Paalnummers MTB-route en aanvullende informatie toevoegen

Nee, de route is een relatie van wegen/paden en die zit in een hogere relatie, waar de knooppunten zelfstandig ook inzitten.

Klopt, maar jij wilde zelf de paalnummers deel laten worden van de MTB relatie. Op zich niet vreemd, daar zou meer onder kunnen vallen. De parkeerplaats, de infoborden, een verbindingsroute zeg het maar. Alleen aan de route-relatie koppelen gaat volgens mij niet.

Je haalt nu 2 dingen door elkaar. Route eigenschappen en highway (weg/pad) eigenschappen.
Ondergrond hoort bij de weg (surface=…), moeilijkheid ook (mtb:scale=…)
Kleur en type (roundtrip o.i.d.) is onderdeel van de routerelatie

Dus in principe kan ik de paaltjes nu als losse punten gaan mappen, met de tags highway=emergency_access_point en rel=*nummer van paaltje. Dan kan ik deze later toevoegen aan een relatie.

Dus zonder relatie is het niet fout, maar met relatie is beter. Ik weet nu namelijk nog niet veel van deze relaties en hoe ik ze dus kan gebruiken. Misschien dat iemand mij hierbij kan helpen nadat ik de losse paaltjes gemapped heb.

Ik weet (net als Jillis) niet zeker of emergency access point hier wel van toepassing is. De locatie is toch niet specifiek uitgekozen omdat de hulpdiensten hier relatief eenvoudig kunnen komen? Het lijkt me te vergelijken met een hectometerpaaltje op de snelweg. Handig om je locatie door te geven, maar niet specifiek op bereikbaarheid voor hulpverleners gericht.
Het al voorgestelde routemarker dekt meer de lading volgens mij. Het nummer kan dan inderdaad in een ref-tag.
Toevoegen aan een route-relatie is niet nodig.

Ik bedoelde inderdaad niet dat elk van de 100 paaltjes als toegangspunt voor hulpdiensten vastgelegd wordt. Ik heb wel eens een MTB route te voet getraceerd, dat is geen doen met een ambulance… Misschien kun je goed bereikbare paaltjes wel als toegangspunt vastleggen, en de rest als routemarkering?

Ik denk dat het daar juist voor is bedoeld:

wiki

Nog een voorbeeld:
http://www.grenspark.be/nieuwe-genummerde-paaltjes-het-grenspark

Dit is denk ook het beste, Gewoon de paaltjes los van de route en relatie mappen. maar dan wel onder routepaaltjes, die door middel van de tag “rel” het nummer aangeven. Met deze methode komt er bovendien ook de mogelijkheid om wandelroutes en ruiterroutes op deze manier te mappen als ze ook deze nummers zouden hebben.

Nog wel een paar vragen, kan men de nummers van deze paaltjes dan nog steeds gewoon opzoeken als het geen emergency access ways zijn maar routemarkers? Dus bijvoorbeeld om erheen te navigeren. En is het dan genoeg om alleen punten toe te voegen die enkel de tag van routepaaltjes en de rel met het nummer hebben? of is het misschien ook handig om andere tags toe te voegen, of een note die aangeeft dat het om mtb nummers gaat voor het geval van noodgevallen?

Ik zal ook wanneer ik klaar ben even de wijzigingenset hier op deze thread delen.

edit*

Dacht ik net dat we de beste optie gevonden hadden… maar misschien is het toch wel beter om emergency access points te gebruiken omdat dan het doel voor deze paaltjes duidelijker als ze los van de route gemapped zijn.

Ik weet ook niet of er misschien 3rd party software is die deze noodpaaltjes gebruikt, want dan zouden de routepaaltjes hier niet getoont worden en de emergency access points wel.

Het is dus een groot dilemma, met ieder zijn voor- en nadelen, maar als het niet veel uitmaakt zijn emergency access points denk ik beter.

Kun je doen. Als het om een gemapte route gaat staan de meeste punten er al, want het zijn richtingaanwijzingen.

De name=* tag is hier niet juist.

ref= is zeker toepasselijk.
omdat het om een fietsroute gaat zou je ook rcn_ref= kunnen gebruiken.

Als je het ziet op de kaart dan zet je daar je bestemmingspunt en dan kan er gerouteerd worden. Het routeerprofiel geeft dan aan welke wegen gebruikt worden om er te komen. Ik neem aan dat er mtb-profielen bestaan of gemaakt kunnen worden.

