Onbestaande paden.

De laatste tijd, in een straal van 30 km rond Mechelen ben ik dikwijls op niet bestaande paden gestoten. Of hoe zeg je zoiets ?
Bewijzen dat ze er niet zijn is moeilijk. Daarvoor heb ik laarzen, beschermkledij, machete en een actiecamera nodig. Meestal laat ik het dan maar zo.
Maar het begint wat te veel te worden, het is niet meer normaal. Er is hier toch voldoende lokale kennis ?
Als ik dan de changesets bekijk dan zie ik dat het komt van mappers met vele duizenden edits. De comments zijn niets waard. De sources zijn steeds dezelfde. Ik moet toegeven dat lokale kennis niet bij de sources staat. Ik moet toegeven dat er aan de andere zijde van de lijn dikwijls een begin van pad te zien is. De mappers in kwestie vertellen niet wie ze zijn, noch waar ze wonen.
Ze beschouwen Vlaanderen als onderontwikkeld gebied. Elk streepje op de satellietfoto is voor hen een pad. Elke rand van een weiland is voor hen een pad. Elke lijn over een waterloop is een brug.
Zoiets corrigeren vraagt veel meer werk dan het te mappen. Bovendien interesseer ik mij niet aan het juist taggen van tracks. Ik weet niet wat gedaan met een greppel of een prikkeldraad. Of moet ik even lichtzinnig beginnen te deleten als zij maken ?

heb je enkele concrete voorbeelden?

Ik durf geen voorbeelden geven, want daar horen namen bij.

Ik heb wel enkele changeset comments gegeven. Die kan je via hdyc vinden.
Ik heb ook enkele paden gewist.
Ik heb ook enkele notes gemaakt.

Ook mijn mapillary beelden geven een goede aanwijzing van waar iets niet klopt.

Ik heb trouwens vandaag een voetwegje in Hombeek gefotografeerd dat nog niet gemapt is.

Hoi Philippe,
Je mag ook steeds een mailtje sturen naar community@osm.be als je het niet graag publiek deelt. Maar de persoon in kwestie reageert doorgaans wel snel op changeset comments.

Het gaat niet om één persoon.
Maar er is er geen één die zegt of nog weet wat zijn source was.
Als ze nu gewoon zeggen dat ze iets op een luchtfoto meenden te zien, dan kunnen we gemakkelijk deleten.
Is de source een oude atlas of zelfs GRB, dan is het niet zo simpel.
Soms ligt het zogezegde pad op privé terrein.

Maar aan elke changeset hangt ook een naam.

Ik wist echt niet dat het over Wegspotter ging.
Ik heb een uurtje aan literatuurstudie gedaan. Boeiende lectuur !

Wie is hij in het echt ?

Nederlanders, excuseer mij voor mijn xenofobie.
Ik dacht altijd dat jullie hier vanuit de lucht in het wilde weg mapten.

Het blijkt nu één van ons te zijn.

Sorry voor de uitdrukking maar “Wegverkloter” was beter geweest.
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=709039#p709039

Ik vraag mij af of het misschien die miljonair van Trage Wegen is.