Verlaging maximumsnelheid per 12-16 (?) maart

https://www.openstreetmap.org/directions?engine=graphhopper_car&route=52.2935%2C4.9482%3B52.2789%2C4.9534

In 2.6 km, waarvan de laatste 1 km rechtuit, moet je dat toch wel kunnen halen, of het is een hele oldtimer :wink:

Disclaimer: Mijn auto is al 2 weken stuk (accu leeg, en nog geen tijd+zin gehad hem te vervangen), dus ik weet nog niet hoe die oprit er nu bij ligt.

De tweede changeset:

https://www.openstreetmap.org/changeset/82396023

Lijkt mij helemaal correct

…even gekeken… lijkt me oke zo…

En nog eentje:

https://www.openstreetmap.org/changeset/82430915

Edit: Er waren nog twee losse eindjes, die heb ik aangepast (1 2). Het lijkt alsof alles nu gecorrigeerd is maar ik kan natuurlijk wat over het hoofd zien. Als dat het geval is hoor ik het graag. Goed weekend en blijf gezond.

De automatische bewerkingen zijn volgens mij niet alleen figuurlijk over de grens gegaan (zie Automated Edits code of conduct voor de richtlijnen), maar ook letterlijk. Ik vond net over de Belgische grens deze weg, die ten onrechte overdag naar 100 km/u gezet. Wellicht zijn er nog meer.

Daarnaast kwam ik met de overpass-turbo-kleurtjes nog veel gevallen tegen waarbij de maximumsnelheid vermoedelijk niet klopt. Zo mag ik volgens OSM regelmatig op weg naar de snelweg alvast met 130 het laatste fietspad kruisen, of moet ik na een tankstation met 50 km/u invoegen op de snelweg. Die fouten waren echter al langer aanwezig, en dus niet door de recente bewerkingen veroorzaakt.

Ik heb net de conditional 130 toegevoegd op deze kaart zodat ook dat te controleren is

Bedankt, ik heb die weg gecorrigeerd en ook nog drie andere in het grensgebied (changeset).

Het valt mij op dat nog niet alle autosnelwegen zijn aangepast naar de nieuwe maximumsnelheid, met de notering: max 100 en 120/130-conditional. Drie vallen er op:

  • A2 tussen Zaltbommel en knooppunt Everdingen (130 en 120-conditional)
  • A9 tussen Beverwijk en knooppunt Rottepolderplein (130 en 120-conditional)
  • A58 ten westen van knooppunt Markiezaat (130 en 100-conditional)

Daarnaast zijn afritten volgens mij ook nog niet alle goed, bijvoorbeeld https://www.openstreetmap.org/way/6850591.

Kan iemand die weet hoe het precies zit, hier naar kijken en het verbeteren?

De drie genoemde gedeeltes autosnelweg inclusief de bijbehorende afritten, heb ik zojuist aangepast.

Dat de afritten nog niet overal goed zijn, blijft natuurlijk nog wel zo. Dit betreft motorway_link, dus ook bijvoorbeeld verbindingsbanen op knooppunten. Dus wie zich verveelt… :roll_eyes:

We hebben hier volgens mij de concensus bereikt dat je, als je een oprit hebt waar alleen een bord G01 staat, dat we dat dan taggen als maxspeed=130, ook al kom je op een snelweg waar je (overdag of altijd) maar 100 mag.

Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat OSMand daar verkeerd op reageert.

Hier, bij afrit Maarheze, op de A27:

Bij afrit Emmeloord op de A6:

Bij afrit Weert op de A2
← Deze is vreemd, want dit was 's avonds laat en dus mocht ik ook op de snelweg zelf 130. Maar door de vorm van de afrit is deze 1100m lang en de snelweg is 1120m lang (20m langer dus) tussen af- en oprit.

Ik heb er geen screenshot van, maar op de A2 bij Den Bosch wil mijn navigatie dat ik de parallelbaan neem ipv de hoofdbaan, en ook op de A6 door Almere, omdat de hoofd- en parallelrijbaan overdag beiden 100km/h zijn en in Den Bosch (richting het zuiden) de parralelbaan marginaal korter is.

Hoe gaan we hier mee om? Een turn restriction* met verbod om rechtdoor te gaan onder aan de afrit lijkt me niet correct (tenzij het er daadwerkelijk is). Een maxspeed op de oprit die gelijk is aan die van de weg waar je op komt (dus 100 overdag) is niet de werkelijkheid en dekt de gevallen waar de op/afrit écht korter is (zoas Weert of bij de PRB van ring Den Bosch) niet af.

  • Overigens heb ik net een aantal turn restrictions op de wisselbaan van de A1/A9 gezet omdat OSMand toen ik de A9 2x wilde rijden, vond dat ik op de wisselbaan wel kon keren. Maar laatst had ik ook in een realistisch rijscenario dat de nav me daar wilde laten keren

Houdt OSMand geen rekening met verkeerslichten en voorrang verlenen?

Als een routeerder er de voorkeur aangeeft om een afrit, een gelijkvloerse kruizing en weer een oprit te nemen i.p.v. een stuk snelweg + viaduct + snelweg, denk ik dat de ontwikkelaars eens aan de softwareknoppen mogen draaien.

Je kunt tussen de G01 en G02 borden van de afslag maxspeed=80 taggen (als er geen andere snelheid aangegeven staat) om de afslag ‘trager’ te maken.
Het lijkt erop dat de app “motorway_link” gelijk ziet aan “motorway” en daardoor route met een hogere maxspeed neemt.

Meestal is de snelheid op de afrit 70 (80 eigenlijk nog nooit gezien), en je kunt bij de kruising van ook nog stop, give_way en/of traffic_signals tags plaatsen die meestal wel van toepassing zijn en die een ontmoedigend effect zouden moeten hebben voor de routeerder.

Onlangs is er een vergelijkbaar probleem gemeld bij OsmAnd. Je zou hier met deze gevallen bij kunnen aanhaken.

Dus geen OSM probleem en ook niet proberen op te lossen in OSM.

Emmeloord:
Waar ook een highway=give_way met direction=forward staat op de afrit.

OSRM
OSRM site
OSM site

Graphhopper
Graphhopper site
OSM site

Beide geven ook dezelfde omleiding. Niet alleen Osmand heeft dit probleem.

Terwijl Brouter wel de snelweg rijbaan aan houd.
http://h2096617.stratoserver.net/brouter-web/#map=17/52.68319/5.74614/standard&lonlats=5.72852,52.677618;5.757016,52.689059&profile=car-fast

Vreemd. car.lua geeft deze waardes:

speeds = Sequence {
  highway = {
    motorway        = 90,
    motorway_link   = 45,

Als Vmax op snelweg 100 is zou hij dus rekenen met 90 kmh en op de afrit met 45 kmh, de oprit (Vmax 130) ~60 kmh

Zouden dat geen defaults zijn, als er geen maxspeed getagged is?

Het is sowieso wel bijzonder, de kruising zelf heeft een maxspeed=80…

Graphopper issue aangemaakt, situatie Emmeloord.

OSRM issue aangemaakt, situatie Emmeloord.