Satellietdataportaal

Eerder door mij aangekaarte probleem van geen keuze kunnen maken uit beschikbare lagen, is nu opgelost.
Even het pop-up scherm wat vergroten deed wonderen.

Grote dank aan Allroads voor de gouden tip!

De satellietfoto’s van Juni-Juli 2019 staat nu ook online.

Dank voor het delen!

De satellietfoto van augustus 2019 staat nu ook online.

Septmeber staat er op!

De kwaliteit komt helaas overeen met de benaming. :roll_eyes:

Pff… Niet bijster nuttig nee, tenzij je wolken wil mappen.

Stralend zon in Noord Limburg met het maken van de foto’s.
Bij kassen zelfs te veel zon.

Dat is goed nieuws, ik neem aan dat er gedurende deze periode geen 25cm beelden via Satellietdataportaal komen.

Voor het geval sommige het nog niet weten:
Je kunt op de website via linksboven (vierkantje) een vlak maken over het gebied die je wil gebruiken.
Dit zijn vaak actuelere beelden dan de door Satellietdataportaal samengestelde kaart.
Als je de 10m (Sentinel ipv. Superview) aanklikt krijg je nog actuelere kaarten. Op moment van schrijven zijn er 10m beelden beschikbaar van onder andere Leeuwarden van 15-04-2020, 3 dagen oud dus.

Satellietdataportaal levert uberhaupt geen 25 cm beelden toch? Het 25 cm zomer-materiaal wat we hier gebruiken wordt geleverd door Beeldmateriaal Nederland, via PDOK. Het grote verschil is natuurlijk dat de 25 cm beelden worden ingewonnen door luchtfotografie met een vliegtuig i.p.v. satellieten.

Ik bedoelde ook zeker niet de PDOK beelden, meer in de trant van bijvoorbeeld de WorldView-3 satelliet die 30cm beelden kan maken.
Superview kan met de PMS-3 in ieder geval maximaal 50cm.

Helaas

Superview maart 2020 staat online.
Het lijkt erop dat deze flink wat beeldbewerking gehad heeft om de foto’s te verbeteren.

En er mist een stukje oost-twente :laughing:

Mei 2020 staat nu ook online.

**Latest Mosaic Satellietdataportaal, **net zoals bij de PDOK luchtfoto actueel is er een nieuwe set beschikbaar dan staat het automatisch in de latest layer.

Latest:
Geen nieuwe url invoegen in JOSM om de laatste beelden te krijgen.

https://satellietdataportaal.nl/wms/Mosaics/service?service=WMS&request=GetCapabilities

EDIT: Dit betreft alleen de landsdekkende lagen.

Er kunnen locale visualisaties zijn van nog jongere datum.
Te vinden op https://www.satellietdataportaal.nl/

Iets wat ik me afvroeg bij het bekijken van de beelden: weten onze Belgische en Duitse collegamappers ook van het bestaan hiervan af? Soms wordt er flink wat over de grens meegepakt (Borkum, Emden, Leer, Aachen, stukken Luik en Antwerpen). Als ze zelf al zulke beelden beschikbaar hebben voegt het niet veel toe natuurlijk. Hebben ze dat?

@ Allroads, bedankt, dat is een stuk makkelijker :slight_smile:

Als ik het mij goed herinner is de licentie alleen voor Nederlanders geregeld.
Mogelijk wordt op IP adres gefilterd.