overpass query vraag

Middels overpass wil ik alle wegen vinden die onderdeel uitmaken van zowel een MTB als een Horse routerelatie. Dat lijkt te lukken met deze overpass query.
Ik wil die query gebruiken in zo’n overpass kaartje a la BTM
Daar krijg ik het niet voor elkaar. De code die ik gebruik is


			make_layer(QURL + "?data=(rel[type=route][route=mtb](bbox);(._;>;)->.w1;rel[type=route][route=horse](bbox);(._;>;)->.w2;way(r.w1)(r.w2);(._;>;);way(r)(bbox);node(w););out+skel;", "blue",name="#l#overlap route", 12, false,"@0.6"),

Maar dat levert niet alleen de overlap op maar beide gehele route relaties. Heeft iemand enig idee wat ik zou moeten aanpassen?

Haalt dit stukje code misschien alle relaties in de bbox op, of iets dergelijks?

way(r)(bbox);node(w);

(Om maar eens een wilde poging te doen je te helpen, zonder er echt verstand van te hebben.)

Bedankt voor het meedenken. Probleem is dat ook ik er niet veel verstand van heb.Ik kijk meestal hoe iets werkt en dan met wat kleine aanpassingen krijg ik vaak wel wat ik wil hebben. Hier lukt dat helaas niet. Ik heb dat stukje dat jij aanhaalt verwijderd en het resultaat blijft het zelfde. Wellicht heel logisch maar ik snap het niet.

Is het probleem niet het formaat van de data dat de query oplevert? Zou make_layer() bijv. json data verwachten?

Zie Output Format (out:).

Met deze overpass query krijg ik hetzelfde resultaat.
http://overpass-turbo.eu/s/QZ3

Wanneer je de tab exporteren (export) drukt, onderaan bevragingen (Query) en kiest voor omzetten naar (compact) convert to (compact) krijg je het volgende:



relation["type"="route"]["route"="mtb"](51.960927934111,5.4505062103271,52.026778898753,5.6074905395508)->.w1;relation["type"="route"]["route"="horse"](51.960927934111,5.4505062103271,52.026778898753,5.6074905395508)->.w2;way(r.w1)(r.w2);(._;>;);out;


Bijwerken rel bbox “…”



rel[type=route][route=mtb](bbox)->.w1;rel[type=route][route=horse](bbox)->.w2;way(r.w1)(r.w2);(._;>;);out;


toevoegen +skel and color



rel[type=route][route=mtb](bbox)->.w1;rel[type=route][route=horse](bbox)->.w2;way(r.w1)(r.w2);(._;>;);out+skel;", "blue"


make _layer code


make_layer("http://overpass-api.de/api/interpreter?data=rel[type=route][route=mtb](bbox)->.w1;rel[type=route][route=horse](bbox)->.w2;way(r.w1)(r.w2);(._;>;);out+skel;", "blue")


werkend op website

Bedankt allroads voor de uitgebreide en heldere uitleg. Ik heb het inmiddels ook werkend. Nu zal ik het ook wel voor elkaar krijgen om overlap van mtb en foot/hiking op een kaartje te tonen. :wink:

Gewoon ter info: de makelayer functie doet een paar dingen:

De variabele QURL is de url van Overpass. Destijds werd deze aangepast aan oude browsers ( IE … ) om naar een proxyserver bij mij te wijzen. Dit is eigenlijk niet meer nodig maar voor het lezen van de code nog wel handig. In de originele code staat nog een heel stuk voor IE9 maar wie gebruikt dat nog …

Alles na de query is enkel om aan te geven welke kleur/lijndikte etc de laag moet hebben. Dit is niet van invloed op de query zelf.

De ‘+’ in ‘out+skel’ is om in de verstuurde query een space aan te geven. De echte query is dus gewoon ‘out skel’.

