Udnyttelse af gpx spor ved oprettelse af ny sti?

Hej
Har med fornøjelse brugt OSM kort i en del år, og vil nu begynde at bidrage med mange af de små stier, der mangler.

Min tilgang er at uploade et gpx track, som jeg så klikker på ved oprettelse af nyt spor.

Men kan det ikke gøres smartere? Kan se, at gpx sporet lyser op, når jeg klikke tæt på den. Er der en mulighed for at angive, at systemet blot skal bruge uploadede gpx data fra punkt A til punkt B?

Med venlig hilsen

Jens Peter Hansen

Nej, anbefalingen er at gps-spor bruges til at frihåndstegne efter. Det duer generelt ikke at bruge dem direkte. Bemærk at gps-spor produceret af almindelige forbruger gps’er i åbent land, har en usikkerhed på minimum 3 m, mens de i skov og nær bygninger og lign. har en usikkerhed på +15-20 m. Det er helt enkelt tydeligt at se hvor folk direkte har brugt gps-spor.
Bemærk at jeg typisk kører minimum 2-3 gange frem og tilbage ad nye veje for at være sikker på at have nogenlunde præcise spor at tegne efter.

Lindet Skov er et eksempel hvor stort set alle gps-spor er lavet af undertegnede.
Sporene på f.eks. Fælleden er ikke tilnærmelsesvist så præcise.

Mvh Hjart/Michael

Et andet problem med GPS spor er, at de giver enormt mange punkter = stort datasæt til det software der laver vector maps for at spare plads.
Ofte kan man tegne ovenpå, men en ting man ofte ser er, at dit GPS spor er rykket x antal meter i den ene eller anden retning. Det er tydeligt hvor du rammer veldefinerede punkter.
Men du kan godt lave en del ture på samme spor, og så manuelt eller IT mæssigt lave et gennemsnit. https://wiki.openstreetmap.org/wiki/R_(programming_language)/Average_tracks