Trambanen in Amsterdam

In Amsterdam kom ik een aantal trambanen tegen die separaat zijn ingetekend, terwijl ze eigenlijk ‘embedded’ zijn in het asfalt wat o.a. gedeeld wordt met taxi’s.

Voorbeeld 1: https://www.openstreetmap.org/way/755443605
Voorbeeld 2: https://www.openstreetmap.org/way/785924870

Volgens mij zouden dergelijke trambanen anders getagged moeten worden, bijvoorbeeld als:
highway=service
service=psv
embedded_rails=tram

Op die manier wordt het wegdeel ook routeerbaar voor taxi’s.

Zie: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:railway%3Dtram

Ben ik correct in deze redenering, en kan ik de trambanen uit het voorbeeld op die manier aanpassen?

De tag embedded_rails=tram wordt gebruikt op de weg waar de tramrails in ‘embedded’ is, niet op de tramrails zelf. Een voorbeeld hoe je dit kan taggen is te vinden op het Damrak.

Je zou dan dus een aparte way voor de weg maken met:

  • highway=service
  • access=no
  • psv=yes
  • embedded_rails=tram

Er zijn behoorlijk wat variaties. Bijvoorbeeld:

  1. tramlijnen worden apart in getekend, maar het kan zijn dat de weg wel rijstroken heeft, maar slechts 1 rijbaan.

  2. er liggen rijbanen naast de tramlijnen en de tramlijn ligt verhoogd.

  3. in 1 richting rijdt het verkeer over de trambaan, in de andere richting is er een losse rijbaan

  4. soms staan er duidelijk bordjes wat er over de trambaan mag, soms niet.

Jouw eerste voorbeeld is recent aangelegd. Mogen daar hoe dan ook op dit moment auto’s of bussen rijden?

Je tweede voorbeeld loopt over wat eigenlijk een groot pedetrian area is, maar waar losse looproutes in getekend zijn. Daar zou embedded_rails aan toegevoegd kunnen worden, net als in situaties als mijn eerste voorbeeld.

Ik zou dan inderdaad van de huidige trambaan een highway maken ja en daar embedded_rails=tram aan toevoegen.

Er is dus een nieuwe way nodig voor de busbaan/taxiweg. Er moet niet de bestaande trambaan gebruikt worden. De embedded_rails=tram wordt dan aan de nieuwe way toegevoegd om aan te geven dat in die weg een trambaan ligt. De andere way voor de rails geeft slechts de tramrails aan, niet de weg.

De weg en tramrails worden dus als aparte ways gemapt:

Trambaan (volgt exact het midden tussen de tramsporen, gemakkelijk uit te lijnen met de BGT)

  • railway=tram
  • tags voor elektrificatie, snelheid, etc.

Bus/taxibaan (volgt het midden van de weg, vaak tussen de tramsporen):

  • highway=service
  • access=no
  • psv=no (bus=no als er geen taxi’s mogen komen)
  • embedded_rails=yes

Als je de highway=service aan de tramrails gaat verbinden, dan krijg map je elke weg waar een tramrail over loopt als weg met middenberm, je gebruikt namelijk één way per richting. Die middenbermen bestaan vaak niet. In principe krijgt elke ‘feature’ een eigen element in OSM. De tramrails en de weg zijn aparte features.

Als je dat zou doen worden alle routerelaties van de tramlijnen beschadigd.

In voorbeeld 1 moet dus een highway worden toegevoegd, precies tussen de tramrails.
Wat dat betreft ben ik het dus eens met A67-A67.

Hi Leo Slager,
Ja dat is het nadeel van het oude OSM systeem.
Het zou beter zijn om alle routes van de basis kaart (moeder) naar een dochter te verplaatsen. De Fiets kaart is daar een mooi voorbeeld van.
Dan kun je de werkelijke situatie tenminste goed en zonder extra problemen op de moeder inkleuren.

Dat is dan gebaseerd op een misverstand, want alle fietsroutes die zichtbaar zijn op de Fietskaart, maken integraal deel uit van de database van OpenStreetMap.
Die routes worden dan ook regelmatig door onwetende mappers beschadigd. Net als de bus-routes en de trein-routes.

Overigens ben ik het wel met je eens dat al die routes niet thuis horen in OSM.
Maar ja, ik vrees dat zo een historische fout niet meer recht te breien is.