Verkeersborden in Nederland vanaf nu digitaal beschikbaar

Eerder melding over hetzelfde:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=70163

Geweldig nieuws! Zoiets als de verkeersbordenkaart van Jasper de Vries had ik ook in gedachten. Wat leuk dat dit al gedaan is!
Ik snap wat je bedoeld mbt mogelijke verbeteringen. Goed dat er contact is.

Hoe zit het ondertussen qua licentie? Kan ik ervan uitgaan dat de NDW-gegevens en de daarvan afgeleide verkeersbordenkaart toegestaan zijn als bron voor OSM edits? Ik zou het niet zo snel ‘blind’ gebruiken (dat vergt nog wat validatie, neem ik aan) maar ondersteunend. Ik verzin maar wat: ik fiets een kruising langs en zie een bordje A1 zone 60 rechtsaf. Ik ga rechtdoor. Kan ik het segment rechtsaf taggen met maxspeed=60? Ik heb maar een kant van de weg gezien. Kijkje op verkeersbordenkaart: zone 60 wordt pas 3 segmenten later opgeheven. maxspeed=60.

In de huidige open data zoals smootheFiets heeft bekeken, staat alleen de code van een verkeersbord (A1, G12a, etc.), geen waardes (snelheid, doorrijhoogte, …) en geen onderborden. Dat is natuurlijk maar zeer beperkt bruikbaar voor OSM. Een onderbord kan de betekenis van het bord behoorlijk aanpassen, denk maar eens aan:

  • uitgezonderd bestemmingsverkeer
  • alleen geldig voor vrachtverkeer
  • na 500 m.
    Nou kom je natuurlijk bijna nooit zo’n onderbord tegen bij een woonerfbord of snelwegbord, maar voor andere borden geregeld. Met alleen de wetenschap dat er een A1-bord (maximumsnelheid) staat, ben je niet veel wijzer. Welke snelheid? Onderbord?
    Dan zou je de bijbehorende foto moeten gebruiken, maar als die achter een inlog bij Cyclomedia zit, heb je daar voor OSM niks aan.
    Als een latere versie wel onderborden en waardes levert, wordt het natuurlijk een stuk bruikbaarder.

Edit:
correctie: onderborden met tekst (na 200 m) worden wel vermeld, met symbolen blijkbaar niet (?).

Ook even in de gaten houden: de borden zijn niet altijd actueel. Wel is er keurig vermeldt wanneer zij voor het laatst gezien zijn. Bij mij in de beurt (gemeente Westerkwartier) zijn ze voor het laatst in 2018 langsgereden, blijkbaar…

Had ik niet gezien. Mijn excuses, Geim!

06:00-19:00 en 19:00-06:00 komt als onderbord toch best vaak voor tegenwoordig.
Ook doorrijhoogtes bij tunnels en viaducten, categorie gevaarlijke stoffen. Onderborden genoeg op de snelweg.

Zou ook handig zijn als ze de tijdelijke gele bebordingen beschikbaar stellen met daarin de extra informatie over de omleidingen/afsluitingen en dergelijke.

Vreemd overigens dat dit nu ingescand moet worden door cyclomedia te laten rondrijden. Ze hebben toch wel een database van waar welke borden moeten staan? Als er nu een bord gejat wordt oid, zouden ze toch op een of andere manier zo’n bord moeten missen en in een referentie database moeten kunnen opzoeken welk bord waar hoort te staan?

Cyclomedia rijdt al jaren rond en scande de borden, verkocht die database per item omdat de Gemeente o.a. hun database, konden vergelijken met wat er in de werkelijkheid staat.

Laatst nog, ik doe een melding, tegenstrijdige verkeersborden met ook nog een access bord.
Verkeerskundig kijkt er naar, bedankt, terecht.
Wordt er een C1 bord met Uitgezonderd fietssymbool naast een G13 gehangen.
De vraag, is dit zo de bedoeling. Verkeerskundige, die de zaak behandelde, ik heb niet de opdracht gegeven om die C1 op te hangen.
Staat er zomaar geen C1 in de database? Hoe filter je dat dan weer uit, vergelijking twee databases.
Valt een Gemeentebeheerder het op?

De ene Gemeente is de andere niet.

Verkeersbesluiten worden genomen, maar worden ze ook zo uitgevoerd, in eigen beheer of uitbesteed.

