fietsenrek

Bij de voorbeelden van fietsenrekken is het hier in de wijde omgeving gebruikelijke rek (naast de nietjes in soorten en maten) met afwisselend een hoge en lage goot en een slotbeugel ertussen niet te vinden.
Ook niets wat in die geest gebruikt zou kunnen worden.

Een discussie over dubbellaags fietsenrekken is er wel, maar dat is toch meer iets voor stationsstallingen dan voor in de stedelijke omgeving.

Ben vast niet de eerste, die hiermee worstelt.
En onbelangrijk is het niet, want in tegenstelling tot de nietjes, kun je er een MTB of een transportfiets niet in kwijt (te brede banden en/of een voorbak).

Graag suggestie, tip of discussie.
David

Goeie vraag! Ik kom dat spul geregeld tegen en heb geen geschikt tag gevonden. Misschien een nieuwe bedenken? Lijkt mij zo gek niet.

Bicycle_parking=two-tier past iig niet. Zoals je schrijft, vind ik die thuishoren bij stallingen waar je de bovenste fiets op een dikke meter hoogte moet tillen, dus echt two tiers.

Hier een overzicht van welke waardes er zoal gebruikt worden in Nederland.

Bedoel je zoiets?

Dat lijkt genoemd te worden een fietsenrek met aanbindvoorziening, misschien iets als safe_loops?

Bied deze OSM wikipagina een oplossing?
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:bicycle_parking

Gelezen jouw beschrijving zou ik zeggen bicycle=ground_slots, en dan toevoegen dat er wel toezicht is. Want bij sleuven in de grond wordt uitgegaan van ‘geen bevestigingsmogelijkheden’.

Ja die van emvee bedoelde ik.
Dat is één van de varianten die hier en masse gedumpt zijn.

Die variant kan wat bredere banden aan; MTB’s passen er wel in, transportfietsen weer niet door de bredere voordrager.

Daarvan bestaat ook nog een variant met gootjes. Daarin kunnen alleen standaard velgen;
die zouden dan safe_slots moeten worden.
Bij beide soorten kan een fiets met standaardbanden en een voordrager met klein kratje worden geparkeerd.

Er bestaat ook nog een variant op de loops, waarbij er geen aanbindbeugel tussen de fietsen staat, maar een paal bij het voorwiel.
Daaraan zit op hoogte een vork waar je voorwiel nóg een keer gezekerd is, met een aanbindoog op een van de tanden gelast.
Het velgenknikker-effect is daarmee volledig uitgebannen.
Maar, heb je alleen een korte ketting, kun je daarin geen fiets met uitvalnaven parkeren. Heb je een fiets met voordrager, kan die er niet in.
Die zou ook onder de safe_loops kunnen vallen.

Die omschrijvingen geven niet aan, dat er compact geparkeerd wordt, door het hoog/laag verschil.
Op de wiki met foto’s van buiten Nederland wordt er toch meer uitgegaan van ruimte; de standaard hier is juist zo compact mogelijk, zonder dat sturen in elkaar vervlochten raken.

Het zijn dus drie elementen die in één tag verwoord zouden moeten worden. Daar heb ik een probleem, dat deel ik dus heel erg graag :laughing:

Die zie je gelukkig nauwelijks meer. Een échte velgenmoordenaar.
Er bestond een nóg ergere variant, een gleuf diagonaal uitgeslepen in een stoeptegel. Daarin kon je je fiets zonder omvallen alleen tot windkracht 2 parkeren. Erg populair bij winkelpanden t/m de jaren '60. Velgen bleven heel, maar de rest ging kapot.

Met emvee’s suggestie als uitgangspunt is mijn voorstel:
Het zouden dan compact_safe_loops en compact_safe_slots kunnen worden.

Beetje lang, maar geeft de types wel aan.
In de wiki zouden ze dan wel opgenomen moeten worden (één foto is er al), mét de aantekening dat transportfietsen en MTB’s er niet in kunnen.

Bij het kiezen van een naam zou ik ook denken aan wat een gebruiker eraan heeft. Nu vraag ik me af hoe veel mensen de waarde van bicycle_parking= checken wanneer ze de keuze maken voor een plek om hun fiets te stallen. Als dat al het geval is dan is het denk ik voornamelijk om dingen als velgenknikkers te vermijden. Wat dat betreft zie ik niet zoveel reden om het woord compact toe toe voegen.

Daar heb je wel gelijk in. Vooralsnog is het probleem, dat er zo weinig te checken valt. Hele wijken zonder enige fietsparkeerplek, zo het schijnt.
(schrijnend, zelfs in de omgeving van fietsgerichte winkels is er niets aangegeven)

Dat gruwelijke type waarin de studentenstadsfiets bij uitstek, opoe met voordrager, niet past, ben ik buiten eigen woongebied weinig tegengekomen.

