Leisure=garden voor privé voor en achter “tuinen”

Dat zou ik maar niet doen. :wink:

De bevindingen op deze import tonen helaas aan dat de import guidelines er niet voor niets zijn. Een probleem dat hier speelt is (het gebrek aan) communicatie. Ik zou verwachten dat er n.a.v. opmerkingen hier een reactie komt van KiaaTix maar die blijft helaas uit. Dat maakt het lastig om een beeld te vormen en zicht te krijgen op hoe we hier mee verder moeten.

Ik kan natuurlijk niet voor KiaaTix spreken…
Zie nog eens https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=62335 Toen betrof het een proefimport.

In dit draadje geeft hij aan… Ik heb inmiddels toch al wat meer geimporteerd op dit account. Lijkt me niet een heel groot probleem (behalve dat het het tegen de guidelines is). Ik ga nu toch maar de guidelines volgen.

Wellicht kan KiaaTix toch nog eens aanhaken bij één van de twee draadjes, want er zijn toch wel bezwaren. De Guidelines zijn er niet voor niets.

Ik heb uit naam van de DWG, KiaaTiX - op zijn beide OSM accounts en via zijn forum e-mail adres - het standpunt van de DWG inzake zijn “tuinimport” in Tilburg laten weten.
Ik heb hem uitdrukkelijk verzocht om bij de DWG én hier op het forum nogmaals zijn standpunten toe te lichten (maar dan met het standpunt van de DWG erbij), om te komen tot een werkbare oplossing (voor de door hem opgeroepen vragen en problemen) voor de Nederlandse OSM gemeenschap.
Hij heeft tot nu toe niet gereageerd en als hij volgende week nog steeds niet heeft gereageerd zal ik een nieuw topic op het forum openen waarin ik de zaak van de kant van de DWG zal toelichten.

Ter verduidelijking:
DWG leden opereren onder hun eigen naam, óók als zij DWG zaken behandelen. Ik heb dus geen speciaal DWG avatar en ben ook bij de DWG gewoon als Marc Zoutendijk bekend.

Ik heb in Welwyn Garden City vanwege de naam wel eens tuinen ingetekend :slight_smile:
Maar ik zal dat nu niet zo snel doen. Al vind ik het bij het plannen in het buitenland altijd wel prettig te weten of ik in het groen wandel. Maar ik heb ook gedacht dat het dan maar duidelijk moet worden uit het openbare groen: perkjes, bosjes, grasveldjes, watergangen en plantsoentjes.

Mocht iemand dit lezen: is er een tag voor het benoemen van bosjes?

Meestal tag ik bij bosschages natural=scrub … al is het wellicht helemaal niet zo natural. Denk dat dat het meest in de buurt komt. Er zijn al vele draadjes geweest voor onbestemd groen.

Het gebrek aan reactie van KiaaTix op aanmerkingen vanuit de gemeenschap vind ik jammer en problematisch. Het zou niet beloond moeten worden met het dan maar ongemoeid laten van zijn vermeende import.
Teruglezend in het andere topic waar al aan is gerefereerd lijkt het erop dat KiaaTix op een gegeven moment zelfstandig heeft besloten dat het zo wel in orde is en/of dat het toch niet een echte import was. Het komt op mij over alsof hij niet goed wist hoe op adequate wijze in te spelen op de zorgen van de gemeenschap.

Dat is dus het risico van het uitvoeren van grootschalig systematische wijzigingen, vooral als het iets is wat relatief nieuw en onbesproken is. Het is altijd beter om het vooraf te bespreken. Komt het pas nadien ter sprake dan is het echt de verantwoordelijkheid van de mapper zelf om de gemeenschap tegemoet te komen om gedane arbeid zoveel mogelijk te mogen behouden.

Tevens wil ik opmerken dat het ‘delen van eigen standpunten’ en ‘overleg met de gemeenschap’ en ‘groen licht vanuit de gemeenschap’ drie verschillende dingen zijn.

Hoewel geen fan van dit type gebruik van de tag leisure=garden heb ik me daarbij neergelegd aangezien er toch wel voldoende steun voor lijkt te bestaan. Het gaat mij nu om correcte invoer van de informatie.
Lees ook mijn bericht in een ander topic waar de kwaliteit van de informatie ter sprake kwam.

Hierbij roep ook ik KiaaTix op om zich in te zetten voor een werkbare oplossing.

In Gouda heeft Frank314 een hoop leisure=garden gemapt zonder enig gevoel voor detail. Zie bijvoorbeeld 945034491, 954179797 en 954179799. Ik doe echt niet moeilijk over leisure=garden als het gedetailleerd gemapt is en iets toevoegt aan de kaart, maar dat gevoel krijg ik hier niet. Hoe kan ik deze mapper hierover benaderen?

Je kunt natuurlijk een comment/vraag op zijn changeset(s) plaatsen en refereren aan de wiki en de vraag stellen of aantoonbaar sprake is van "… set aside for the display, cultivation, and enjoyment of plants and other forms of nature."

Ik had een comment gestuurd maar daar niks meer over gehoord. Uiteindelijk heb ik die “tuinen” in Gouda als verkeerd taggen voor de renderer bestempeld en onder die noemer ook verwijderd.

Net zo dubieus zijn een heleboel achteloos gemapte leisure=garden vlakken in Amsterdam. Zie bijvoorbeeld deze en deze tussen een heleboel vergelijkbare vlakken. Blijkbaar is alle ruimte tussen bewoning een tuin en het is nog onnaukeurig gemapt ook. Het zijn er ook behoorlijk veel.

Als ik een leisure=garden tussen woonhuizen zie, zie graag dit soort dingen, maar in deze “tuinen” in Amsterdam zie ik geen cartografische waarde, behalve dat het van een afstand gezien leuk rendert. Wat vinden jullie?

