Ny "Elveg" eksport - nvdb2osm

Her er en nytt program for å generere det vi har kalt “Elveg”-filer, dvs. alle veier i en kommune: nvdb2osm.

Programmet trekker ut dagens siste vegdata fra Nasjonal Vegdatabank (NVDB) og genererer en ferdig OSM-fil som kan redigeres videre i JOSM. De nye vegreferansene som ble innført fra 2020 i NVDB v3 er støttet, likeså den nye kommuneinndelingen.

En del ekstra vegobjekter er støttet i forhold til tidligere Elveg, blant annet:

  • Feltkoder (turn:lanes)

  • Kollektivfelt

  • Trafikkreguleringer/kjørerestriksjoner

  • Svingerestriksjoner (i relasjoner)

  • Motorveg/motortrafikkveg

  • Vegdekke

  • Gangfelt

  • Fartsdempere/fartshumper

  • Signalanlegg

  • Møteplasser

  • M.fl.

Programmet kjøres med Python 2.7 installert uten andre avhengigheter. Det kan kjøres direkte fra MacOS rett ut av boksen uten noen ytterligere installasjon. Her er også ferdige filer for noen større kommuner.

Nåværende program er en testversjon. Gi gjerne tilbakemeldinger på nvdb2osm (GitHub) eller her.

Et konkret spørsmål det ville være nyttig å få tilbakemelding på: Skal maxspeed tas med for private veier (highway=service) i det hele tatt? En del av disse fartsgrensene i NVDB (og Elveg) ser ut til å være fiktive.

Tror det er tryggest som å droppe fartsgrensen på private veier.
Som du sier, en del av dem er fiktive. Generell fartsgrense er 50 km/t i tettbygd strøk. Likevel har mange private veier en fartsgrense på 30 km/t i NVDB, uten at de er skiltet med særskilt fartsgrense- eller fartsgrensesone skilt.

Kan du tenke deg å forsette utviklingen av nvdb2osm i Python 3.7 istedenfor 2.7? Det er egentlig snakk om få endringer i koden som skal til, for å kjøre den i Python 3. I så fall kan jeg komme med en pull request.

3.7 er nok det som gjelder nå ja, så forstår spørsmålet :slight_smile: Grunnen til at jeg har brukt 2.7 er at alle de andre programmene på osm-no er 2.7 samt at 2.7 kan kjøres direkte på en Mac, så et forsøk på å få en lav terskel for å ta i bruk. Om det er viktig nok vet jeg ikke. Det blir nok 3.7 en eller annen gang, men ikke med det første dessverre.

Catalina har python 3.7 innebygd (python3), så ingen grunn til å holde på python 2.7 av den grunn.

Egentlig er 2.7 deprecated og skulle fjernes fra Big Sur, men ser ut som den fortsatt shippes i betaene som er ute nå
https://stackoverflow.com/questions/62616464/what-versions-of-python-is-shipped-with-macos-11-big-sur

Enig i at det er best å droppe fartsgrensen på private veier. Er, som Noen sier, veldig mange private veier feilaktig merket med 30 km/h i NVDB.

nvdb2som og highway_merge er nå konvertert til Python 3.

Jeg skal prøve meg på import av veier i Kongsberg, og etterhvert Drammen. Er den ferdige filen for Kongsberg som ligger i Jottacloud for Kongsberg, fra 2. juli ny nok, eller må jeg lage ny fil? Kan jeg gjøre det i Linux, eller funker dette systemet kun i Mac? Takk!

Du kan kjøre nvdb2osm i Linux - behøver bare Python 3, f.eks. 3.8 stable release herfra: https://www.python.org/downloads/

Jeg har generert filene på nytt for Kongsberg og Drammen nå, så du kan også bare hente ferdige filer fra Jottacloud.

Kongsberg er allerede importert, så da høres det ut som det er Drammen som står for tur.

Tusen takk! Det var snilt! Som jeg nevnte i denne tråden skal jeg prøve å gjøre det for hele nye Drammen, som også inkluderer Øvre Eiker og Lier. Hvis du kan lage nye filer for dem også, så setter jeg stor pris på det! Men Kongsberg har altså ingen manglende veier? Det er jo supert! Du sa i den andre tråden at det er 2700 manglende veier i Nye Drammen, vet du hvilke kommuner det er i?

Det er i hele nye Drammen kommune.

Øvre Eiker og Lier er også allerede importert: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Import/Catalogue/Road_import_(Norway)/Progress

Gamle Nedre Eiker og Svelvik er ikke importert. De er med i den nye Drammen-filen.