Als OSM wil je een kaart zien waar verkeersbesluiten genomen zijn, verkeersbesluit kaarten/images zouden geo-gerefereerd moeten worden, wij zien alleen de aankondiging, dat er bezwaar gemaakt kan worden verder niets meer. Je wilt weten wanneer de nieuwe borden geplaatst zijn.
Wie controleert de nieuw geplaatste borden en wie maakt de database.

Wat men wel zegt in kader van verkeersveiligheid, men wil juiste data aanleveren, aan navigatie bedrijven, dit bevordert de verkeersveiligheid.
Dan is er nog zo’n vreemde, met een niet zo’n gebruikelijke structuur, die ook een geografische database maakt, wereldwijd, hoe ga je daar dan mee om. Moet je die anders benaderen, andere tools geven.
Breekpunt, is dan wel, is daar geld voor. (Openstreetmap)

Met een goede database, kunnen we ook gaan vergelijken, hetzelfde wat de Gemeenten ook doen t.o.v. Cyclomedia gescande borden.

Het is dan ook behoorlijk in ontwikkeling. Controle melding.

Vandaar interesse in meldsystemen, onze ervaring met de BAG import/melding en het BGT gebruik.

Openstreetmapper hebben best wel een aandeel in de terugmeldingen, wisselt wel per gebied, begrijpelijk.
Ik heb dan een uitspraak gehoord van bijna al de meldingen komen van een Openstreetmapper, we zouden graag wel meer meldingen willen hebben, daar wordt onze database beter van. Dat is natuurlijk niet overal zo, hoe komt dat zo, wij zijn met de materie bezig, zeg maar op de m². En misschien eerder bereid zijn een melding te maken.

Vergelijking:
Wetgeving verandert of een rechter doet een uitspraak.
Bord E1 geldt alleen voor de rijbaan.
http://borden.petergeelhoed.nl/e1berm.html
Wat je daar zoal tegenkomt aan onderborden en teksten.

@Allroads: u zult me erg verplichten door in het Nederlands te posten. De woordenbrij hierboven krijg ik niet zo licht ontcijferd.

Voor het eerst NDW-gegevens als bron gebruikt :smiley:

https://www.openstreetmap.org/changeset/90382078
… heeft onder meer access-beperkingen op de N369 tussen Drogeham en Harkema. Bordje C9 aan de noordkant heb ik zelf gezien, dat aan de zuidkant zag NDW (het bord aan de noordkant staat er ook, trouwens).

Ondanks alle beperkingen die er nog zijn, ben ik toch een beetje enthousiast hierover.

Hoe wordt het licentieaspect omschreven.
Gaat dat heel officieel met de bestaande licentie vormen, zoals CC-BY etc.
Op je verwoord het, dat je het vrij mag gebruiken.

NDW gegevens:
Wanneer je de gegevens ophaalt.

Wat schrijft NDW.

Datalevering pagina
https://www.ndw.nu/pagina/nl/103/datalevering/

Opendata pagina
https://www.ndw.nu/pagina/nl/103/datalevering/120/open_data/

Derden die de data verwerkt hebben:
Wat derden er mee doen is hun zaak.
Ze kunnen de data verwerken, aangepast hebben, verrijkt met andere data. De data is hun eigendom, zij bepalen wat mag.
Of je gebruikt een service van ze met beperkingen. (server gebruik)
Er kan naamsvermelding verplicht zijn of dat er nog andere beperkingen gelden.
Dan zal gevraagd moeten worden of het gebruikt mag worden voor Openstreetmap onder OdBL licentie.

Als voorbeeld Actueel Hoogtebestand Nederland data is public domain, de visualisatie van Esri is dan met afspraken geregeld voor Openstreetmap.

Maar derden kunnen het ook als open data verder doorgeven.

Toch is niet alles even duidelijk.
Bijvoorbeeld de gebruikte images.
Je zou daar een soort licentie op verwachten.

Ik ben geen inmate hoor … ik loop nog steeds vrij rond :wink:

Ik heb dit experiment wat aangepast.
De kaart laat (bij voldoende inzoomen) een aantal C en G verkeersborden zien in de provincie Utrecht. Op zich is dat voor heel NL te doen maar mijn gratis account QGIS cloud heeft beperkte opslag dus vandaar een subset.

