Osoitteiden raput

Jos osoitteessa on kaksi rakennusta esim. 1 A ja 1 B, pitäisitkö mielestänne merkitä A ja B raput rakennuksien nimeen? Vai vaihtoehtoisesti vain rappujen kohille?

Toinen kysymys on taas se olisiko mielekästä lisätä rappujen nimiin myös rakennuksen numero? Vai riittääkö vain rappujen kirjaimet?
Kirjoitustapojakin on tällä hetkellä on paljon kuten 1 A, 1A, 1 a, 1a.

Sekaannusta voi havannoida esim Köydenpunojankadulla: https://www.openstreetmap.org/#map=18/60.16213/24.92549

Minä olen ainakin laittanut yksilöivät kirjaintunnukset jo rakennuksille aina kun se on mahdollista. Turhaa toistoakin olen pyrkinyt välttämään, esim. jos rakennuksella on jo tieto “1 A” niin miksi tuollaista itsestäänselvyyttä enää sisäänkäynnin kohdalla toistamaan. Silloin kun rakennuksessa on monta “kirjainrappua” niin olen jättänyt rakennuksen addr:unit-tiedon tyhjäksi ja hoitanut yksilöinnin rappujen sisäänkäyntien yhteydessä.

Jos nyt viittaat addr-alkuisiin kentiin niin tuo on minusta ihan vapaaehtoista, vaikka tosiaan itse pyrin välttämään turhaa toistoa. Ei ole pakko, mutta jos joku haluaa niin siitä vaan. Tärkeintä kai on etteivät tiedot ole ristiriidassa jos niitä tuplana löytyy. Esim. HSL:n ja eri kaupunkien reittioppaat osaavat kyllä poimia osoitetiedot joko rakennukselta tai sisäänkäynniltä. Itse olen tämän lisäksi myös pyrkinyt käyttämään ref-tagia kertomaan mikä merkintätapa on käytössä maastossa. Siinä kun on tapauskohtaista variaatiota. Välillä siellä on se numero mukana ja välillä taas ei.

Tähänhän löytyy kyllä kuntaliitolta virallista ohjeistustakin (Kunnan osoitejärjestelmä. Ohjeet ja suositus), jonka mukaan (kts. kohta 2.6.3.) kinnteistön lisätarkenne on pienellä ja yhteen katunumeron kanssa, esim jokukatu 5a, 5b. Porrasnumerot tulisi merkitä erilleen ja isolla kirjaimella.

Tässä lienee syytä pysytellä ja korjata mahdolliset poikkeavuudet. Kun nyt OSM:ssa kuitenkin on käytössä tämä Mark what’s on the ground-prinsiippi niin olisi tietenkin tyylikästä myös raportoida jotenkin kunnan suuntaan jos näitä käytetään maastossa väärin. Näin ainakin HSL:ssä on pyritty tekemään esimerkiksi kun kadunnimikylttien perusteella tehdyissä OSM-kartoituksissa löydetään ristiriitoja kaupunkien virallisiin datoihin.

Hei,

Luonnosta löytyy tosiaan outoja kohtia. Erillinen addr:unit -tagi itse portaan kohdalla puoltaa minusta paikkaansa erityisesti silloin kun porras on jossain epätriviaalissa paikassa, kuten vaikka C-porras Meritullinkatu 13:ssa. C-rappu on tosiaan sisäpihan perukoilla eikä kadulla seisoessa tajua yhtään, missä se voisi sijaita.

Kiitos tästä ohjeistuksesta, enpä olisi itse löytänyt! Mm Etelä-Haagassa on juuri rakentumassa rakennuskompleksi, jossa on neljä eri rakennusta, kaikki osoitteella Isonnevantie 16d. Neljä rakennusta on merkattu A, B, C ja D-rakennuksiksi. Tekee osoitteen merkitsemisen kyllä oudoksi, mutta ovat näköjään Kuntaliitossa törmänneet tällaisiin aiemminkin. Toivottavasti jokaisessa on kuitenkin valmistuttuaan vain yksi rappu!

Edit: typoja

Hei,

Tuossa Meritullinkatu 13:n tapauksessahan on yksi yhteinen rakennus jossa A-, B- ja C-raput, joten addr:unit’in käyttö sisäänkäyntien yhteydessä on hyvinkin perusteltua.

Luonnosta löytyy tosiaan kaikenlaista. Tällaiseen törmäsin itse vastikään … https://www.openstreetmap.org/way/100975512

Hesarikin on aikoinaan kirjoittanut tällaisesta tapausesta … https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000002865566.html?fbclid=IwAR2AwnjL4jVfzgHG-NilU2FpckmPhaD1_2vMdqf9eOAiZr41Yxx2sjyHwU4. Espoossakin on ilmeisesti Viherkallionkujalla jatkettu Z:n jälkeen AA.