Import av busstopp fra Nasjonalt stoppestedsregister

Har oppdaget at busstoppet Etterstad Vest i Oslo står litt feil plassert (er i virkeligheten rett rundt svingen fra der det er i OSM). Skal jeg bare redigere OSM og dra og slippe det til rett sted? Må jeg sende mail også?

Takk for tilbakemeldingen. Jeg har rettet i masterbasen.
Hvis du ikke redigerer i OSM så blir den automatisk rettet neste gang nsr2osm kjører oppdateringsrunde.

Dette er også akkurat den type tilbakemelding vi ønsker fra OSM. Vi vet det er mange stopp som er litt upresist plassert, men denne var jo ordentlig feil.

Jeg har også sett gjennom alle endringer som ble gjort i juni-juli :sunglasses:. Mye bra som blir fanget opp. Stor takk til alle som retter.

:open_mouth: Det er også mange som retter posisjon fra kantstein til f.eks. skur. Disse ivaretar jeg ikke da det bryter mot våre posisjonsprinsipper.

Supert! Oppdaget det da jeg brukte “Vis i kart”-funksjonen til Entur og skulle se på hvor jeg skulle gå fra holdeplassen. Ble litt forvirra. :slight_smile:

Jeg ser OSM nå er oppdatert. Veldig fint!

Jeg har oppdaget noe annet rart: På stoppestedet Nedre toppenhaug vet OSM hvor holdeplassen er, og det gjør også den delen av Entur som forteller deg hvor du skal gå fra til riktig destinasjon. Men likevel så vises stoppestedet på feil sted i kartet på Entur…

Som du ser i skjermbildet så står det at jeg skal gå fra der hvor holdeplassen faktisk er (og der den er markert i OSM), men holdeplassen er likevel markert høyere opp. Det er heller ikke der holdeplassen i motsatt retning er, ihvertfall ikke som jeg kunne se da jeg var der eller ifølge OSM:

Håper du kan få sett på dette, Johan. :slight_smile:

Buss-ikonet viser tyngdepunktet for stoppestedet, ikke den eksakte avreiseposisjonen. Du ser dem som rundinger med en - i hvis du zoomer inn på dem, eller en runding med en bokstav eller et tall dersom plattformen har et slikt. Det er disse posisjonene som NKA importerer, med unntak for bussterminalene.

En annen måte å si det er at de som vises som bussikoner i vårt kart er de som har nsrs-id i OSM importen. De som vises med runding har nsrq-id. Jeg så også at stoppene her lå litt feil så jeg har i tillegg forbedret dem litt: https://stoppested.entur.org/stop_place/NSR:StopPlace:4310

tldr: ingen feil her

ps. nesten gang, ta ikke screenshots med 180 grader rotasjon. hjernen min brant nesten opp når jeg prøvde skjønne hva jeg så på :smiley:

Troms og Trøndelag er nå importert. Det har kommet inn ca 18.000 nye busstopp i tillegg til de ca 2500 som allerede var mappet. Stoppene som allerede fantes i OSM er flettet med NSR. Det er sikkert ikke perfekt, men er gjort på samme måte som tidligere for resten av landet.

Det er én kjent svakhet: I Trøndelag ligger ca 500 busstopp parvis oppå hverandre i stedet for på hver sin side av veien. De kan oppdages ved å laste ned busstoppene i Trøndelag med Overpass og så kjøre en validering. Etter hvert som disse forhåpentligvis blir fikset i NSR vil de også bli flyttet i OSM.

Vi har nå alle busstoppene og busstasjonene fra NSR i OSM, totalt ca. 100.000 stk.

Til info så venter vi på at AtB skal gjennomføre rettingen av de 500 stoppene, pluss mange andre.

Jeg lurer på hva jeg skal gjøre når jeg oppdager bussholdeplasser som ikke lenger er i drift men likevel er i OSM. Jeg har funnet flere av dem de siste månedene. Kommer ikke på andre enn Sigurds gate på Tøyen, Oslo akkurat nå, men har flere på mobilen. Skal ikke NSR vite at disse ikke lenger er i drift og automatisk fjerne dem fra OSM?

Her er det mange forskjellige begrunnelser, men et grunnleggende faktum er at det er rutedata som kontrolleres mot stoppestedsregisteret - ikke omvendt. Dette betyr at NSR i praksis ikke har noe forhold til rutedata, og sjekker derfor ikke om noe bør fjernes.

Det er fylkenes (og Bane NOR sitt) ansvar å forvalte stoppestedene i NSR, hvilket inkluderer fjerning (deaktivering/arkivering) av stoppesteder som ikke lenger er i bruk. Dette kan være et påfristende arbeid for fylkene, som allerede sliter med arbeidsmengden, å følge opp alle disse stoppene som kan være ganske mange hvis en rute fjernes - dessuten holde styr på om ruten kanskje skal gjenopprettes senere.

Det er også et bevisst valg- og krav til at eksisterende stoppesteder skal være tilstede i NSR, i tilfelle en ny rute skal starte opp. Spesielt når ruten ikke skal opereres av fylket selv. Det er derfor til dels i strid med reglene å fjerne et stoppested i NSR der utstyret (skilt, skur etc.) fortsatt er tilstede.

Sammentatt fører det til at det ligger veldig mange stopp i NSR som ikke har aktive ruter på seg.

