Van gpx naar points/straatnamen/waypoints

Afgelopen dagen een tool/script/werkwijze proberen te vinden om met als input een gpx-bestand als output een bestand te krijgen met ‘aangedane’ points/straatnamen/waypoints. Heb blijkbaar te lang niet meer met OSM gewerkt om dit te kunnen doen :confused: Dus als iemand me wat hints/tips kan geven, graag.

Reverse geocoding is de kreet die me wat verder brengt. Nominatim maakt van mijn lat-lon een adres, dus kan al in tekst achterhalen waar ik geweest ben.

Wat ik nog graag wil hebben is de dichtstbijzijnde node bij een lat-lon. Hoe krijg ik die? Neem aan dat Nominatim met de lat-lon via een node het adres zal achterhalen, maar is die node dan ook zichtbaar te krijgen? Of via een andere tool?

Nog niet mogelijk met Overpass turbo, zie How can I find the closest way to a point with Overpass API? en dat is ook geen goed idee als je vele punten wilt opzoeken.

Wel mogelijk met PostGIS, zie Nearest-Neighbour Searching.

Bedankt voor antwoord.

In die richting heb ik gisteren ook een beetje zitten te neuzen. Wel met MariaDB i.c.m. met het gebruik van de geometrische definitie van de velden als basis.

Dat is dan weer helemaal nieuw voor me, het werken met die geo-velden. Als probeersel tabel gemaakt met een veld in de POINT-definitie, en dan alleen al via phpmyadmin invoeren van twee records is al een uitdaging, dat lukt al niet goed, dat is zo’n beetje mijn niveau :roll_eyes: . Daarna wilde ik met sql afstand tussen twee punten berekenen, maar zo ver kom ik dus nog niet.

De voorbeelden op internet zijn voor mij al heel snel een stap te ver (inlezen van hele ritsen punten, figuren etc, gebruik van data in GeoJSon etc.) Interessant en als ik hiermee verder ga nodig, maar ik mis de basis. Is er wellicht ergens een site/doc die vanaf heel heel simpel begint met het werken ‘geo sql’?

Plaatje als toelichting bij anoniem gemaakt commentaar bij de kaart (grens puth-schinnen Scholtissenholenweg):

https://drive.google.com/file/d/1duFR-kF92sKuXeB3XoP7qHSDlADtBcgH/view?usp=sharing

Lijkt me niet zo moeilijk om zelf te programmeren, bv. in python.
*) maak een lijst van alle op te zoeken nodes
*) bepaal de uiterste coordinaten noord-zuid-oost-west
*) daarmee heb je de bounding box om met overpass alle nodes in het betreffende gebied op te halen
*) nu voor elke node in de lijst: zoek de dichtsbijzijnde in de overpass-dump

Ben de laatste tijd wat gaan experimenteren met de ‘spatial extensions’ van mariadb. Helemaal nieuw voor me, wel fascinerend. er gaan wat meer dingen ‘vanzelf’. Werken met bounding-boxes heb ik niet meer nodig, geojson files inlezen in database, en dan met sql zoeken naar wat je wil.