Vragen over OsmAnd

Nog een ander vraagje over OsmAnd.
Bij het zoeken van een adres in Vleuten moet de plaats Utrecht gebruikt worden. Hoe komt dat?

Omdat het Utrecht is ??

Wat mijn ervaring is dat het zoeken op “adres” alleen de grote steden in de cache zijn opgeslagen.
Kleinere steden/dorpen en gehuchten moet OsmAnd online ophalen, dit duurt best lang vind ik.

Als het enigzins kan zoek ik via “interessepunt” en dan kiezen uit één van de drie mogelijkheden

Zoek op naam
Online (Nominatim) Plaatsen
Online (Nominatim) Adres

Met alle 3 heb ik goede ervaringen.

Hoe kan jij zoeken op “online (Nominatim) Plaatsen/Adres”? Die heb ik niet.

Maar mijn ervaring is dat hele kleine plaatsen gewoon niet gevonden worden. Erg vervelend, als je geen idee hebt waar een plaats ligt.
Voor de simpele dingen en als offline-kaartviewer vind ik OsmAND geweldig, maar begin me steeds meer te irriteren aan allerlei updates aan de interface die het niet beter maken, terwijl de basics (het vinden van een plaats en me daar de snelste weg naartoe leiden) gewoon niet goed werken, tenminste niet als je niet online bent. En als ik online zou zijn, zou ik wel Google Maps gebruiken.

Vermoedelijk omdat ik de kleine bijdrage heb voldaan als.
Ik geloof dat de nightly builts ook de volledige versie is, hier heb ik me nooit in verdiept.

De objecten hebben wel de label addr:city=Vleuten
Als ik op plaatsnaam zoek in OsmAnd verwacht ik dat die op dat label zoekt.

Het zal waarschijnlijk komen door de administrative boundary. Vleuten is aangemerkt als suburb als onderdeel van (place:city) Utrecht
Wel verwarrend omdat

Leuk die gemeentelijke herindelingen … :confused:

Osmand heeft sowieso wat eigenaardigheden als het gaat om toedelen van adressen/straten aan plaatsen. De logica ontgaat mij nog altijd.
Zie ook deze.

Moin,

maybe you want to try this: http://r.geo.hu-berlin.de/~moenkemt/mapillary/mapradar.html

Cheers,

-moenk

De systematiek van OsmAnd is dat alleen plaatsen met een node met de tag “place=city” of “place=town” direct in de zoeklijst staan.
~vraag me ook niet waarom!~ zie: hier, maar echt duidelijk is ook die uitleg niet…

Voor kleinere plaatsen moet je "Zoek verder (dorp of postcode)"drukken - en dan duurt het nog zo een minuutje voor ie 'm vindt.

Omdat Vleuten in gemeente Utrecht ligt, en Utrecht zelf ook een plaatsnaam is, staan alle straten van Vleuten (en De Meern) ook onder Utrecht vermeldt

De Node Vleuten stond met place=neighbourhood
Vleuten is toch wel meer als een buurtje in Utrecht…
Omdat Vleuten in gemeente Utrecht ligt, en Utrecht zelf ook een plaatsnaam is, staan alle straten van Vleuten (en De Meern) ook onder Utrecht vermeld

De tag is nu aangepast.
Na de volgende kaart-update (begin April?) zou Vleuten direct gevonden moeten worden

Meestal zoek ik zelf direct op Straatnaam, tik een paar letters en druk op “Zoek straat in nabijgelegen plaatsen”
Dat werkt wel snel, je vindt alle straten in een straal van ongeveer 70 km of zo

Kees-Jan

dank je wel, ben benieuwd…

nog een andere vraag over OsmAnd

Ik heb de kaart van Griekenland gedownload maar er staan veel griekse namen met tekens die niet op mijn toetsenbord staan.

Moeten deze plaatsnamen in OSM een name:nl of int_name krijgen zodat ik er iets mee kan doen in osmand ?
http://wiki.openstreetmap.org/wiki/Multilingual_names

Bij “Kaart instellen” (zwart icoontje, links boven) kun je de “Taal van de kaart” op Nederlands(of Engels…) zetten.
Als er in OSM bij plaatsen/straten etc. dan een tag met “name:nl=****” bestaat, wordt als het goed is de Nederlandse naam getoond.
Of je dan ook kan zoeken op de Nederlandse namen? - dat weet ik niet.