Ik heb ook nog wat geëxperimenteerd door de combineren met OSM data.
Ik heb alle OSM cycleway geseleceerd zonder traffic_sign key welke op minder dan 10 afstand ligt van een verkeersbord G11, G12a of G13 (de fietspad borden). Deze fietspaden heb ik 3 verschillende kleurtjes gegeven. Fietspaden die een verkeersbord van meer dan 1 type in een straal van 10 m hebben heb ik een zwarte kleur gegeven. Ter info ook de waardes voor mofa en moped toegevoegd als label (bij voldoende inzoomen). Voor de traffic_sign mappers zijn dit de paden waar werk aan de winkel is en waarvan we met een grote mate van waarschijnlijkheid weten wat de waarde/value zou moeten zijn.

Zo maar een experimentje maar er zijn legio toepassingen te bedenken.

Website url (rechtsboven zijn de lagen aan/uit te zetten
WMS om bv in JOSM te gebruiken: https://wms.qgiscloud.com/PeeWee32/verkeersborden_QG_Cloud/

Aangezien mijn datalimiet bijna bereikt is kan ik niet garanderen dat de linkjes die hier genoemd zijn blijven werken.

Verder goed te weten dat over dit onderwerp ook op het geoforum gediscussieerd wordt.

En nu maar hopen dat deze set met verkeersborden straks voor heel NL beschikbaar komt (nu alleen nog grote gemeentes) in een acceptabel formaat.

Ik ben geen jurist, en ervaring met de licentie-voorwaarden van OSM heb ik ook niet echt. Maar toch lijkt me dit heel duidelijk: de verkeersborden-gegevens zijn open data, dus

Er staat niet dat bronvermelding een vereiste is, noch staat daar enig andere beperking. Behalve de disclaimers à la “geen garantie, geen gezeur als het stopt”. Ik ga dus ervan uit dat wij de gegevens gewoon mogen gebruiken en niet expliciet toestemming hoeven te vragen. Please correct me if I’m wrong!

Als dat klopt, is het misschien een goed idee om een wiki-pagina op te maken zoals https://wiki.openstreetmap.org/wiki/NWB maar dan voor NDW.
Ik wacht nog even op reacties, dan ga ik aan de slag. Volgende week?

Edit:

Daarom werkt het dus niet in Groningen :slight_smile:
Begrijpelijk.

Er komen trouwens, zoals beloofd, steeds meer verkeersbordendata binnen. De dekking zal vast nog niet landelijk zijn, maar ik maak hier nu vrij regelmatig gebruik van. Op vragen als “hier begint dus zone maxspeed=30, maar waar stop die?” vind ik bijna altijd antwoord. Echt een aanrader!

Edit: onderborden en waardes (bordje A1, maar is maxspeed 30, 50, 60 of wat?) staan er niet altijd bij – maar vaak wel. Als ASCII (text_signs) en/of op de foto van het bord (wat niet altijd zichtbaar is, maar vaak wel).

Hi smoothfiets, leuk dat het thuis vindbaar is en dat het ook buiten het zicht van iedereen bereikt is, maar wat of hoe staat het nu met lokale surveys ? Als je een wijk doorfietst / verkent dan zie je toch ook de borden als je eruit rijdt of loopt, dan heb je gelijk de begrenzingen, denk ?
Staan de geschilderde zone grenzen ook in het bestand, zoniet dan ontbreekt er toch wat in je waarnemingen.

Volgens https://data.overheid.nl/dataset/151856ed-47bb-4a74-9098-5e7a88e79cc1 heeft het verkeersborden-dataset nu landelijke dekking en

Dat lijkt me wel vrij genoeg om ermee aan de slag te mogen voor OSM.

Ondertussen heb ik de software van Jasper de Vries (http://verkeersbordenkaart.s200.nl/) bekeken en eea verbetering toegevoegd voor OpenStreetMappers:

  • snellere query’s (kaart laden/verschuiven/zoomen is nogal traag op s200.nl, dat kon beter)
  • directe links naar OSM, Mapillary + JOSM zoom (+ Google Street View - misschien haal ik die links eruit om niemand in verleiding te brengen)
  • permalinks naar locaties en bordjes (dat moet discussie, bijvoorbeeld in dit forum, makkelijker maken).

