Navigeren in fietsknooppunt lus

Hallo,

ik probeer een oplossing te vinden voor volgende 2 problemen:

  1. als ik een route als gpx download (van bv vlaanderen fietsland, fietsnet.be, route.nl,… eender wat) en dat zijn routes in een lus (zoals vele themaroutes een lus zijn) heeft die lus ook altijd een vast begin en eindpunt (wat wel hetzelfde punt is). Als ik deze gpx wil gebruiken stuurt de applicatie mij altijd naar het begin/eindpunt, terwijl ik eigenlijk veel gemakkelijker zou inprikken in het routepunt/fietsknooppunt van de lus dat het dichtste bij mijn thuislocatie is. Anders moet ik veel verder rijden om naar het “officiele startpunt” te gaan, de route rijden en dan weer veel verder naar huis terug moet. Ik heb dus nog niet gevonden hoe ik dit het gemakkelijkste kan doen, of dat er apps zijn die met openstreetmap kaarten werken die hiermee wel overweg kunnen.

De enige oplossing zie ik hier dat ik dan deze route met knooppunten volledig opnieuw maak met dan als startpunt het knooppunt dichtst bij mijn thuislocatie, maar dit is dan ook zo dubbel werk…

  1. als ik dan die lus (of een andere gpx-route) zou willen rijden stel ik mijn navigatie in dat die de gpx-route gebruikt, maar de navigatie naar deze route is dan gewoon 1 rechte lijn naar dit punt toe. Ik kan dus niet in 1 beweging navigeren naar dit startpunt en vanaf daar de gpx-route volgen. Als ik een extra punt probeer toe te voegen wil die dit als tussenpunt er bij schuiven. Stel ik dit dan als nieuw startpunt in ben ik alle gpx-punten van de route zelf kwijt en toont hij mij enkel nog de navigatie van mijn thuislocatie naar het startpunt, verder niets meer…

De oplossing die ik hier zie is dat ik eerst navigeer naar het startpunt, de navigatie stop en dan opnieuw mijn navigatie instel om de route te volgen. Ik zie niet hoe ik deze 2 stappen in 1 keer kan doen…

alvast bedankt voor jullie input

Mijn inbreng, mogelijk zijn er betere maar misschien kan je daar al mee een stukje tegemoet komen.
Thuis voorbereiding…
Een gpx file is een lijstje met een hoofding en coördinaten die de eerste staat is de start en de laatste het einde, ook bij een lus.
Deze file kan bekijken in een eenvoudige tekstverwerker zoals “notepad”
De oplossing zou kunnen zijn lokaliseer de plaats/coördinaat waar je wil starten met behulp van een gpx editor of reader/viewer.
Zoek de coördinaat op in tekstbestand selecteer/knip alle en enkel alleen de coördinaten die erboven staan en plak deze onder de laatste coördinaat. Opslaan best onder nieuwe naam.

Succes.
Benieuwd of het werkt…

gpx inladen in Basecamp. Gpx splitsen op de plaats waar je wilt vertrekken ( en dus ook aankomen). Daarna terug samenvoegen op de plaats waar de oorspronkelijke gpx begon/eindigde.

Hallo, ik denk dat ik er ben

  1. Na vele uren prutsen met editeren in notepad of op zoek naar andere gpx-edit software is het mij uiteindelijk gelukt om de route aan te passen met de Garmin Basecamp software. Het was even zoeken naar hoe ik de juiste puntenreeks moest verplaatsen binnen de route (omdat het oude start- en eindpunt er 2 keer in zat en ik het nieuwe start- en eindpunt correct moest bepalen en dupliceren) maar ik heb nu voor de eerste keer een gpx kunnen maken die de lus nu volgt met een nieuw start- en eindpunt. Tot zover goed, en kan ik nu een bibliotheek beginnen aanleggen met mooie routes :slight_smile:

  2. punt 2 heb ik deels opgelost, want binnen osmand+ heb ik een optie gevonden die ik voordien over het hoofd gezien moet hebben. Als je navigatie start in osmand, en je selecteert een gpx-route die hij moet volgen moest ik enkel de optie “Calculate Osmand route for first and last route segment” aanzetten, en dan stuurt hij mij van mijn huidige locatie naar het eerste punt van de gpx-route en dan de volledige route af, maar dit is nog altijd gewoon 1 rechte lijn in vogelvlucht naar het beginpunt…

Bedankt voor jullie input. Ik kan weer verder :smiley:

Even een korte Basecamp-handleiding voor het splitsen van tracks

  • laad de track in Basecamp.
  • met het snijgereedschap klik je op de plaats waar je de track wilt splitsen. Je ziet dan ter info het af te snijden stuk van kleur veranderen.
  • één stuk behoud de oorspronkelijke naam en het tweede stuk wordt automatisch ‘track’ genoemd.
  • selecteer nu beide (nieuwe) delen. Klik voor de tweede selectie met de Control-toets ingedrukt.
  • rechtsklik en selecteer ‘de geselecteerde sporen samenvoegen …’
  • plaats de track waarmee je je route wilt beginnen bovenaan. Als je op ‘Track’ klikt krijgt dat trouwens een andere kleur ter orientering
  • als ze goed staan, klik op OK
  • bij ‘Sporen wissen’ beslis je zelf, houden of verwijderen
  • nieuwe track krijgt een nietszeggende naam ‘track 001’. Hernoem die best met een descriptieve naam.

Begin- of eindpunt van track zoeken? Dubbelklik op de track. ‘Index 1’ is het beginpunt. Klik op ‘1’, en je punt wordt in Basecamp met een oranje cirkel aangeduid.
Met het gereedschap ‘Punt verplaatsen’, selecteer je dan dit punt en verplaats dat. Zie best dat begin- en eindpunt elkaar niet overlappen. Dan heb je direct zicht op waar de track begint en eindigt.

Osmand

  • Op het startscherm, klik je op dat wereldbolleke, linksboven. Kies nu voor bv fietsen.
  • GPX-track… kies hier voor de te volgen track. ter info: als je in Basecamp je track een andere kleur geeft, wordt die kleur ook hier overgenomen. Ik kies steeds voor blauw, het standaard grijs is niet altijd evengoed zichtbaar.
  • Kies nu voor Start, het icoontje met het pijltje. Klik onder ‘Getoonde tracks’ op je gpx.
  • Wanneer je nu op Start klikt, dan berekent Osmand ook je fietsroute naar het beginpunt.

Kaarten: indien je vooral wilt fietsen: gebruik de Openfietsmap.

Hallo Guy123,

jouw manier is inderdaad wel nog iets gemakkelijker. Ik was eerst wat in de war omdat de gpx-files die ik gedownload had zowel waypoints als een track bevatten, en ik was bezig met de punten in de track te editeren door op de tracknaam te dubbelklikken en dan de trackpunten te selecteren en met kopieer en plakwerk. Maar met de divide-tool is het wel wat makkelijker werken :slight_smile:

Bedankt iedereen!