Dan zouden we het over safe_slots en safe_loops moeten hebben.
Voor de ATB en MTBers zou dát onderscheid wel zinvol zijn. Daarvan zijn er toch best veel.
Die safe_slots zie je wel steeds minder komen, maar ze zijn overduidelijk nog niet allemaal versleten.

Maar nu, wij kunnen het dan eens zijn, jij had al een foto (CC neem ik aan), maar hoe krijgen we dit geaccepteerd én in de wiki?
Voor zulke zaken zit ik nog te kort aan deze kant van OSM.

De foto is een uitsnede van een foto van de site van een fabrikant, omdat ik niet zo snel een eigen foto bij de hand had. Nu kan ik me niet voorstellen dat die problemen zou hebben zijn product als safe voorbeeld te gebruiken maar het is veel beter een eigen foto te gebruiken.

Dan zou het toch niet een probleem moet zijn een of meerdere foto’s te schieten?

Het zou goed zijn de foto op https://commons.wikimedia.org/ te zetten zodat die op meerdere plekken onder een open licentie kan worden gebruikt.

safe_slots, een slot in de grond met een slotbeugel ernaast heb ik nog nooit gezien.

Enkele jaren geleden heb ik alle fietsparkings in centrum Brussel en Mechelen gemapt en gefotografeerd.
Juist taggen was ook niet mogelijk, de wiki kent ons niet.
U kunt de foto’s gebruiken bij overleg.

Mooi project, alle fietsparkings mappen en fotograferen, dat ben je wel een kenner.

Zonder nu heel veel waardes aan bicycle_parking= toe te voegen, met welke waarde zou je een groot deel kunnen vangen?
Is wat jou betreft safe_loops een goede toevoeging?

Het is te lang geleden.
Ik weet alleen dat ik het taggen in OSM één groot onoplosbaar probleem vind.

Nee, zo erg ben ik ze ook nooit tegen gekomen… Wel met zo’n gootje, maar dan van op het bodemframe gelast staal.
Die gootjes zijn inmiddels wel iets breder gemaakt, dan ze lange tijd waren, maar een ATB past er nog steeds alleen bovenop.

Maar dat kan ook eigenlijk niet anders, wanneer we in de wiki worden afgescheept met nietjes en verder een rariteitenkabinet.

Dus worden er in de praktijk weinig fietsenrekken vermeld en überhaupt geen tags gegeven.
Op de route van 14½ km die ik gisteren reed, zijn alleen de nietjes op het stukje Amstel aangegeven. Van andere rekken ontbreekt vrijwel elk spoor, maar zeker de tags.
De kilometer daarvoor, ook aan de Amstel, maar dan heet het Weesperzijde is een fietsenrekkenparadijs. Maar op 4 extra rekken na bij een bekend café/theater op de autoparkeerplaats (safe_loops) zijn het allemaal safe_slots | safe_gutters (lijkt me erg hilarisch voor Engelstaligen, voor Fransen verwarrend, want daar wordt ook echt in de goot geparkeerd). De paar MTB/ATBs stonden er dan ook allemaal naast, wachtend op een bon. Want dat is één van die plekken, waar je in de rekken móét parkeren. En dat gaat dus niet. Reken maar, dat ik met een transportfiets van tevoren al even uitzoek waar ik die kwijt kan (er staan voor dat stuk trouwens helemaal geen rekken op de kaart) in onbekender stukje stad.

Vandaar dit topic.
Ik ga er maar van uit, dat in de Benelux er ongeveer hetzelfde aanbod zal zijn. Ik zal zo snel mogelijk dan proberen wat foto’s te maken van de rekken die in Amsterdam veel voorkomen, hopelijk krijgen we het daarmee voor elkaar snel nieuwe, beter toepasbare tags te kunnen gebruiken.

Ja, als je duidelijk waardes mist is het een prima idee die toe te voegen, liefst wel met in het achterhoofd hoe nuttig het is.

Of het een goed idee is zie je snel genoeg aan bijv. https://taginfo.geofabrik.de/europe/netherlands/keys/bicycle_parking#values, wat dat betreft zou ik behalve foto’s maken van rekken ze ook direct mappen.

Begin eens met een set fietsenrektypes die je niet in de huidige waarden terugvindt, en doe hier bijvoorbeeld eens een voorstel voor de tagwaarden daarvoor. Verwerk de verbeterpunten, en maak dan een voorstel (proposal) op de wiki. Daar kunnen we je hier wel bij helpen.

Vanaf dat punt kun je mensen al stimuleren de tagwaarden te gebruiken.