De toevoeging ‘skel’ zorgt er voor dat alleen de nodes en wegen worden verstuurd, en niet de bijbehorende tags. Het levert dus minder datatransport op. De tags worden immers niet gebruikt bij het maken van de laag.

Het resultaat is overigens xml , geen json.

Niet omdat het moet maar omdat het kan. Vorige week zag ik dit bordje. Paarden en MTB-ers is niet altijd de beste combinatie dus een waarschuwing is wel op zijn plaats. Ik bedacht me toen dat er veel meer kruisingen moesten zijn tussen MTB- en Ruiterroutes. Sterker nog… er zijn zelfs stukken weg die ze beiden dienen te benutten. Dus toen maar weer begonnen met zo’n overpass kaartje. En toen het overpass probleem door Allroads was opgelost was het ook niet meer zo moeilijk om ook overlap van andere type routes in kaart te brengen

Hier het resultaat van de overlappende wegen. Op het volgende tabblad zijn ook de overlappende nodes te vinden. Geen idee of iemand er wat aan heeft maar het probleem wat me bezig hield is nu in ieder geval opgelost :wink:

@Noordfiets: Bedankt voor je toelichting.

Hoewel hier de fietspad borden niet kloppen. Foto niet leesbaar.
https://www.mapillary.com/map/im/hkiHOsQIWGzDZ_MjqOT4Kw
Dit staat er op.

Van kruising tot kruising.

Melding Gemeente, over het hele traject, missen meer van deze paarden bordjes.
Kwam hier een meerdere keren ruiters tegen, gesprekje, waar rijden jullie langs.
Vaste niet gemarkeerde route, die ze steeds nemen.
Liep door tot
https://www.google.nl/maps/@52.8160123,5.9841761,3a,75y,177.35h,73.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1sdGuuqpd_PFQ3nLmfpXif2w!2e0!7i13312!8i6656

Als je dan juridisch correct onderweg bent met het paard.

RVV
Plaats op de weg.
1 Ruiters gebruiken het ruiterpad.

2 Zij gebruiken de berm of de rijbaan indien een ruiterpad ontbreekt.

Ik vroeg me laatst af, waar het paard hoort te lopen.
Zou je naast de G13 het spoor moeten/kunnen intekenen of juist niet.

Alleen losse fietspaden, hebben (soms) ook een berm, is het dan toegestaan? Hier wordt expliciet toestemming gegeven.
Als een ruiter niet van deze berm gebruik mag maken. Of juist wel als er een berm is.
Gisteren kwamen we tags tegen met horse=use_sidepath op een weg, geen ruiterpad er naast wel een G12a fietspad. Dat ze je aan tot na denken over, hoe geef je aan, dat er een geschikte berm is voor een paard. Denkend aan bovenstaande ruiters, die hun eigen routes maken. En waar ligt die.

Combinatie rijbaan en een losse fietspad.
Moet dan het paard in de berm van de rijbaan lopen of mag ook de berm van het fietspad gebruikt worden?

Route, in de zin van een relatie, wordt hier eigenlijk ook een route aangegeven?

@peewee, Zulke situaties ook interessant?
Misschien nu topic titel enigzins aanpassen.

Tja, hier loopt de wetgever achter op de praktijk. De praktijk is dat ruiters de berm van het fietspad of het fietspad gebruiken.
Als je met je paard op de weg gaat lopen moet je er rekening mee houden dat auto’s op een halve meter langs je razen. En nog even flink toeteren om duidelijk te maken dat zij vinden dat je daar niet mag komen.
Daarbij mag iedere malloot zonder enige ervaring op een paard kruipen en de weg op … er is geen verplichting een ruiterbewijs te halen.

Wat mij betreft niet heel interessant. En ik vermoed dat er weinig mappers zijn die zich met paarden bezighouden dus onderhoudbaarheid zal ook een issue zijn. Aangezien de vraag over overpass ging en er een antwoord op is gekomen lijkt me de titlel nog steeds dekkend.