(ref:harbour=*) Haven/Bedrijfsnummers tag

Eens met Leo Slager. Dit is vooral gericht op navigatie zonder elektronische hulpmiddelen. Zo gauw je GPS navigatie gebruikt, dan voer je wel het echte adres in.

Er is ook addr:housename, om een voorbeeld te noemen.

Maar dat soort adrestags zijn dus voor landen waarbij een housename, milestone etc. in het adres wordt gebruikt. Niet elk land heeft het Nederlandse systeem met straat, huisnummer en woonplaats.

Maar een buitenlands systeem behoeft niet in NL ingevoerd te worden.

Dus is voor mij de keuze “ref=Haven 5740” de meest logische.

Ik vind een losse ref altijd zo nietszeggend. Want je kan dit op een gebouw of landuse=industrial plakken.
Het lijkt mij beter om er een ref:harbour o.i.d. van te maken, of een ref:industrial…

ref:harbour=5740 lijkt mij ook beter dan ref=Haven 5740. Zo zijn alle havennummers veel gemakkelijker te vinden via Overpass en zijn hoef je geen strings te parsen om het daadwerkelijke nummer eruit te krijgen. Voor andere industrienummers kan dan ref:industrial gebruikt worden.

Ben ik helemaal met je eens. ref:harbour=… is beter als alleen maar ref=…

Omdat deze discussie weer naar beneden zakt in dit forum en dan niemand meer weet hoe en wat hier is besproken en nieuwe mappers (die hetzelfde probleem tegenkomen) weer gaan zoeken naar een oplossing die er dus al is, is het misschien zinvol om deze keuze van ref:harbour=* direct op te nemen in deze lijst.
Wie gaat dat doen?

Dat is een goed idee. Ik wil dat wel doen. Dan zal ik ook meteen ref:industrial toevoegen.

En misschien wil dan Ivar-- (de TS) de titel van dit topic aanpassen door achter de huidige titel simpelweg (ref:harbour=*) te plaatsen? Dan kunnen we bij toekomstige zoekacties nooit meer de weg kwijt raken…

===
edit: typo

Ik zal ook meteen een wiki-pagina aanmaken voor ref:harbour en ref:industrial, zodat het goed gedocumenteerd is.

Done.

Ik ben tegen ref:harbour als naam, en wel omdat dezelfde nummering ook op industrie- en bedrijfsterreinen die géén haven zijn worden gebruikt. Het lijkt mij het beste de tagnaam zo generiek mogelijk te houden. Dus ref:industry of zelfs ref:business ofzo.

Voor niet-havens kun je toch gewoon ref:industrial gebruiken? Beide tags kunnen prima naast elkaar bestaan.

Waar zou je voor havens geen ref:industrial gebruiken?

Hoe generieker, hoe beter.

Misschien ben ik gebrainwashed rondom Rotterdam waar havennummers sinds ik me kan heugen algemeen gebruikt worden, maar havennummers worden op meerdere manieren gebruikt en gerefereerd.
Vindt het eigenlijk nog steeds meer een addr: dan een ref: aangezien je zonder straat/huisnummer/postcode hier genoeg aan hebt om je bestemming te vinden (in beide gevallen icm een plaats natuurlijk).
Het is wat mij betreft een paralelle adres structuur ontstaan vanuit de scheepvaart waar de postcode/huisnr vanuit de postbode is ontstaan. Maar goed dat maakt misschien ook niet heel veel uit welk van de 2 het wordt.

Op het wegennet (lokaal t/m snelwegen) wordt met borden aangegeven hoe je moet rijden voor deze havennummers.
Elke 100m kade heeft een eigen uniek havennummer.
Elk bedrijf met een lange kade kiest een havennummer voor bereikbaarheid voor over de weg.
Sommige terreinen rondom Rotterdam hebben ook havennummers toegewezen gekregen.
Dus een :harbour is voor iedereen duidelijker dan een :industrial lijkt me.

Wellicht is ref: logischer als je het gaat combineren met de bebording zoals destination:ref:harbour=1000-2000 zodat voor verkeer dat georienteerd is op (lees: zoekt op) havennummer een meer prominentere plek krijgt in navigatieaanwijzing krijgt dan bijv een plaatsnaam. Tenminste ik heb addr: nog nooit gezien in combinatie met een destination tag, maar aan de andere kant waarom niet?

In Antwerpen, Amsterdam, Moerdijk en Borsele en nog meer plaatsen wordt gesproken over havennummers. Het zal wel aan mijn zoekkunsten liggen, maar industrienummers voor bedrijven heb ik niet kunnen vinden.
Dus om op je vraag terug te komen, waarom zouden we een havennummer dan industrienummer noemen?