Den mest effektive måten å få stoppesteder fjernet fra NSR er å sende en henvendelse til meg, gjerne en liste med stoppesteder (gjerne navn, id og fylkestilhørighet + en begrunnelse for hvorfor stoppet ikke skal være der). Jeg tar listen videre med fylkene og vi gjør et informert valg om endring av stoppet.

Ok, dette er mer komplisert enn man først vil tro, skjønner jeg. Som det meste annet her i verden :slight_smile:

Sigurds gate, som jeg nevnte over, skal fjernes (to holdeplasser), fordi gaten de ligger i har blitt stengt for motorkjøretøyer som en del av en hjertesone rundt Tøyen skole. Jeg antar dette er permanent. Jeg har ikke noen id, med mindre det er den refnsqr-greia? Da er det 11916 og 11918.

En annen ting om holdeplasser: Mange av holdeplassene jeg trykker på i editoren har en advarsel om at den har “ufullstendige egenskaper”. Kan NSR fikse dette automatisk når neste synkronisering foregår, så vi slipper trykke oss inn på dem og trykke “Oppgrader egenskapene” manuelt på alle samme? Takk! :slight_smile:

Nye spørsmål om holdeplasser:

  1. De fleste holdeplassene jeg trykker på i iD gir meg beskjed om at taggene er utdatert. Er dette noe som bør og kan fikses for alle, automatisk ved en synkronisering med NSR?

  1. Jeg har kommet over noen stoppesteder som har markert plattform og stoppested i gata (Bus stopping location), men ikke den normale “Busstopp”-noden. Er dette noe som bør fikses?

  1. Dette busstoppet er satt midt i en innkjørsel. Det kan vel ikke værra rektig?

Takk!

  1. Dette er samme som for adresser. I Norge har vi highway=bus_stop som en frittstående node (for å kunne importere dem) også er den fysiske plattformen tegnet som et område (eller en strek). Disse er ikke koblet sammen. Det du ser i iD er dems mening om hvordan ting skal tagges, og kanskje en måte man gjør ting i andre land. Måten de gjør ting er ikke nødvendigvis rett, eller best. Du bør altså ikke investere tid på disse endringene.

  2. Jeg vet ikke hvorfor det ikke er en node på Sars’ gate. Jeg har till og med dobbelt opp av dem i NSR. Kanskje NKA kan holde et ekstra øye på den i neste importtilfelle.

  3. Jeg har bedd Ruter om å fikse (dems ansvar). Plattformen er riktig. Hvis du traverserer hele landet vil du finne mange lignende tilfeller. Selv om vi har mange av denne typen feil så er det i hvert fall bedre enn det var før importen, og landet er bedre dekket. Denne typen feil rettes på kontinuerlig og over tid vil de bli mer og mer eksotiske. Keep the faith.

Punkt 2: Jeg tror denne holdeplassen er nedlagt. Vises ikke på Streetview fra desember 2018. Dersom det er riktig bør plattformen fjernes + tilsvarende på andre siden av gaten. Det er en annen holdeplass bare 50 meter sydover i samme gate.

To busstopp “Marienlyst”, i Drammen, er satt midt i en sykkel- og gangvei. Det kan da ikke være rett? https://www.openstreetmap.org/edit?node=6046647064#map=19/59.73499/10.20289

StreetComplete spurte meg om navnet på noen bussholdeplasser i Bjerke. Blir ikke alle navnene importert fra NSR?

Jo, stemmer

Jeg har lagt en notat til Brakar om Marienlyst skole. Hvilke stopp på Bjerke gjelder saken?

Nå har jeg opplevd flere ganger at StreetComplete ber om navn på bussholdeplasser, minst tre forskjellige steder i Oslo, så alle navnene blir tydeligvis ikke importert? Jeg er redd jeg ikke har oversikt over hvilke holdeplasser. Jeg kan antagelig finne igjen ihvertfall noen av dem, hvis det er til god hjelp, men det vil ta noe tid.

På vanlige holdeplasser får alle quayer stoppestedet navn - men på busstasjoner er det meninga at plattformskode skal stå i namefeltet. Ser ut som det er stopp der et fåtall quayer i busStations ikke har plattformskode. Er det disse du har funnet?

http://overpass-turbo.eu/s/Ywq

Det er gjort en analyse av busstopp som ikke har ruter, dvs. busstopp som ikke er i bruk. Busselskapene har gjort en god opprydningsjobb i NSR, men fremdeles er det ca 10.700 busstopp i OSM som ikke er i bruk. Mange av disse har vært nedlagt i flere år, men noen er nok ikke-aktive av andre årsaker, f.eks. at en vei legges midlertidig om, eller at det er et “sesongstopp”, dvs. et busstopp som bare har rute om f.eks. sommeren. Noen av de nedlagte stoppene kan fremdeles ha fysiske holdeplasser/busslommer, kanskje til og med et busskur, de er bare ikke i bruk lenger.

Disse stoppene vil nå bli fjernet i OSM, og så vil vi innføre en rutine som skal sørge for å fange opp stopp som er midlertidig ute av bruk i løpet av en 12 måneders periode. Om man fremdeles vil ha et stopp der er det bare å tagge highway=bus_stop manuelt, men stoppene vil også automatisk dukke opp igjen om det kommer en rute. Stoppene på busstasjoner blir ikke berørt.