Probleem met turnrestrictie.

Als je vanuit het zuiden op de N34 bij afslag Emmen-West richting Emmen gaat via de n391 is het niet mogelijk om direct weer linksaf te slaan naar de Ermerweg. Route A - D in onderstaande afbeelding.

De rechter rijstrook (waar je automatisch op terecht komt als je de N34 verlaat) wordt afgescheiden van de overige d.m.v. een jersey barrier.

Ik had dit eerst ingetekend als een aparte weg vanaf de afrit, echter in het topic over turbo rotondes bleek dat dit fout was en dat in de tag change:lanes=no|no moet gebruiken met en turnrestrictie.
Echter wat ik ook probeer, ik krijg het niet voor elkaar dat de router mijn turnrestrictie accepteert.

no_left_turn
from AB
via BC
to CD

BC zijn 2 “wegen” maar dat zou geen probleem mogen zijn (a turn restriction can either have one node node with a via role, or one or more way way(s) as members with a via role.)

Ook een only_straight_on heb ik geprobeerd. Ook geen succes.

Kan iemand eens kijken wat er verkeerd gaat?

Locatie: https://www.openstreetmap.org/#map=17/52.76125/6.84208

De wiki stelt volgens mij dat als er een fysieke scheiding is, je de rijbanen apart kunt intekenen. Deze barrier is behoorlijk fysiek en ook niet overrijdbaar, dus naar mijn idee kun je de rechterbaan gewoon apart intekenen. Dat scheelt een hoop met allerlei restricties.

Bij turborotondes is het een ander verhaal, omdat de routers zoiets niet goed herkennen en geen goede navigatie genereren.
En daar zijn verhoogde rijbaanscheidingen, waar je behoorlijk over kunt steggelen of het overrijdbaar is of niet. Een motorrijder zal al gauw zeggen dat het niet overrijdbaar is.

Het bijhorende plaatje is niet te zien…

Als dit een permanente oplossing is zou ik hem gewoon los intekenen als trunk_link; het is eigenlijk gewoon een verlengde afrit van de autoweg. Zo maak je het visueel ook duidelijker op de kaart.

@Jeroen en Dirk, eens en ik zal hem ook weer aanpassen, maar dan weet ik nog steeds niet waarom de turnrestrictie niet werkt. Voordat ik de turbo rotondes aanpas, zou ik dat graag willen weten, anders krijg je nog steeds routeringsproblemen.

@marc ik had ze lokaal staan, hier ging alles goed (duh) en heb ze nu bij mijn provider gezet.

Ik zie geen fouten. Zit hij misschien nog niet in de routers?

Volgens de wiki mag dit zo met die twee ways als via, maar of OSRM en Graphhopper dat ook ondersteunen weet ik niet.

OSRM en Graphopper doen er vaak een dag of 10 over voor ze de gemapte situatie weergeven. Wanneer heb je dit gemapt?

Oei, zo lang? Ik dacht aan een paar dagen, hooguit een week. Laatste wijziging is zeker geen 10 dagen oud. Maar de wijziging naar only-straight-on waarschijnlijk wel.

Ik ben bang dat het nog wel wat langer kan duren. Met wat zoeken vond ik bij OSRM en bij Graphhopper ‘issues’ over het ondersteunen van meerdere via-wegen bij een turn restriction. Na vluchtig doorlezen, concludeer ik dat ze allebei dit nog niet ondersteunen.

Er zal dus eerst nog het een en ander geprogrammeerd moeten worden voordat jouw afslagbeperking enig effect heeft op de routering. Dat zou zomaar langer dan tien dagen kunnen duren, of je moet zelf even snel een paar regels code aan kunnen leveren bij de routers.

Bedankt, dan weet ik genoeg. Ik ga de constructie weer terugbouwen en voorlopig geen turbo rotondes aanpassen.

Misschien is het al voldoende om de relatie aan te passen:
from Ermerweg (4 knopen)
via node 47377937
to Ermerweg (2 knopen)

Als ik me niet vergis kan OSRM daar wel mee uit de voeten.

JOSM in elk geval niet:
TestError [tester=org.openstreetmap.josm.data.validation.tests.TurnrestrictionTest@23d416, code=1809, message=The “from” way does not start or end at a “via” node.]

Maar ik zal hem eens een week laten staan, kijken of het werkt. Hoewel ik het niet de juiste oplossing vind. De restrictie (met 2 via wegen) is volgens de OSM regels.

Tja , als je bij from de verkeerde way invult, dan volgt die foutmelding.

Ik ben zo brutaal om het even aan te passen.

Maar dan geldt de restrictie ook voor het verkeer dat wel linksaf kan.
Het zal dus niet werken zoals de bedoeling is.

Nee, heb hem verwijderd, de linker rijstrook mag namelijk wel linksaf slaan.
Ik maak er wel weer 2 wegen van

Lijkt mij helemaal juist.

OSRM update binnen 24 uur. Gisteravond de weg aangepast, vandaag werkt de routering zoals gewenst.
https://www.openstreetmap.org/directions?engine=fossgis_osrm_car&route=52.76233%2C6.84323%3B52.76318%2C6.84762#map=17/52.76107/6.85030&layers=N