Het geheel is toegankelijk op https://smoothefiets.ddns.net/html/verkeersbordenkaart/index.php
Ik heb de kaart al een paar weken lang getest en vind haar heel nuttig! Ik hoop dat jullie er ook iets aan hebben. Als iets beter kan, hoor ik het graag.

Disclaimers:

  • mijn ‘server’ is letterlijk een Raspberry Pi op mijn boekenkast. Dus hij kan niet veel aan. Maar ja, we zijn ook geen miljoen mappers.
  • mijn internet-verbinding is niet echt goed. Over de paar dagen ligt ze een half uurtje plat. Mocht de server even niet berijkbaar zijn: waarschijnlijk wordt het vanzelf beter. Op termijn sowieso, want ze hebben net mijn straat opgegraven voor glasvezel.
  • Ook al is de afdekking volgens overheid.nl ‘landelijk’: ik kan dat niet helemaal bevestigen met de gegevens in mijn database. Die wordt echter continu bijgewerkt als NDW updates beschikbaar stelt. Ik heb nu een miljoen of 2,2 bordjes in de database, uiteindelijk moet het zo’n 3 miljoen worden (https://docs.ndw.nu/api/trafficsigns/nl/Toelichting%20open%20data%20verkeersborden%20en%20%20FAQ%20versie%20juli%202020.pdf) Database updates zijn traag. Ik heb er weken over gedaan om die 2,2 miljoen bordjes binnen te slepen. Even kijken wat er in de volgende dagen bijkomt. Meest recente data in de database zijn van 2021/03/19, laatste NDW-update 2021/03/29. Dus, daar komt nog wat.

Goed bezig! Vooral voor parkeerverboden is het wel handig.

Wat wel opvalt en waar je als mapper rekening mee moet houden is dat onderborden er niet volledig in staan. Ook missen borden die wel verkeersgedrag pogen aan te passen maar geen juridische consequenties hebben; met name dan de fietsstraatborden.

Je zou kunnen overwegen om de kaart te hosten op GitHub via GitHub-pages. Dat zag ik de Duitse mapper met wie ik parking=street_side heb uitgwerkt ook doen met een parkeergelegenhedenkaart op basis van OSM.

Mooi werk… de link maar gelijk even opslaan.

Ziet er goed uit, zijn de geimporteerde borden up to date?

wanneer ik de link van smoothefiets volg, kom ik op een fraaie website uit.

Gelijk even gekeken hoe de borden bij de de nieuwe rotonde bij Hasselt (N331) ter hoogte van zwartewaterweg/wolfshagenweg er uit ziet.

Naar mijn idee hier in ieder geval verouderde data ( digitale verkeersborden niet actueel?? ) , locatie borden zijn, lijkt het nog van voor/tijdens de reconstructie N331. (2018 gereed).

Zijn de wegbeheerders nu aan zet om de digitale borden te actualiseren?

Je moet kijken naar detail:last_seen. Daar staat wanneer het bord voor het laatst is waargenomen.
Als je het over deze rotonde heeft:
https://smoothefiets.ddns.net/html/verkeersbordenkaart/index.php?id=13086873

… dan is dat 2020-04-29. Ik heb de indruk dat ze over de twee jaren overal langskomen, maar dat kan ik niet hard maken.

Opletten: als bordjes ooit zijn waargenomen maar nu bestaan ze niet meer, dan verschijnen ze nog steeds op de kaart! Wel met type:deleted. Bijvoorbeeld
https://smoothefiets.ddns.net/html/verkeersbordenkaart/index.php?id=12235894

Je moet dus altijd op het bordje tikken en op de kleine lettertjes letten voor je wat dan ook kunt concluderen. Even wennen.

Klopt het nu met de actuele situatie?

Nog zo’n dingetje: bordjes met getallen erop (maxspeed, maxweight,…) verschijnen altijd met hetzelfde getalletje op de kaart. Voor maxspeed is het A1-50, bijvoorbeeld. Ook hiervoor moet je bij de details zijn. Meestal (maar niet altijd) zie je een foto van het bord met de juiste getallen.

PS: mijn database is nu up-to-date met NDW. Laatste bordjes zijn vandaag gepubliceerd. Ze blijven maar binnenkomen.

Top kaart, al veelvuldig gebruikt. Zou je er misschien een zoekvenster op kunnen maken? Vergelijkbaar met de standaard OSM kaart zeg maar.