Paalnummers MTB-route en aanvullende informatie toevoegen

Deze twee dus? https://mtb.waymarkedtrails.org/#?map=13!51.6499!5.1488

Wat bedoel je precies met “ik moet… nog mappen”? Want deze staan zo in OSM.

PS die google maps link opent voor mij niet, error 400.

De route is al wel gemapped, maar de paalnummers niet.

En je kan de link niet kopiëren en plakken in browser want forum verkort de link, je moet hem openen door erop te klikken.

Echt? :slight_smile: Maar hij werkt niet, error 400: Not found.

Geen problemen hier, misschien een storing?

Bij mij geen storing, alles werkt. Misschien ergens een account nodig?

Zo misschien?
https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1283P7Q_F4zsXb6hUfyC4nvjDD7CViatm&ll=51.64641326968665%2C5.1085738046094775&z=14
Moest hem eerst ook openen in een incognito venster

Man, wat een werk. Al die nodes inmeten en vervolgens invoeren.
Houd er even rekening mee dat “MTBroute-Drunen 1006 (c) MTBroutes.nl” niet gebruikt mag worden in OSM. Maar aangezien je zelf ook op pad gaat, neem ik aan dat je je eigen track gebruikt.

Ja, die werkt wel. Erg veel werk inderdaad. De vraag is, welke toepassing gaat het hebben, en wie gaat het bijhouden? Zijn er MTB-kaarten die de emergency access points renderen? MTB-routes doet het in ieder geval niet.
De hulpdiensten zullen hun eigen informatiesysteem hebben, die gaan nooit vertrouwen op osm, omdat iedereen het zomaar kan veranderen en omdat ze extra informatie nodig zullen hebben.

Waarom zou je op de kaart kijken als het nummer op het paaltje staat? Of ben je ergens anders? :wink:

Om te weten waar het dichtstbijzijnde paaltje staat? Hm… niet echt nodig als elk routebordje een paaltje met een nummer is! Om mbv het nummer op de kaart te vinden waar je ongeveer bent en hoe lang je nog moet? Maar dan is het niet meer voor emergency access. En je hebt natuurlijk je lokatie al in je mobieltje of gps.

Voor algemene noodpunten in een gebied is het natuurlijk wel handig om te kunnen zien waar de noodpunten zijn ten opzichte van je huidige lokatie. Dan kan je erheen navigeren, of je kan aan de nooddienst doorbellen bij welk punt je in de buurt bent. Hm… dan kan je ze ook je smartphone (live) lokatie sturen met whatsapp of zo. Op trektochten zou ik denk ik meer behoefte hebben aan info over waterpunten en schuilhutten in de buurt.

Ik heb laatst nog de politie moeten bellen (ivm een ontsnapte koe…) en het was enorm onhandig hoe mijn locatie verkregen moest worden in de bossen, ten eerste moest ik zo’n link aanklikken, deed ik dat, gaf ie een verkeerde locatie aan, toen heb ik aan de hand van wat rivieren en een afstand de centralist naar mijn locatie gepraat, bleek het dat ze de melding alleen op wegen kan zetten. Daarom kan het soms handig zijn om te kunnen zien waar een dichtstbijzijnd mtb-paaltje staat.

Bovendien heb ik eens iemand moeten helpen met een lekke band op de MTB-route, ik heb toen maar het hele stuk afgereden, maar als ik de paaltjesnummers had, had hij dit aan mij door kunnen geven en had ik een directere route kunnen nemen. Het is dus eigenlijk de technologie en methode van de hulpdiensten beschikbaar stellen voor de gewone gebruiker, beetje vergelijkbaar met hectometerpaaltjes, die zijn ook niet uitgevonden om flitsers door te geven.

En misschien de grootste reden… Ik heb ontzettend veel tijd over door de coronacrisis, het is tevens ook niet zo heel veel werk om ze te mappen, aangezien de MTB-route veel bochtjes enzo heeft, waardoor je het zo uit de losse pols kan plaatsen, vaak zitten ze ook op voorspelbare plekken als kruisingen of voor klimmetjes.

@Mika van de wiel
Geen punt, alles wat localiseert is nuttig om op de kaart te plaatsen.

Nu ging ik eindelijk beginnen met het mappen van de paaltjes als highway=emergency_access_point, zie ik dat er ook een emergency=access_point is, volgens de documentatie https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:emergency%3Daccess_point Is er een voorstel om deze te gaan gebruiken inplaats van de highway=emergency_access_point, aangezien ik nog niet echt begonnen ben kan ik nu nog deze gaan gebruiken zonder dat ik alles om hoef te wisselen. Wat is jullie standpunt hierin? gewoon de highway tag gebruiken, of de emergency?

highway=emergency_access_point heeft status approved.

emergency=access_point heeft status draft. Weinig inhoudelijke diskussie te vinden.

Het hoort m.i. te vallen onder emergency en niet onder highway.

Nu ik van het bestaan weet vielen de ‘MTB 112’ paaltjes me gisteren meteen op in landgoed Bornia (waar de route overigens afgesloten is, naar ik begrijp vanwege droogte en schade).

Is het misschien nog slim om andere tags toe toe voegen zodat het allemaal wat duidelijker is, misschien ermergency phone number, operator of iets anders wat nog duidelijker maakt waar de punten voor dienen?

Ik heb onlangs op verzoek van een MTB-route beheerder een kaartje gemaakt (Qgis) waarop deze punten vermeld staan. Die locaties heb ik opgegeven gekregen maar ik ben nu bezig ze in OSM op te nemen. Ik heb ze ook maar opgenomen in mijn overpass kaartje met routes in OSM.

@Mika Op zich kan het geen kwaad om extra tags op te nemen maar ik vraag me wel af hoe nuttig dit is. Kwaad kan het m.i. niet.

[edit: link aangepast]

Welke routebeheerder hebben jullie dan? gewoon een locale club ofzo? want ik heb hetzelfde gevraagd bij natuurmonumenten, die zei dat het niet de moeite waard was om deze te gaan verzamelen om aan mij door te geven.

Het is voor een particulier landgoed dat een MTB route heeft aangelegd. Dus geen NM, SBB of iets dergelijks. Voor de boswachters/beheerders is het goed te weten waar welke paalnummer zich bevindt voor geval van meldingen van calamiteiten. Heb er tevens de ruiterknooppuntnummers op gezet.