Wandelnetwerken hernoemen? en vooraf invoeren.

N.a.v het topic wandel/fietsnetwerken in Drenthe en vraag van Roef de volgende vragen:

@dvdhoven is het nou de bedoeling dat we bijvoorbeeld in Utrecht ook van alle wandelnetwerken - Groene hart en waar ik mee bezig Utrecht ben een Wandelnetwerk Utrecht maken?

In zuid-holland zou ik het niet doen, die provincie is behoorlijk groot.

@roef Ooit heeft iemand hier voorgesteld om de wandelnetwerken eventueel zonder verkenning in te voeren, maar dan aan te geven met iets dat je hem niet gesurveyd hebt, en bij degene waar je een ommetje voor gemaakt hebt wel survey in te voeren.

Het is iets wat ik zelf al heel lang wil doen met de provincie Utrecht, tenminste de uitbreiding van het Groene Hart daar een stukje Amelisweerd e.d omdat ik er niet aan toe kom om daar heen te gaan (ook door het gedoe van corona).

Maar ik weet nog steeds niet hoe meerdere mappers hier over denken

Daarom heb ik ook de tag source=Wandelen123.nl (zie https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=657730#p657730) erbij toegevoegd. Voor de knooppunten en routes die ik in het echt gezien heb voeg ik die tag niet toe, of is dan source=survey beter op zijn plek?

Voor normale wandelroutes is het volgens mij wel gebruikelijk om survey:date=yyyy-mm-dd toe te voegen.

@johanmyst Ik geef de voorkeur eraan om de bestaande netwerken zo te laten
Hooguit dat bijv. in Brabant en Limburg meer samengevoegd kan worden. Daar zijn de wandelnetwerken vaak per gemeente.
Maar ook dat voorlopig gewoon zo laten, als je daar gaat samenvoegen, moet je ook alle connectionroutes gaan aanpakken een vreselijke klus

Maar om nu het Groene Hart te gaan samenvoegen met, ja wat eigenlijk? gaat mij te ver.
Levert waarschijnlijk meer problemen op dan het op lost.

Drenthe is een ander geval, een bijna nieuw netwerk en dan kun je beter gelijk een netwerk voor de Provincie maken.

En natuurlijk is waarneming in het veld, het allerbeste, daar kunnen we kort over zijn.
Net de afgelopen weken bij Gorssel en Eefde zo’n ruim 20 nieuwe keuzepunten gevonden, die nog niet op wandelnet staan.
Kijk dat is winst, dan is OSM voor dat stukje geheel up-to-date

Maar we moeten reëel zijn, er zijn gewoon te weinig mappers, die zich met netwerken bezig houden, dus moeten we roeien met de riemen, die we hebben.

Technisch kunnen knooppuntnetwerken zonder netwerkrelatie werken. Renderers en planners maken vziw geen gebruik van de netwerkrelatie, en de nieuwe Knooppuntnet Analyse (wordt binnenkort gepubliceerd) kan goed zonder netwerkrelaties werken.

Maar dat zou een beslising voor heel NL zijn. Het is niet handig om deels met genaamde netwerken te werken en deels zonder.

Over gebruik van bronnen: je hebt per operator wel toestemming nodig om hun informatie te gebruiken zonder survey. Maar de operators die ik het gevraagd heb reageren meestal verbaasd dat ik het uberhaupt vraag: ze beschouwen het als open data zonder beperkingen, vrij te gebruiken.
Vervolgens is natuurljk de vraag of het klopt en of het blijft kloppen. Nou, dat weet je nooit zeker. Als iets 100% vanaf survey wordt ingevoerd klopt het, maar een jaar later zijn er tig wijzigingen die vaak niet ingevoerd zijn, en vaak is ook de operator veranderd, het netwerk samengevoegd met een paar andere, etc. Neem je info over van een bron, dan klopt er hier en daar ook wel eens iets niet, maar na een jaar heb je precies dezelfde foutkans als bij invoer vanaf survey.
Daarom is mijn standpunt: als je een redelijke bron en toestemming hebt: zsm alles invoeren, bij twijfel verifiëren met survey of andere bronnen, dan heb je zo snel mogelijk een zo behoorliijk mogelijk netwerk en kan je je tijd besteden aan onderhoud en survey wat veel sneller gaat dan nieuwe invoer op basis van survey.

Dat lijkt me voor al die korte knooppuntroutetjes niet de manier, tenzij er een streetcomplete-achtige app is die het voor je invult. “Is deze knooppuntroute [ref] in orde?” Ja => survey:date=, Nee => fixme=[Geef aan wat er mis is/moet gebeuren]

Lijkt me inderdaad ook niet. Maar met source=survey kun je wel in één oogopslag zien waar de huidige data vandaan komt. Omdat er ergens eerder is gezegd dat een survey niet overschreven moet worden door een andere bron.
Aan de andere kant kun je ook zeggen dat als de source tag niet gebruikt is, dat het dan afkomstig is uit een survey of lokale kennis.

In de source tag staat volgens mij heel vaak de oorspronkelijke bron, ook als het objekt al tig keer gewijzigd is.