reittien kilometritolpat

Onko ehdotuksia miten tämän kuvan esimerkin mukaiset reittien “kilometritolpat” tulisi merkitä OSM:iin?

Kyseinen kuvan kyltti viittaa Haltiapolku-nimiseen ulkoilureittiin ja sen 9 km:n kohtaan. Olen hieman mielikuvitusta käyttämällä merkinnyt tuon nyt näin.

Ennenkuin alan ottamaan tätä merkintätapaa laajempaan käyttöön niin selvittäisin kuitenkin mielelläni onko tuo nyt ihan oikein, vai onko edes olemassa mitään ohjeistuksia tai käytäntöjä tältä osin.

Entä miten tuo kannattaa kytkeää tuohon relaatioon? Kaiken järjen mukaanhan se kannattaa kytkeä sinne, koska siihen selkeästi liityy, mutta millä roolilla? Tuleeko mieleen jotain muuta huomioitavaa?

Tämä esimerkki on mallia yksinkertainen, mutta näitähän löytyy myös erilaisilta pururadoilta, joissa voivat olla “kytkettynä” valaisintolppaan ja sisältää enemmänkin informaatiota jossa viitataan useampaan reittiin yhdellä kertaa erilaisilla lukuarvoilla.

Hei,

Mainio kysymys! Olisi muuten itsekin pitänyt useammin hakea tältä foorumilta konsensusta ennen joitain isompia systemaattisia edittejä :(. Pahoittelut tästä näin jälkikäteen.

Ainoa huomio, joka itselläni tuli tästä mieleen on, että pitäisikö name-tagista erottaa kilven näyttämä kilometriarvo omaan tagiin. Tällehän olisi ehkä jo valmiiksi distance-tagi. En tiedä, olisiki tällä paljonkaan väliä, mutta ainakaan tällöin kilometritietoa ei tarvitsisi etsiä erikseen nimitagista.

Tosin ilmeisesti tuo distance tagi voi sen tagisivun ohjeen mukaan ilmeisesti olla yhtä aikaa sekä itse polulla (tai sen relaatiolla) ja kilometripylväällä, mutta en tiedä, aiheuttaako tämä ongelmaa.

Minulle ehdotettiin highway=milestone tagin käyttöä. Tuo voisi kyllä olla yksi vaihtoehto, mutta itse kaipaisin tuohon kyllä vielä kaveriksi jotain tarkentavia tageja kertomaan siitä minkä tyyppinen kilomteritolppa on kyseessä. Esimerkiksi sijaitseeko se maantiellä vai ulkoilureitillä. Ne loistavat wikin ohjeissa poissaolollaan. Jotenkin tuosta jää sellainen kuva ettei tuota ole ainakaan tähän saakka suunniteltu käytettävän muussa yhteydessä kun maanteiden kilometritolppien kohdalla. Lisäksi jäin pohtimaan sitä miten tuo kytkettäisiin osaksi reittirelaatioita, eli millä roolilla. Tolstoi21 mainitsi disntance-tagin käytön, mutta voisiko se olla myös se rooli jolla se kytketään relaatioon? Voisiko siinä olla vielä numeroarvo jotenkin mukana? En kyllä uskaltaisi lähteä soveltamaan distance-tagia uuteen käyttötarkoitukseen vaikken heti itse näekään mitä ongelmia tuosta voisi aiheutua. Onhan näitä muitakin vastaavia esimerkkejä esim. colour-tagi kuvaa sekä reittirelaatioissa reitin värikoodia sekä fyysisten kohteiden kohdalla kuten esim. aita tai penkki fyysisen kohteen väriä.

Katselin myös että wikissä lukee että…
“Draw the node node direct on the way that represents the highway and add highway=milestone” Tuon tiesegmenttiin kytkemiseen ymmärrän kyllä maantie-kohteilla, joissa se on helposti erillaisten navigointi- ja reitityssoftien poimittavissa, mutta onko se yhtä olennaista tässä tapauksessa?

Tuota en ole ainakaan vielä itse noudattanut näiden ulkoilureittien kohdalla jotka olen tähän meneessä merkannut vaan olen laittanut nämä tien viereen sille puolelle jolla fyysisesti sijaitsevat. Useinhan nämä ovat esim. kiinnitettynä valaisinpylväisiin joilla on jo omat fyysiset kohteet kuvattuna tien vieressä. Ajauduin itse käyttämään tuota information=milestone - muotoa koska information-avainarvoa on käytetty useiden kylttien information=board, information=map jne. kohdalla, mutta otetaanpa nyt tämä highway-vaihtoehto ainakin vakavaan harkintaan.