Postcode-kaart

Gm.

Ik zou graag gegevens frequentie van voorkomen van een postcode) willen weergeven op een kaart met postcode-4 gebieden. Ik ben nieuw op dit gebied. Ik heb veel info gevonden over hoe ik dit met QGIS zou kunnen doen. Dit begint met het extraheren van gegevens uit de database van OpenStreetMap.
De uitleg over hoe ik die gegevens zou moeten extraheren, kan ik echter niet volgen. Ik heb in QGis de QuickOSM plugin geïnstalleerd en gebruikt, maar dat krijg ik punten op de kaart met hun OSM gegevens. Ik wil een getal kunnen koppelen aan een postcode en dit op een kaart laten zien.
Is er iemand die dit kort zou kunnen uitleggen voor een onervaren gebruiker?
Is een dergelijk bestand niet al door iemand anders geëxtraheerd en opgeslagen zodat ik het zou kunnen gebruiken?

Bij voorbaat dank voor jullie reacties.

Eric

Interessant :slight_smile:
Qgis is voor mij nog steeds abacadabra :wink:

Hoi Eric

Welkom om het forum. Ik neem even aan dat je het aantal “adressen” per postcode4 wilt hebben.Daarvoor kun je beter gebruik maken van de BAG gegevens. Dat is open data. Ik gebruik daarvoor de data die geleverd wordt door NL extract. Zij leveren ook een csv met adressen dat wellicht al een goede basis vormt. Ik maak mijn eigen adressen tabel obv de postgis Database dump die NL Extract ook levert. Op basis van die tabel heb ik een csv gemaakt met het aantal adressen per PC4 en is hopelijk hier te downloaden. De lengte en breedtegraad per PC4 heb ik bepaald door de gemiddelde van de adressen per PC4 te nemen. Hopelijk is dat wat je zoekt.

Die tabel kun je in Qgis inladen door te kiezen voor : layer>add layer>delimited text layer
Vervolgens aangeven welke kolom de lengte en breedtegraad zijn en dan zou het op de kaart getoond kunnen worden.

Je kunt evt. nog de PC4 polygonen van het CBS op de kaart tonen door die data op te halen middels een WFS
https://geodata.nationaalgeoregister.nl/cbspostcode4/wfs

Edit typo