Camping mappen

Hoi allemaal,

ik ben nog niet zo lang bezig met met mappen en heb een vraag…

Bij ons in de buurt is een camping. Deze camping is uitgebreid en veranderd en ik wil deze aanpassen.
Nu is deze camping eigenlijk niet getagd als camping, maar is er alleen gebruik gemaakt van landuse=forest en landuse=grass.
En er zijn wat wegen getekend. That’s it.

Hoe kan ik deze camping het beste mappen?
Mijn plan is om het gebied te taggen als tourism=camp_site (of caravan_site, wat is beter. Er staan caravans), de wegen erin te tekenen en de bebossing.
Ik zag bij een andere camping dat ook het “grass” erin getekend wordt, maar dit lijkt me volstrekt overbodig.

Hoe pakken jullie dit aan??

Wanneer de landuse al helemaal ingevuld is zou je denk ik het beste de adresnode van het woonhuis/ kantoortje kunnen gebruiken.
tourisme=camp_site is de geijkte tagging. Bij caravan_site moet je meer denken aan die campings in GB waar je met een tent niet welkom bent of zo’n terrein waar alleen static_caravan (s) staan.
Overigens is een vlak tourism=camp_site een transparant. Je ziet daar de landuse gewoon doorheen.
Verder kun je phone=+31… / website= e.d. nog toevoegen. Wel zo handig als je onderweg bent.

Een vlak tourism=camp_site is inderdaad een transparant, maar rendeert in de standaard map als licht groen (lichter dan gras).
Daarom vind ik het vreemd om landuses hierover heen te tekenen. Campings zouden makkelijker te herkennen zijn met deze eigen kleur. Net als sportaccomodaties b.v. Hier teken je ook geen landuse=grass overheen.Het is weliswaar gras, maar de “use” is b.v. voetbalveld.
Zo zie ik het ook bij campings.

Ik kom overigens allerlei versies tegen. Met en zonder vlak tourism=camp_site, met en zonder landsuses en campings die nog helemaal leeg zijn.
Jammer dat er geen vaste regel is hiervoor.

Klopt; OSM blijft chaos omdat iedereen andere prioriteiten heeft maar dat maakt het misschien ook aantrekkelijk.
Ik teken altijd een polygoon met
tourism=camp_site of caravan_site
name=×××

De reden is dat ik hevig geïnspireerd ben door Tranchot en zijn werk. (taggen voor de renderer)

Anderen vinden de gegevens op een adresnode belangrijker. (taggen voor de router)

Beide opties zijn goed.

Ik ben het met je eens maar wat je beschrijft is het gedrag van de renderer en niet van OSM. Het staat iedere renderer vrij om de kaart op iedere denkbare wijze weer te geven. De ene geeft daarbij mogelijk de voorkeur aan de functie en de andere aan het uiterlijk. Ook is het mogelijk dat op een kaart campings worden weergegeven met een dikke rand zoals dat b.v. nu bij dierentuinen wordt gedaan met daarbinnen landschap. Het hangt er helemaal van af wat de renderer belangrijk vindt.

edit: taalfoutje

Ik zou ook voor een polygoon gaan, de buiten omtrek van de camping. Dus toiletgebouwen, speeltuintjes, kampvuurplaats ed. vallen dan binnen de polygoon. https://opencampingmap.org maakt hier ook gebruik van om weer te geven welke voorzieningen een camping heeft.

Een andere vraag: hoe tag ik de organisatie waarbij een camping aangesloten is? Zoals SVR, Vekabo, ANWB, etc. Ook combinaties komen voor.

Ik denk dat de key brand het meest in de buurt komt. Ik zie dat er ook gebruik gemaakt wordt van “operator”, maar mijns inziens runnen de organisaties de camping niet.

ik dacht: laat ik als beginner ook eens zo’n camping polygoon maken, van eentje uit mijn buurt (had me als beginner tot nu toe vooral beperkt tot simpele updates op node niveau, iets corrigeren, een website erbij, dat soort dingen).

tijdens mijn update vroeg ik me wat dingen af:

zoals ik onlangs ook al merkte in het bos bij Westerschouwen: er zijn heel veel kleine “eilandjes” landuse met grass of forest
Tussen die eilandjes zie je op de kaart “wit”, wat dan net een pad lijkt. Maar die paden zijn vaak niet als pad getekend.

Waarom niet gewoon de hele camping als gras markeren, in 1 vorm als dat kan, en dan de paden van de camping tekenen zoals ze zijn, over het gras heen?
Of mag dat elkaar niet kruisen? In het bos zie ik verschillende paden over de landuse heengetekend, is ook veel gemakkelijker.

En bovendien zou je dan meteen dat stuk gras als “omheining” van de camping kunnen zien, hoef je niet nog weer eens een aparte “virtuele omheining” te tekenen met zowat dezelfde vorm. Lijkt een beetje op wat Jeroen hierboven zegt, maar hij wilde juist geen landuse=grass.

De camping wordt omsloten door wegen, grenzen van andere gebieden, gras, of bos. Het kostte me best moeite om met mijn nieuwe “camping omtrek polygoon” tussen de bestaande lijnen door te laveren, ik dacht namelijk dat het niet de bedoeling is om die nieuwe omtrek te laten samenvallen met bestaande “ways” van aangrenzende gebieden bv. Zo krijg je soms 3 vrijwel parallelle figuren: bv een weg, dan die camping grens, en dan daarbinnen weer het gras. Maar dit heeft wel de voorkeur?

Het is ook om die reden bij bestaande (grotere) campings (ik had eerst wat voorbeelden gezocht) best lastig soms het juiste polygoon te vinden waar de naam van de camping aanhangt.

Die tourism=camp_site is een transparant en kan gewoon over de landuse heen. Het kan op meer manieren. De uitsparingen tussen de landuse zal denk ik een erfenis zijn van de 3dshapes import. Je kunt gewoon een pad over de landuse heen tekenen.
Bij reguliere wegen houd of maak ik wel witruimte. Bij paadjes meestal niet.

Gouden standaard!

Weet iemand of er tagging bestaat op een camping voor “broodjes service”
Dat je verse broodjes op de camping kunt bestellen en ophalen?

Je kunt het als tag aan de camp_site toevoegen: bakery=yes (ook al zal dat niet 100% correct zijn) of misschien bread=yes of bread_service=yes.

Hm, dat lijkt mij eerder iets voor amenity=fastfood + cuisine= sandwich ?
Alles wat naar bakery of bread verwijst doet mij denken aan een bakkerswinkel waar croissants, baguettes, koffiekoeken &c worden aangeboden.

Als het in Frankrijk is, waar 's ochtends een bakker langs komt zou ik kiezen voor:
shop=bakery
opening_hours=Mo-Su 08:00-10:00
street_vendor=yes

Als het bij de receptie is zou ik kiezen voor:
shop=bakery
opening_hours=Mo-Su 08:00-10:00

Wanneer je shop= bakery (met symbool)gebruikt zet dat mensen op het verkeerde been.
Vaak moet je de dag tevoren een bestelling plaatsen. Een buitenstaander heeft er niets te zoeken.

In mijn beleving stond er in Nord Pas de Calais zelfs een automatiek buiten de poort, van de camping.

Daar is een tag voor vending=bread
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:vending%3Dbread

Wat voor alternatief had jij in gedachten?

Belegde broodjes vallen onder ‘amenity’

Onbelegde broodjes vallen onder ‘shop’

Verder: takeaway=yes, delivery=no etc.

edit: Ik zou trouwens geen takeaway i.c.m. shop gebruiken, dat spreekt al voor zich.