Wel wordt af en toe een industrieterrein met volgnummers aangeduid als er weer een paar hectare wordt toegevoegd, maar terreinen met vele bedrijven erop zou ik niet van een ref voorzien voor het volgnummertje.

Hmmm dat waren meer gedachten dan ik dacht. Hoop dat het een beetje te volgen is :roll_eyes:

Een voorbeeld van industrienummers voor bedrijven is in de wiki pagina van ref:industrial zoals hierboven aangehaald te vinden: Parkstad xxxxx in de voormalige Oostelijke Mijnstreek. En in de rest van Zuid-Limburg gebruikt men tegenwoordig, jawel, Zuid-Limburg xxxxx.
https://www.zuidlimburg.nl/nieuws/artikel/703/bedrijventerreinen-genummerd-makkelijker-te-vinden.html

Dit is duidelijk gekopieerd van het systeem van de havennummers in Rotterdam etc.

Bij ref:harbour hoef je alleen een nummer op te geven (mits je de plaatsnaam elders hebt staan, anders kun je geen onderscheid maken tussen de havensteden), bij ref:industrial ook de gebiedsnaam. Dat pleit voor een onderscheid.
Als alles ref:industry o.i.d. wordt, dan zou dat voor de havens ref:industry=Havens xxxx worden. Kan ook, maar doet het feit dat het systeem in de havens begonnen is mijns inziens te kort.

Het is weer anders dan jij dacht (en dat wist ik ook niet)
In Rotterdam zijn de **havennummers **er voor (vracht)autoverkeer, **oeverfrontnummers **voor de scheepvaart, zie de uitgebreide uitleg. Daarin: “Afhankelijk van de lengte van het oeverfront heeft een bedrijf een of meerdere oeverfrontnummers die in de *meeste *gevallen corresponderen met het havennummer.” (cursivering van mij)
Als je op bijvoorbeeld Kaart 7 kijkt zie je uiterst rechts, onder de A15 het distripark Eemhaven dat *havennummers *2751-2800 heeft.
Op diezelfde kaart zie je ten noorden van de A15 in de Prins Willem Alexanderhaven het *oeverfrontnummer *2790, wat dus in de havennumermerrange van het Distripark valt. Dus havennummers (voor wegverkeer) en oeverfrontnummers (voor scheepvaart) zijn in Rotterdam meestal, maar niet altijd, gelijk.

Volgens het Nieuwsblad Transport zou Amsterdam ook een havennummering invoeren, maar rondgoogelend en google-streetviewend vind ik daar weinig bewijzen voor. Dwz, bij de afritten van snelwegen wel, maar daarna niet meer.

Om nog weer een ander voorbeeld te geven van “genummerde adressering”:
Op Texel heb je de kruisingen van de Pontweg en Postweg die genummerd zijn. Volgens mij waren een deel van de zijwegen vroeger zo genoemd, dus “11e zijweg”, maar dat weet ik niet zeker. De bushaltes in ieder geval wel.

Voor de opkomst van de navigatie gaf elke camping en elk vakantiehuisje in Texel als “adres” iets als “11e zijweg links”, zie deze voorbeelden.
Dus in feite kan je alle woningen en bedrijven die in Texel aan een directe zijweg van de hoofdweg liggen, aangeven met slechts een zijwegnummer, links of rechts en huisnummer.

Is nu de conclusie dat “Havens” de naam is van het bedrijventerrein?
Dat het nummer een ref is van het bedrijventerrein.

Dat aan de kade op veel plaatsen het oeverfrontnummer overeenkomt met het bedrijfterreinnummers, dat je dan zowel
ref:industrial= nummer als ref:harbour=nummer op de node zet. (zelfde nummer)

Een bedrijf zonder kade krijgt dan alleen een ref:industrial

Nee, dat is volgens mij niet de conclusie. Je oppert nu om ref:harbour voor de kades en ref:industrial voor de bewegwijzeringen in alle gebieden (haven of niet) te gebruiken.
Dat is wat anders dan ref:harbour gebruiken voor de bewegwijzering in havengebieden, en ref:industrial voor de andere bedrijventerreinen. Zo staat t vooralsnog in de wiki.
Er is ook voorgesteld om alle bewegwijzering onder één tag ref:industry te vatten, dan moet je inderdaad gaan werken met Havens als terreinnaam. Maar daar ben ik niet mee eens.