Tagging voor Covid?

Allen,

Tijdens de Covid-periode is het voor veel bedrijven business as unusual. Ze hebben afwijkende openingtijden (if any) of afwijkende diensten (delivery, take-away). Ik vraag me af hoe we hier binnen OSM NL mee om (willen) gaan in het taggen van de POIs. Ik werd getriggerd door een kaartopmerking van iemand die delivery wilde toevoegen bij een horecazaak die normaalgesproken niet bezorgt.

Ik zou zeggen dat we dit vanwege het tijdelijke karakter niet gaan taggen. Toch zie ik dat er aanvullende tags voor gedefinieerd zijn, die binnen Europa al veelvuldig gebruikt worden https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:opening_hours:covid19

opening_hours:covid19=*
access:covid19=*
delivery:covid19=*
takeaway:covid19=*
drive_through:covid19=*

Wat vinden jullie, gebruiken of niet? Start discussie over bruikbaarheid en onderhoudbaarheid :slight_smile:

Niet doen:

  • vaak fout
  • volatiel
  • wie ruimt het op?

Met Martin eens…

Prima idee. De tijdelijke aard wordt goed aangegeven en er wordt geen data “vervuild”, aangezien het een aparte tag is. De wikipagina laat ook duidelijk zien dat er goed over is nagedacht. Ik had er wel problemen mee gehad als de standaardtags werden aangepast (à la het omtaggen naar highway=construction als een weg tijdelijk buiten gebruik is), maar dat wordt juist voorkomen door deze tags.

De bruikbaarheid hangt natuurlijk af van (de snelheid van) data-afnemers als OsmAnd, maar als de mapper wil mappen en het klopt met de (huidige) werkelijkheid, dan moet die natuurlijk zijn gang kunnen gaan.

Eens met Martin en eggie. Tijdelijke gegevens horen niet op de kaart. Om mijn eigen woonplaats als voorbeeld te nemen: ik heb na twee jaar nog steeds niet alle winkels en gelegenheden toegevoegd. En dan heb ik het nog niet eens over openingstijden of bezorgdiensten. Nu ook nog extra tags gaan toevoegen die ik later weer moet verwijderen?

Het lijkt mij vooral lastig om deze tags te interpreteren omdat ze geen vaste geldigheid hebben. In het afbouwen van de lockdown kan het op zeker moment zo zijn dat het voor branche x weer business as usual is (dus reguliere openingstijden gelden), terwijl voor een andere branche nog het covid-regime geldt (met de covid-voorwaarden). Deze kunnen landelijk, regionaal of zelfs per etablissement verschillen.

Ik zie er zelf geen kwaad in om deze tags te gebruiken, maar de bruikbaarheid is zeer beperkt lijkt me.

Bij dit soort gegevens vraag ik mij altijd af wie is de doelgroep die wat met deze gegevens doet.
Als mijn buurtsuper een uur eerder dicht gaat om daarna de vakken te vullen, weten alle klanten dat eerder dan dat OSM is aangepast.
Ook “Thuisbezorgd” is eerder omgebouwd als OSM.

Kortom er is geen doelgroep die onze gegevens gaat gebruiken.
Dan is het dus ook niet zinvol om die gegevens toe te voegen.

Het is dan wel weer het moment om te fotograferen.
De terrassen zijn weg, parkings zijn leeg.
Minder auto’s en mensen in beeld.

Maar ik zou toch niet beginnen met hiermee winkels te taggen.
Zelfs zonder corona sneuvelen de meeste.

Eens met Martin, eggie en goedegazelle. Veels te volatiel en tijdelijk.

Idem. Niet doen.

Ik kwam gister op Wikipedia een kaart tegen van het Franse Transilien-netwerk, die op vele pagina’s internationaal wordt gebruikt, die al sinds 2012 niet meer is geupdate. Terwijl er zat wijzigingen zijn geweest.
Om zoiets volatiels als Covid-openingstijden (Die voor sommige horeca ook nog weer eens wekelijks wijzigen) te mappen is echt overkill.

Uiteraard is het anders als een bedrijf echt failliet gaat, waardoor je er redelijk zeker van bent dat het niet meer open gaat.

De volgende user kom ik (net iets te) vaak tegen: [https://www.openstreetmap.org/user/CaResteOuvert_visitor]
Ik snap dat het voor de site [www.caresteouvert.fr] handig is om snel te kunnen weergeven wat nog open is…
Maar die mapedits springen in een zelfde edit van zuid Frankrijk naar noord Duitsland om slechts 2 winkels te bewerken…
Kan hier iets mee gedaan worden?

Ik vind de tagging voor COVID niet zo’n ramp aangezien het duidelijke tags zijn die ook duidelijk van “normale” tags te onderscheiden zijn.

Je kunt ze een mail sturen met je zorgen. Edits in Duitsland lijken me sowieso niet de bedoeling van een Frans initiatief.

Ça reste ouvert is ook beschikbaar in Duitsland onder de naam Bleibt offen, en gebruikt hetzelfde account. Een overzicht van beschikbare regio’s is er op GitHub.

De iD editor biedt nu bij bedrijven etc. een invoerveld voor afwijkende openingstijden aan (COVID-19 Pandemic Hours).

Laatst deed ik een Overpass query voor de tag opening_hours:covid19, en het viel me op dat de meeste van deze gegevens sterk verouderd zijn en geheel niet passen bij de huidige coronamaatregelen en mogelijke openingstijden. Wat willen we doen met deze tags?

Taggen is een ding, onderhouden een ander.
Als het enthousiasme voor een nieuwe tag of import van een of een paar personen komt en dezen zich niet realiseren dat dit ook onderhouden moet worden…

Los van de fluïditeit van de covid-data vraag ik me ook af welke interpreters er iets mee doen, als überhaupt.

Ik wilde zeggen “Told you so” Maar (helaas) was het Martin die het al zei:
https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?pid=783477#p783477

Mijn botte mening? Van de kaart af al die meuk. Het klopt niet, het wijzigt te vaak, (vrijwel) niemand onderhoud het en ik vraag me sterk af wie er wat mee doet. Ik vind dat als er informatie op de kaart staat, het ook **moet **kloppen. Aan foutieve informatie heb ik niets, dan zoek ik het liever op een andere manier op.

Niet doen… Het is al een hele klus om de huidige winkels in OSM up2date te houden met correctie informatie …

Ik heb in de database zelf gekeken en zag (wereldwijd) 12652 verschillende waarden, waarvan er 10648 slechts één keer voorkomen.
Wegdonderen die rotsooi!
(De meest voorkomende was trouwens “open”, en die kwam 44155 keer voorbij).

Ik stel voor om al deze tags te downloaden met Overpass Turbo, ze te laden in JOSM en alle tags ouder dan X mechanisch te verwijderen. Iemand die de data daadwerkelijk wil onderhouden zal sowieso actuele openingstijden moeten opzoeken, dus er gaat met zo’n mechanische verwijdering van oude tags niets waardevols verloren.