Om in het Grieks te typen zul je de taal van je Android-toestenbord moeten aanpassen.
Met het standaard Samsung-toetsenbord of bijvoorbeeld SwiftKey kun je meerdere talen instellen, die je snel kan wisselen door over de spatiebalk te schuiven…

Ik heb net de nieuwe OSMand-versie gedownload en de bahandeling van tussenpunten is 100 keer beter geworden!
Doen dus!

Ook leuke feature: op een transport stop kan je klikken en zien welke lijnen er langs komen.

Dit heeft niet te maken met full, free, nightly. Je moet in de plugin manager de online kaarten aanzetten (en dan wel zorgen dat “gebruik internet” uitstaat als je geen dataverbruik wilt door downloaden van tiles).
Als je nu onder POI search een naam begint te typen krijg je de nominatim opties te zien.
OsmAnd heeft veel functionaliteit maar is inderdaad niet gebruikersvriendelijk. Nominatim gebruikt natuurlijk ook internet maar dat stelt echt geen fluit voor.

M.b.t. adressen:

  • Alle adressen zijn geïndexeerd. Echter alleen de adressen met tag city en town worden in het geheugen geladen. Daarom duurt het zoeken van adressen uit kleine plaatsen en gehuchten zo lang (via het “vervolg” schermpje waar je op “zoek verder…” moet klikken bij een (gedeeltelijk) ingevulde naam van een dorp of gehucht.)
  • OsmAnd gebruikt een “paraplu” benadering: Alle gehuchten, neighborhoods, suburbs en boroughs die binnen een city of town vallen, kunnen ook binnen die city of town gezocht worden (dit is hierboven al opgemerkt). Zoeken op een straat in Vleuten kan dus maar is langzaam. Als Vleuten echt binnen Utrecht valt qua admin boundary kun je ook op dezelfde straat in Utrecht zoeken en dan is het gelijk dus ook veel sneller.

Hallo,

Betreft OSMAND op Android.
De kaart van NL (OBF) heb ik naar de map .files “handmatig” gekopieerd op Android.
In de vorige versie van OSMAND kwamen er geen meldingen.
Sinds ik de laatste nieuwe versie van OSMAND (paar dagen geleden) heb gedownload komen er meldingen.
Er wordt telkens gevraagd of ik een gedetailleerde kaart van de betreffende provincie (die dan op het scherm is) wil downloaden.
De betreffende kaart heb ik echter al!!! en die werkt!!!

Vraag:

  1. Hoe kan ik die meldingen uitzetten?
  2. In welk bestand of… hoe houdt OSMAND bij welke kaart er is geïnstalleerd? Wellicht kan daarin een aanpassing gedaan worden zodat de meldingen niet meer komen.
  1. zou best een bug kunnen zijn. Je krijgt die melding als OSMAND denkt dat je geen gedetailleerde kaart hebt. Hij ziet dus niet dat je die kaart wel hebt. Je zou hier een bugreport voor kunnen maken op de OSMAnd Github.
  2. weet ik niet. Misschien ziet hij wel de obf files en ziet daarom welke kaarten je hebt?

Hallo,

Betreft OSMAND op android.
Voorheen koos ik “afstand meten”. Ik gaf een aantal rechte lijnen in (ongeveer over de bestaande wegen). Vervolgens kwam een vraag of deze meting uitgelijnd moest worden over de bestaande wegen en met welk “voertuig”.

Bij laatste versie OSMAND:
-Ik zie keuze: afstand meten niet meer
-Ik zie wel: plan een route (maar dat werkt anders dan “afstand meten”)

Kan ik ik de nieuwste versie op de oude manier nog een route METEN en **uitlijnen **op bestaande wegen en een voertuig kiezen?:rolleyes:

Werkt het zelfde als bij de oude versie, alleen is het knopje om uit te lijnen verhuisd naar links onder op je scherm (standaard icoontje met een ‘lijn’), en onder het opties menu.

Deze nieuwe versie is veel beter, nu kan je per segment kiezen welke uitlijning je wilt gebruiken. Bv alles wandelen, en tijdelijk overschakelen naar lijn als er geen pad is, en daarna terug naar wandelen.

Tip: stel eerst je uitlijning in, en ga dan tekenen.

@Kin Sapalot,
Ok… dank…na enig puzzelen zie ik het. Werkt inderdaad anders en beter.:slight_smile: