Telefonkiosk -> Bokkiosk

I dag oppdaget jeg at det er lagt planer for å gjøre om alle 100 røde telefonkiosker i Norge om til bokkiosker. Ca halvparten er allerede bokkiosker nå (jeg snublet over en av dem, og det var slik jeg fant dette ut): https://foreningenles.no/prosjekter/lesekiosk

Dette er de eneste 100 telefonkioskene som er igjen i landet, og de er alle fredet. Jeg syns det er superflott at de skal brukes til en så fin ting, og vil gjerne merke dem i OSM! Alle telefonkioskene er allerede tegnet inn i OSM, ser det ut som for meg, og de er tegnet inn som “building” med “old telephone booth” som type.

Mitt spørsmål er: Skal jeg gjøre dem om fra “building” til “public bookcase”, eller skal jeg la det stå som det er og sette et “public bookcase”-punkt oppå isteden?

I tillegg: Kan dette gjøres på en mer effektiv måte av noen enn at jeg søker opp adressen på hver enkelt av dem og legger dem til manuellt? Ikke alle 100 er gjort om ennå, som sagt, men adressen til dem som er det står i linken over.

Takk.

Oppdatering: Nå oppdaget jeg at telefonkiosken på Keyserløkka ikke er tegnet inn, så kanskje ikke alle de andre 99 er det heller, for alt jeg vet.

Du kan legge inn amenity=public_bookcase på samme objekt (linje/way) som har building-taggen. Ikke endre building-taggen. Bør ikke tagge med public_bookcase før du vet om det har kommet i gang for kiosken, synes jeg. Vil anbefale å ikke legge til en ekstra node - det vil lett føre til duplikater av telefonkioskene.

Det er 100 historiske telefonkiosker i OSM i nå. Du finner dem ved å laste ned “model=Riks” i JOSM, eller ved å søke på “Telefon” i iD.

En del av kioskene kunne nok fått en mer nøyaktig plassering.