Als dat voorstel staat met duidelijke foto’s en omschrijvingen, en de Nederlandse community staat er achter, dan kun je het op de OSM-Tagging mailinglist aandragen. Daar kan meer commentaar uit voort komen, maar als het enkel om het toevoegen van tagwaarden voor een vastgestelde tag gaat, dan zal dat niet onoplosbaar zijn.

Als de proposal dan geaccepteerd wordt (en dat is goed mogelijk als je hier al instemming hebt), dan kan de documentatie van de nieuwe tagwaarden naar de wiki-pagina van amenity=bicycle_parking, en zullen mappers die gebruiken. Wat daarbij helpt, is om wanneer de proposal afgerond is, de presets in JOSM en Id ook aangepast te krijgen, zodat mappers de nieuwe waarden zo kunnen pakken uit een lijtje zonder ze zelf op te zoeken. Daarvoor is het handig als de namen die je voorstelt ook zonder afbeelding tot de verbeelding spreken.

Een hoop stappen, maar begin eens met een lijst van fietsenrektypes en foto’s. Dat kan ook op een persoonlijke wiki-pagina.

OpenPoiMap is nog steeds een handig hulpmiddel om al die parkeerplaatsen te vinden (als ze getagd zijn…)

Die rariteiten zijn natuurlijk afkomstig uit een wiki die wereldwijd fietsenrekken vastlegt, niet de Nederlandse situatie.
Daarnaast is het goed om te beseffen dat de wiki een beschrijving geeft van wat en hoe er wordt getagd, en niet hoe het moet (hooguit wat de voorkeur heeft). De wiki loopt altijd achter de werkelijkheid aan…
In dat opzicht is het goed om de uitbreidingen die je voorstelt gewoon op te nemen in de wiki, nadat je ze ook als zodanig hebt gebruikt.
Overigens is het opvallend dat van de 495 waarden die er in gebruik zijn voor voor bicycle_parking=*, er ruim 300 slechts één keer voorkomt!

Wat betreft het praktisch nut heb ik zo mijn twijfels. Ik heb zelf in ieder geval nog nooit opgezocht waar ik mijn fiets kan parkeren en welk rek ik daar dan kan verwachten. Verander je je reisdoel omdat je niet de juiste plek voor je fiets kunt vinden?

Het leek wel een samenzwering, ongeveer iedereen liet zijn fiets in of aan de te fotograferen fietsenrekken staan.
Maar het is gelukt, een collectie van bruikbaar tot tinnef op https://fietsenrekken.boototter.eu/#collections

Voor types loops en stands heb ik ook foto’s toegevoegd, zeker voor de stands is dat nodig, omdat de enige foto in de wiki een relatief onveilig model weergeeft, dat ik hier (Amsterdam) alleen nog sporadisch als fietssluis tegenkom.

Voorstel: geef naar jouw mening geschikte foto’s per categorie 5, 3, of 1 punt (van super naar zo’n beetje oké), reacties tel ik dan op om een selectie tbv de voorgestelde procedure te maken, eventueel storende elementen wat vervaagd op de foto.

niet vaak, maar het is gebeurd.
Bij vlagen heb ik een zeer beperkte loopafstand, variërend van 1½ meter tot 200 m zonder steunpunt. Fietsen lukt dan meestal wel.
Ken meer mensen met een vergelijkbaar probleem, maar meestal hebben die geen transportfiets met extra brede banden/velgen.
Zo leer je wel je fietsenrekken kennen en zonodig je doel aan te passen; kun je dat van tevoren opzoeken, is dat een forse hulp.

Stands: IMG_20200710_153337, IMG_20200710_154837
Safe loops: P1090958
Safe loops (met stuurklem): P1090949
Safe slots: geen aparte categorie wat mij betreft
Loops: P1090864

Als meest voorkomende fietsenrek in Amsterdam zou ikzelf de safe_slots (of safe_gutters) wel willen handhaven. Op de huidige wikipagina heb ik niets gevonden wat ik ervoor zou kunnen gebruiken.
Hoe zou je die dan willen onderbrengen?

De safe_loops komen langzamerhand op als aanvulling daarop, maar de iets oudere rekken met gootjes zijn de eerstkomende decennia nog niet aan vervanging toe.

toelichting:
Op een van de foto’s zie je een ATBtje met daarvoor vrij smalle banden. Die zit echt klemvast in de goot. De meeste andere dus niet, die staan meestal naast de richel, naast het rek of aan iets anders vastgemaakt. Een transportfiets of andere fiets met ballonbanden kan alleen tussen twee goten instaan, beetje asociaal bij een gebruikelijk tekort.
Voor mij een reden om ze juist wél te (kunnen) benoemen, zeker in wijken of straten waarvan je weet, dat handhaving er streng is.