Wanneer welke Leaf type

Ik dacht dat het wel handig zou zijn om de bossen in de omgeving te voorzien van een leaf_type tag, men kan zich dan ook oriënteren op basis van welke boomsoorten om hen heen staan.

Nu ben ik erachter gekomen dat de infrarood luchtfoto’s heel mooi weergeven welke boomsoort ergens staat, wat alles dus redelijk makkelijk maakt. echter is er een moeilijk punt, de bossen zijn namelijk verdeeld in vlakken die geimporteert zijn. Nu zijn de grenzen tussen deze boomsoorten meestal wel ongeveer op de grenzen van zo’n vlak, maar vaak komt het ook voor dat er ergens een rij bomen van een andere soort dan zijn omgeving in hetzelfde vlak staat. Is het dan de moeite waard om een nieuw vlak hieromheen te tekenen en deze dan de desbetreffende leaftype te geven? of kan ik gewoon per vlak aangeven of het voornamelijk naald, loof, of misschien wel gemixed is.

Nu is er nog een moeilijk dingetje, vanaf wanneer is een bos gemixed? als er een andere soort boom tussen staat, als er hier en daar een paar andere bomen tussen staan of echt als er ongeveer een 50/50 (grove marge) verdeling is?

Dag Mika,

Misschien heb je wat aan dit eerdere forumtopic over bomen en mijn verhaal over de bomenmaniak in Boekarest is (zijdelings) misschien ook bruikbaar.

Ik denk dat er misschien een kleine miscommunicatie is ontstaan, ik probeerde het over vlakken te hebben, dus landuse=forest of natural=forest, niet individuele bomen. Of staat ergens achteraf in de thread iets over de vlakken? ik zag er namelijk niks over…

Je kunt gwoon het boomtype aangeven op de vlakken…
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:landuse%3Dforest#Additional_tags

Dan weet je of je de eiken of de dennenprocessierups kan tegenkomen… :slight_smile:

Wellicht zijn er al kaarten die het onderscheid al laten zien…

En met deze overpass kun je zien hoe anderen het hebben gedaan:

http://overpass-turbo.eu/s/VCV

Als je op deze link klikt opent je browser een gebied ten zuiden van Drunen. De code staat links op je scherm en die kun je eventueel aanpassen. Je kunt ook de kaart zelf aanpassen en een kleiner/groter gebied selecteren. Klik dan op Run (linksboven).
Omgeving Drunen geeft niet zoveel resultaat, maar onze zuiderburen weten er wel raad mee…

Ik zou zeggen dat het bij een verdeling van 25/75 het mixed is. Dan spreek je al niet meer van hier en daar een andere boom.

Dat weet ik wel zeker, de basiskaart van osm.org laat dit al zien. Als er niets aangegeven wordt (gebruikmakend van de overpass-turbo link van hierboven) dan staat er zo’n rond en driehoekboom naast elkaar, bij mixed staan ze uit elkaar, bij broadleaved alleen zo’n rond boompje, en bij de naaldbomen alleen een driehoekboom

Dat is weer een reden te meer om niet zomaar al die 3dshapes samen te voegen. Helaas op de Veluwe al gebeurd voor een deel.

Dan lijkt het mij idd ook duidelijk, ik denk dat ik gewoon per vlak ga aangeven, tenzij er een laan of andere opvallende formatie is, dan even een nieuw vlak hieromheen.

Ik heb nu op een kleine schaal wat leaftypes aangepast, ik heb zoals gezegd, wat grotere groepen bomen een nieuw vlak gegeven, en verder gewoon per vlak aangegeven welke leaf type het is.

https://www.openstreetmap.org/changeset/87469779#map=16/51.6649/5.1384

Nu is mij nog wel de vraag of er misschien een alternatief is voor de infrarood beelden om de boomsoorten te spotten, de infraroodbeelden zijn misschien niet super betrouwbaar… maar dat moet ik nog een keer checken door naar zo’n plek te gaan en steekproefsgewijs de exacte bomen te checken. Nu kan ik mij herrinderen dat er ooit een kaart was die boomsoorten aangaf, weet iemand misschien of deze er nog is en zoja, waar ik deze kan vinden.

Ik weet wel dat het op sommige plekken in de BGT staat, zoals hier in Hengelo of hier in Staphorst. Dat donkergroene zijn bospercelen, en daar staat op of het gemengd, loofbos of naaldbos is. Ik weet alleen niet hoe je al die info makkelijk in JOSM krijgt. De standaard PDOK-bronnen laten dit niet zien. Denk dat er dan een BGT-plugin gemaakt moet worden die met de vectordata kan omgaan, een beetje op dezelfde manier als de BAG-plugin.