Noen spørsmål om metadata

Hei igjen, mange spørsmål fra meg for tiden, men jeg ønsker bare å bidra best mulig.

Jeg har noen spørsmål om metadata jeg prøver å bidra med og sliter med å skjønne

1. Blokkeringer

Denne typen blokkering til høyre i dette bildet, er det en “port”? Det passer ikke med det som står i beskrivelsen:

Her står det jo at en “port” er en del av et gjerde, og det er jo sjelden disse. De bare står på steder hvor biler hovedsakelig ikke skal inn, men hvor de må slippes inn noen ganger (brøytebiler, feks). Men jeg skjønner ikke hva annet det kan være.

Den type blokkering til venstre i bildet over, de stein-blokkene, antar jeg er “block”?

Men hvorfor står hverken “block” eller “bollard”:

sortert under “Barrierobjekter” når man søker? Det gjør dem vanskeligere å finne. Kan det endres?

2. Overflate = heller

Denne typen overflate kalles “heller”:

Det er naturstein skåret til i flate biter. Jeg finner ikke noe i surface som matcher dette perfekt, men jeg antar det er “paving stones”? Vil bare sjekke.

3. (Gang og) Sykkelveier

Flere steder ser jeg det som er gang- og sykkelveier merket som sykkelveier:

Og så står det i tillegg noe metadata om “Tillat for fot = yes”. Er dette riktig? Hva er egentlig forskjell på dette og gangveier med metadata om at de er tillat for sykkel?

5. Oversettelse

De fleste typer ting man kan søke etter når man kategoriserer ting er oversatt til norsk, men ikke alle. Hvordan kan man bidra med oversettelse av disse?

For eksempel søkte jeg etter “traktorvei”, men fant ikke noe. Men da jeg søkte etter “vei” fant jeg “Unmaintained track road” under “Mindre veier”, og jeg tror det er det vi vil kalle traktorvei? Kan jeg bidra ved å oversette dette?

Takk for all hjelp!

Hei!
Flott at du bidrar!

Svar på spørmsål:
1: Slike sperrer merkes ofte som barrier=cycle_barrier. (Ja, det virker merkelig men noen tagger har iløpet av årene skiftet mening. Barrier=cycle_barrier impliserer kun at motor_vehicle=no, dersom den faktisk stopper sykler må man benytte bicycle=no eller bicycle=dismount.
2: surface=stones:plates kan være et alternativ, men kan ikke se at denne er brukt før. Prøv å se hva man har brukt andre steder for å holde tagging mest mulig lik.
3: Gang og sykkelveier merkes med highway=cycleway og foot=designated i Norge. Foot=yes ble tidligere brukt, men designated skal nå legges inn på nye og oppdaterte data da dette er mer korrekt. Dette er nå blitt standard innstilling i iD. (iD legger også til bicycle=designated, men dette er allerede implisert highway=cyclewayav.)
Til forskjell fra mange andre land har man i Norge lov til å sykle på fortau og fotgjengerfelt, noe som fører til at mange ruteplanleggere ikke ruter syklister om highway=footway. Derfor merker man ofte fortau og fotgjengerfelt med highway=footway, bicycle=yes og footway=sidewalk/crossing.

Svar på 1:
Denne skal tagges med barrier=swing_gate og swing_gate:type=double, ikke med barrier=cycle_barrier. Du er pent nødt til å bla deg ned til “Alle egenskaper” og taste det inn selv, for ID mangler hurtigvalg for disse :confused:

En sykkelbarrière består av to faste stenger, slik som denne.

Og svar til 5:
Du kan hjelpe til å oversette hurtigvalg/preset og resten av menyene til ID på transifex.

Takk for svar så langt! Jeg hoppet visst over 4. ser jeg her nå, hehe :slight_smile:

Nye spørsmål:

  1. Jeg finner ikke ut hvordan jeg skal merke vannspeil (slik som det nye ved siden av nye hovedbiblioteket), menneskeskapte vannrenner (som ved Den flerkulturelle plassen i Botsparken eller i Botanisk hage), eller menneskeskapte dammer (er det “pond”)?

  2. Hvordan kan man legge til åpningstider på noe som har forskjellige åpningstider i vinter- og sommerhalvåret (som Botanisk hage)?

For opningstider som varierer, f.ek.s forbudt for motorvogn mellom 09 og 16, må ein bruke “conditional restriction” på.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Conditional_restrictions

Ja, slike dammer er natural=water + water=pond.

Men menneskeskapte vann skal vel ikke under natural? Og sånne smale vannrenner er jo ikke pond?

Joda, navnet på taggene er ikke alltid logisk i OSM.

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:water

Om det er rennende vann, så er det antakelig waterway=stream som passer best.