amenity=ferry_terminal wel.
Zo ook, deed hij het niet op deze locatie.

amenity=ferry_terminal er op gezet, wachten op nieuwe kaartdata voor gebruik en dan testen.

Edit:
Zal niet helpen, op andere locatie doet Brouter het ook niet met die extra tags amenity=ferry_terminal.

Fastbike pakt de ferry wel.

Ik heb in de begintijd van OSM ook wel routes gehad die bij de A73 vanuit het noorden afrit Horst-Noord pakte om dan direkt weer de A73 op te gaan. Ik zie dat die route nu exact even lang is als via de autoweg dus daar is in de wegalignment ook wat aangepast.
Maar ik zou dus niet zeggen dat het eerder niet voor kwam. Ik kan me wel indenken dat het nu erger is, want opritten zijn in feite altijd 130 km/h en dus sneller dan de hoofdrijbaan die 100 km/h.
Maar goed, dan heb je dus een vrij domme router die niet inziet dat je beter geen afslagen kunt nemen, of beter geen lagere wegen of gewoon geen kinematisch model heeft.

Daar staat consider elevation aan bij de opties.
incline=down is daar wel aanwezig. Is dat net het verschil?

Dat komt omdat er een cost van 10000 geplaatst wordt op het nemen van een ferry (dat staat gelijk aan 10 km op een goede weg).
Als je de Profile tab pakt en op regel 99

if ( equal initialclassifier classifier_ferry ) then 10000

verandert in

if ( equal initialclassifier classifier_ferry ) then 1000

dan word je wel over het veer geleid.

Het idee erachter begrijp ik wel een beetje. Het is natuurlijk een beetje afhankelijk van het soort veer, maar 10 minuten omrijden kan vaak sneller zijn dan het veer nemen.

Yep, dat was em. Zou jammer zijn om deze veer te missen, leuk ding.
Raar dat fast-bikes er dan wel over geleid worden.

Daar staat dat stukje ook niet in. Ik vind de cost van 10000 voor een ferry ook wel erg veel. Dat is een half uur fietsen. 10 minuten zou wel het maximum moeten zijn. Je moet natuurlijk niet op worst-case gaan routeren.

Het brouter profiel heeft een waarde voor alle veren niet alleen in Nederland maar ook in het buitenland. Voor het voetgangersveer bij Amsterdam CS is 10000 ruimschoots te veel, maar voor een pont die maar eens per uur gaat en een half uur vaart aan de lage kant.

Het mooiste zou zijn als brouter voor elke pont een goed inschatting kan maken maar dat soort informatie is zover ik weet niet beschikbaar.

Het mooie van brouter is dat de profielen openbaar zijn in tegenstelling tot de meeste andere routers en dat je m.b.v. de website (de T toets) ook heel goed kan zien op basis waarvan die keuze gemaakt wordt.

Wellicht dat de vraag van Geim en de daaropvolgende berichten over de fietsveerdienst even in een eigen topic besproken kan worden? :confused:

In hoeverre klopt deze maximumsnelheidsdata op de site van PeeWee?

Ik begrijp uit dit topic dat de regel is dat bij een afrit altijd de snelheid van de hoofdrijbaan van toepassing is (de snelheid aangegeven op het laatste verkeersbord). Bij een toerit is het afhankelijk van de plaatsing van verkeersborden (al dan niet G01), maar in de basis is dit 130.
Daarnaast is in dat topic benoemd dat wegen gemarkeerd worden met zowel ‘maxspeed’ als ‘maxspeed:conditional’.

Als ik dan even rond klik, kom ik toch een aantal discrepanties tegen:

  • alle bovenstaande ‘onnodige afritten’ hebben in OSM enkel een ‘maxspeed’ markering, terwijl er dus ook een ‘maxspeed:conditional’ bij had gemoeten.
  • A50 afrit 18: volgens PeeWee zou de hoofdrijbaan Noord vanaf deze afslag 120 moeten zijn, zo staat het ook in OSM. Echter uit Google Streetview maak ik op dat deze snelheid juist geldt voor de hoofdrijbaan Zuid. Dit staat dan weer niet in OSM.
  • Waar de hoofdrijbaan A50 Noord dus -onjuist- is aangemerkt als conditional=120, is dit voor de afrit 18 dan weer niet overgenomen.
  • A50 toerit 19: volgens Google Streetview staat er bij de toerit een bord G01, dus zou het wegdeel 130 moeten zijn. Uit de PeeWee kaart blijkt dit maar voor een klein gedeelte van de toerit te gelden. Er staat overigens wel een dichtgeklapt bord halverwege de toerit, wellicht dat op bepaalde momenten deze uitgeklapt wordt, maar de basissituatie is dat de gehele toerit 130 zou moeten zijn.
  • A73 afrit 2 en 1a (PeeWee): beide afritten staat gemarkeerd als 130, terwijl de laatst geldende snelheid op de hoofdrijbaan 100 is.

Als ik het goed begrijp is dit een overpass query op actuele data, dus wat je ziet is wat er in OSM zit.

Als je fouten in de maxspeed tegen komt staat het je vrij om die te corrigeren. Zelf vind ik dat alhoewel technisch correct, het niet heel handig om opritten alleen op 130 te zetten als de hoofdrijbaan 130/100 is. Dan geeft een navigatie bijvoorbeeld aan dat je tot 130 kunt optrekken, kom je op de hoofdrijbaan moet je weer remmen naar 100.
Maar dat is mijn opvatting. Ik ga ook niet overal een conditional van opritten verwijderen.