Nee, als je geen wegen knipt of verlengt dan blijft de mtb-routerelatie intakt.

Nee.

Ja.

Als er applicaties zijn die hier gebruik van maken dan ligt het voor de hand dat ze zullen zoeken naar het dichtstbijzijnde paaltje en niet noodzakelijk naar een paaltje dat deel uitmaakt van een route. De paaltjes kunnen net zo goed worden gebruikt door mensen die de route niet hebben gevolgd maar toch op hetzelfde punt uitkomen.

Het gaat dus om de lokatie. Je wil het zien op de kaart (planning, kijken hoe ver je ben), gebruiken voor navigatie en ook om door te geven waar je bent. Ik zou de vastlegging niet koppelen aan één gebruiksmogelijkheid.

Ik lees nu voor het eerst dat hier een tegenstelling in zit. De nummers dienen of om de route aan te geven of om aan de hulpdiensten door te geven. Het kan voor beiden worden gebruikt maar er kan maar één tag worden toegepast.

Wat betreft invoegen in routerelaties. Hou het simpel, zou ik zeggen.

In een routerelatie mogen nodes zitten. Het is niet nodig om er nog een hogere relatie overheen te leggen.

Maar als die nodes deel uitmaken van de ways, dan hoef je ze niet nogmaals op te nemen, ze zitten er gewoon al in.
In dit geval zijn de nodes de routemarkers, de richtingaanwijzingen. Daarvoor gebruik je in routes de knopen waar de wegen mee aan elkaar zitten.
Ook als de fysieke paaltjes in de berm staan. Dus ze maken deel uit van de ways, en je hoeft ze niet nog een keer extra in de mtb-routerelatie te zetten.
Gewoon het punt taggen met een ref of rcn_ref.

Ik zou daarom geen doel taggen. OSM hoeft niet te weten waar het allemaal voor gebruikt wordt!

Nee!! Ga aub deze paaltjes NIET als rcn_ref taggen! Deze zijn bedoeld voor de fietsknooppunten. :frowning:
Gebruik hiervoor ref=* zoals ook op de wiki staat aangegeven https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:highway%3Demergency_access_point

Ik denk niet dat dit emergency access points zijn, het zijn denk ik gewoon genummerde routepaaltjes.

Daar is geen bezwaar tegen. Als de route uit een reeks wegen bestaat, zet je de wegen in volgorde in de routerelatie.

Als dat zo zou zijn, dan zouden die als lcn_ref=# getagd kunnen worden, lcn zijn lokale rondjes en kan ook gebruikt worden voor mtb routes.

Ja, je hebt gelijk. Dat is het simpelst en bevat de gewenste informatie. Rendert het niet, dan aan de renderers vragen om het te gaan renderen.

Overigens is de koppeling rXn = knooppuntnetwerk losgelaten. De knooppunten en de routes krijgen nu de tag network:type=node_network. Daarmee is rcn weer vrijgekomen voor gewone regionale fietsroutes en zou je rcn_ref (zonder network:type=node_network) ook kunnen gebruiken voor genummerde punten op een regionale fietsroute.

Waymarkedtrails kijkt bij routes eerst of het om een network:type=node_network gaat, zo ja negeert hij de network tag en rendert het als een knooppuntroute. Maar of hij daar ook naar kijkt voor het renderen van de Xcn_ref punten, dat weet ik eigenlijk niet!
Aangepast: rcn_ref wordt wél weergegeven op de wmt-fietskaart, ook als het geen knooppunt is, maar lcn_ref niet.

Dan denk ik dat het opgelost is.

Losse punten toevoegen die enkel de tags:
highway=emergency_access_point
ref=nummer van paaltje

Deze punten voeg ik niet toe aan een relatie of iets, gewoon enkele punten met bovenstaande tags.

Is dit fout? want volgens sommige is het niet de beste optie, maar ik denk dat dit beter is dan het aangeven als routepaaltjes. Zolang het niet fout is zal ik denk deze methode gaan gebruiken.

Niet rel, maar ref met een f !
Je kan het doen, ik zou het niet weghalen als iemand dit zo doet, maar ik zou het zelf niet doen.

Het enige doel wat je aan de paaltjes zelf kan zien is dat ze de weg wijzen. Verder zie je alleen een paalnummer. Er staat niets over hulpdienst, geen SOS logo, geen telefoonnummer etc. Ik vind het geen emergency access point.

Mijn twee centen.

Suk6 met mappen!