Hvordan tagge stier?

Jeg la til en sti opp til Stegastein som ikke var mappet

Men, når jeg sjekker OSM og rutingen så tar GraphHopper og sender sykler på den stien

Det er ikke mulig å sykle der grunnet steiner osv

Hvordan skal dette tagges? Jeg tenkte å bruke accessible tagen, men på wikien er det beskrevet som om det er lovlig eller ikke

https://www.openstreetmap.org/changeset/88497435#map=14/60.9061/7.2140

Hvorfor brukte du highway=footway i stedet for highway=path på denne stien?

Hva som er mulig og ikke mulig med sykkel har de færreste peiling på, derfor er det veldig fint at du ikke misbruker access-tagen (bicycle) til dette :slight_smile: Også er det kanskje GraphHopper som har et problem hvis den sender sykler ut på bratte fjellstier. Altså ikke nødvendigvis et problem med din inntegning av stien…
Men det går an å benytte class:bicycle for å angi om stien er egnet/fin for vanlige sykler. Dvs. det er en tag for subjektiv klassifisering av om stien er “desirable” med sykkel. Les mer på wikien: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:class:bicycle

Tilsvarende benytter vi class:bicycle:mtb for å angi om stien er egnet/fin for stisykler/terrengsykler. Da kombineres den helst med mtb:scale som angir hvor vanskelig det er å sykle på denne stien. Les mer om dette på wikien: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/No:Mountain_biking#Mest_brukte_tagger_for_terrengsykling
Hvis du ikke sykler i skogen/fjellet selv er det nok vanskelig å bedømme dette, så jeg ville ikke brukt disse nå, men det er kjekt å vite at det finnes og at selv om du synes en sti ser umulig ut å sykle på, kan det hende at de som driver med stisykling vil synes den er helt fantastisk fin.

1 Like

Valgte footway pga denne beskrivelsen i wikien, men er kanskje ikke riktig siden man ikke akkurat er “fotgjengere”?
The tag highway=footway is used for mapping minor pathways which are used mainly or exclusively by pedestrians

Vi hadde egentlig tenkt til å løpe opp, men fant fort ut at det var det bare å glemme grunnet bratthet og underlaget en del steder.
Man kan vel teknisk sett sykle opp hvis man er veldig sprek og bærer sykkelen forbi disse stedene, men vil nok med 99% sikkerhet tro at noen aldri har syklet på denne stien før.

Stien var forøvrig merket med røde merker og noen skilt, så det er noen i lokalområdet som har laget den til en “offisiell” sti ment for gåturer?
Var en lokal person som gikk ned med Bose headset og hadde en telefonsamtale, så man må i så fall være veldig forsiktig om man sykler her. Noen steder var det ganske trangt på stien (bare plass til en person), og ikke særlig bra sikt.

I Norge bruker vi highway=path på sti. highway=footway bruker vi på gangveier. Dersom stien er merket, kan du sette trailblazed=yes på den i tillegg.

1 Like

Sånn, da har jeg fikset det med path og trailblazed

Nå mangler det bare å sette en passende tag for å vise at sykling ikke akkurat er anbefalt/mulig for hvermansen

da kan du bruke mtb scale eller “bicycle=dismount” ettersom det passer seg best, men bare på de segmenter av stien de gjelder for.

Kommer til å legge inn bycycle=dismount på hele stien opp. Var vel tre steder man måtte over et gjerde også

Så får første person som prøver seg med sykkel lage den mer fine-grained hvis de vil :slight_smile:

edit: La til mtb scale 6 i stedet siden dismount igjen er en rettslig tag, så får jeg sjekke om grasshopper fortsatt ruter opp stien om noen dager. Vil ikke forårsake at dumme turister plutselig begynner å sykle denne stien på måfå.

1 Like

Ikke bruk bicycle=dismount her. Det betyr nemlig at det er forbudt å sykle, men lov å trille sykkelen.

1 Like

Her er reglene for sykkelruting i GraphHopper: Github

Ser ut til at du kan unngå ruting av sykler der om du legger til gjerdene med barrier=fence.

Nå er status
Graphopper: Gåtur følger stien, sykkel ikke
Cyclestreets: Sykkel følger ikke stien
OSRM: Gåtur tar en helt annen sti med lang omvei, sykkel går opp stien

Så OSRM ruter totalt feil

Er det en mye brukt motor?

Hei. Helt supert at du har tatt deg tid til å legge inn denne stien!

Jeg gikk inn og så på den, og ser at det fremdeles står “Sykler: yes” på den på “Tillat for” i iD. Så det er merkelig at de motorene unngår den, syns jeg (men jeg er veldig langt fra noen ekspert, og syns disse motorene er et totalt mysterium, som jeg har slitt mye med).

Jeg ville bare hoppe inn og si to ting:

  • Du kan velge Sykkel: no på “tillat for”
  • Det finnes en type objekt som heter “uformell sti”. Den er ikke aktuell her, siden jeg forstår at den er merket, men det er greit å være klar over til andre stier i skogen, hvor jeg antar at dette ofte skal brukes. Den er Sykkel: nei som standard :slight_smile: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:informal

Jeg tror ikke denne taggen har noe særlig for seg. De fleste stier er «uformelle».

2 Likes

Som jeg forsåvidt nevnte lenger opp her: Jeg mener at både bicycle=no og bicycle=dismount er helt feil tag å bruke på en slik sti, ettersom disse brukes dersom det er forbudt å sykle der. Jeg fjerner stadig slike tag-er som er malplassert, fordi folk tror tagen beskriver hvorvidt det er lurt å sykle der for bestefar på hybridsykkel. Så risikerer man at stisyklister som ønsker å sykle på denne flotte (?) stien i fjellet tror at det er forbudt (siden kartet påstår det pga. feiltaggingen) og at de må dra slukøret hjem. Selv om det kanskje var verdens fineste sti for akkurat dette.

Det er mye bedre å bruke class:bicycle, mtb:scale og class:bicycle:mtb.
Hvis du setter en lav class:bicycle (dvs. lite fin/egnet for “vanlig sykling”), skal/bør eventuelle rutingalgoritmer for transportsykling o.l. ikke sende deg verken opp eller ned denne stien. Helst bør de også sjekke hvor bratt det er. Komoot og ridewithgps sjekker f.eks. dette og kan varsle hvis de mistenker at stien er for bratt.
Hvis noen i tillegg har vurdert hvor egnet stien er for stisykling/terrengsykling og har satt f.eks. mtb:scale=1 eller høyere, bør rutingalgoritmene bli enda sikrere at dette ikke er en egnet sti for transportsykling, hybridsykler, familieturer på sykkel osv.

Hvis rutingalgoritmene likevel velger å sende “hybridsyklister” opp og ned denne stien, er det rutingalgoritmene det er noe galt med og vi bør ikke tilpasse taggingen til dette ved å bevisst feiltagge med bruk av access-tag-en (bicycle=no/dismount).

(PS. Ser at det er en gammel tråd, men jeg ville likevel prøve å oppklare en misforståelse :slight_smile: )

3 Likes

Helt riktig: bicycle=* er en juridisk beskrivelse. Skal kun benyttes til hjemlede ferdselsforbud.