Nieuwe mapper gaat beginnen aan wandelknooppunten Heeze

Waarschuwing: knooppuntnet gaat feiten/fouten melden voor netwerk Heeze-Leende, dit wordt snel opgelost. Graag voor nu even negeren!

Verklaring: Ik heb met een routemarkeerder afgesproken om samen aan het knooppuntennetwerk in NoodBrabant te gaan werken. Hij kan niet direkt vol ingezet worden, hij moet nog leren hoe het bij OSM werkt.

Ik heb daarom met hem afgesproken dat hij opnline de ontbrekende knooppunten toevoegt met rwn_ref, network:type en expected_rwn_route_relations, dan voor mij een gpx maakt langs die knooppunten. Dan vul ik de verbindende routes aan mbv die gpx. Dat is een snelle wijze van samenwerken, alleen het genereert wel tijdelijk feiten op knooppuntnet. Ik zal de mapper coachen en zorgen dat die feiten allemaal opgelost worden.

Eea loopt volgens verwachting. Heeze-Leende is af, we gaan verder met Nuenen. Ik doe -als waymarkedtrails het allemaal opgepikt heeft- nog een eindcheck op volledigheid (hebben we nu alle knooppunten? ) en op connections.

Deze vorm van samenwerken gaat best goed!
Eentje voegt online de knooppunten toe en maakt met een planner een gpx-route langs de nieuwe punten
De ander laadt de gpx in JOSM, downloaden langs de gpx-lijn, en dan gewoon de lijn volgen telkens naar het volgende punt.

Als nummer 1 meer ervaren is kan die ook ontbrekende paden intekenen, als er bevestiging is dat de verbinding inderdaaad bestaat.
Nummer 2 moet in JOSM bij wijzigingen ook vooral de geschiedenis checken. Is niet mijn sterkste punt, moet ik bekennen. Maar in principe kán OSM recenter zijn dan de diverse knooppuntplanners.

VisitBrabant is erg aktief, ik heb vertrouwen dat die vrijwel helemaal bij zijn, maar in IJsslmonde staat bv nog een verbinding waar inmiddels een metrolijn ligt, en die is bepaald niet gisteren aangelegd. Nog een voorbeeld, de Maastunnel is voor wandelaars minstens een jaar afgesloten dus de verbinding was terecht onklaar gemaakt in OSM. Ik had die hersteld op basis van de planner, zonder goed te checken: FOUT! IK heb het gelukkig overleefd, weer een ervaring rijker.

Goed werk! Altijd fijn om te horen dat routes na worden gelopen op correctheid en bij worden gehouden.

Ja, bijhouden blijft een dingetje. Alles zelf telkens nalopen gaat nooit lukken, en spontane wijzigingen door wandelaars red je het ook niet mee. We zijn met VisitBrabant in gesprek over het doorgeven van wijzigingen (zij brengen ze zelf aan, dus dat is dé bron!)
Zou mooi zijn als dat lukt. Maar dat is dan nog maar 1 regionale operator…

Over de netwerken en knooppunten en gpx weet ik te weinig om iets over te kunnen zeggen. In elk geval vind ik het positief dat je zo’n samenwerking hebt opgezet!