Dit komt overeen met grastroken gemapt over paden. Waar ik een reactie op geef.
Iets wat 8 jaar geleden al is ingetekend met de mogelijkheden van toen.
Ondergrond foto en mogelijkheden beschreven in de wiki.
Daaruit maakt de mapper een keuze kiest voor grove, fiine intekening.
De intentie van de mapper is om de tuintjes te mappen.

Verbeter de ligging en of de tagging.

Het is te kort door de bocht om te zeggen dit is taggen voor de render, dus reverten.
Ook al reageert men niet.

Heb je dat “comment” op de changeset gedaan? Ik zie nl. niets staan bij de 3 door jou genoemde changesets.
Het getuigt niet bepaald van duidelijk overleg tussen jou en Frank314 en het is al helemaal onfatsoenlijk om dat zonder enig overleg met de gemeenschap te doen en de hele boel maar te wissen.
Misschien beroep je je op de beroemde tuinimport van KiaaTix die uiteindelijk door de DWG werd afgewezen, maar daar is wel een jaar overleg aan vooraf gegaan!
Kortom, kun je wat van dat comment laten zien aan ons? Heb je een PM aan Frank314 gestuurd? Zo ja, wat was dan de inhoud van dat bericht?
OSM is een project van een gemeenschap, niet van individuele mappers die willen voorschrijven hoe de wereld er op de kaart uit moet zien…


edit: link naar discussie tuinimport toegevoegd

@Marc Zie https://www.openstreetmap.org/changeset/105019345, makkelijk op deze pagina terug te vinden.

Dank je, die link naar Neis ken ik, maar verwachtte dat jij wel zou laten zien waar je dat commentaar had gegeven.
Je kunt bij Neis ook zien dat Frank314 gewoon nederlands spreekt, schrijft en verstaat, dus dat kun je ook beter gebruiken.
Als hij dan niet reageert is een PM de volgende stap en als dan nog een reactie uitblijft dan is de DWG met een 0-uur block zo bereid om zijn aandacht wel te krijgen. Hij is redelijk actief, dus dat bereikt hem dan altijd.

Het gebruik van leisure=garden voor privetuinen kan altijd worden gedaan met garden:type=residential.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:garden:type
Dat wordt ruim 80.000 keer gebruikt.

En als iemand dat wil doen dan mag dat gewoon. Je kunt discussiëren over het nut of de kwaliteit daarvan, maar zomaar verwijderen is altijd een slechte zaak als je niet heel duidelijk alle pogingen hebt ondernomen om de oorspronkelijke mapper bij het verhaal te betrekken.
De discussie over de tuinimport in Tilburg ging niet over het feit dát er tuinen werden gemapt op grote schaal, maar dat dit een import betrof die niet acceptabel was.

Jij plaatst een commentaar op 22/2, krijgt geen reactie en verwijdert, een week later, zonder enige verdere opmerking alles wat Frank314 daar aan leisure=garden heeft neergelegd. Daarbij verwijder je en-passant ook nog een serie tuinen die met de tags die ik hierboven noemde, correct waren aangegeven door een andere mapper!
Nogmaals, je kunt twisten over de nauwkeurigheid of het nut van die tuinen, maar de verwijderingen die jij doet, zonder duidelijk een overleg te voeren (en dat kan dus niet in een week), zijn feitelijk onjuist en tegen OSM regels.

Ik betwist de manier waarop hier de tuinen gemapt waren. De “one feature, one OSM element” richtlijn schrijft voor dat we één vlak voor één tuin mappen. Hier was simpelweg één groot vlak getekend voor alle tuinen. Daarbij zijn dit ook geen openbare tuinen om te bezoeken maar dit was ook niet gemapt, dus alle details ontbraken hier.

Ik heb niks tegen tuinen mappen op zich, maar om nou Nederland vol te zetten met grote leisure=garden vlakken voor alle aanliggende achtertuinen vind ik geen waardevolle toevoeging aan de kaart.

Trouwens, side note over Tilburg: daar is alles verwijderd voor wat betreft de ‘KRT Tuinen’…

One feature one element betekent dat je bijvoorbeeld een kroeg niet vier keer mapt (op een node, het pand, het perceel en het paadje) maar één keer. Dus hoe dorstig je ook bent, een kroeg map je maar één keer :slight_smile:

Denk dat hier de crux zit. Hoe waardevol iets is voor de kaart zal altijd verschillen voor iedereen. Zolang iets niet fout/onjuist is maakt dat niet uit. Dat iets wat ruw gemapt wordt, lijkt mij niet per se fout.

(Overigens heb ik niet heel nauwkeurig gekeken hoe ruw hier gemapt is.)

Sorry maar dit is niet de manier waarop we met elkaar omgaan. Dat jij iets vind wil niet zeggen dat andere dat ook exact zo vinden. Laat staan andermans werk verwijderen met amper tot geen communicatie daarover… We zouden het een en ander in de wiki kunnen uitwerken, mensen de kans geven om hun mening, visie, bijdrage te geven… En vanuit dat uitgangspunt wijzigingen/verwijderingen kunnen doorvoeren. Dan is het uitlegbaar en kunnen we ergens op terugvallen.

Ik persoonlijk vind het mappen van tuinen te ver gaan, dat is niet aan mij besteed, er is nog genoeg ander belangrijk werk te doen op OSM, maar ik zal ze echter nooit verwijderen als iemand hier werk in heeft gestoken, hooguit kleine correcties (uitlijnen bijv.)

+1, ik constateer helaas weer de laatste tijd een teloorgang van de gemeenschap gedachte. Dat maakt voor mij het lokaal mappen minder aantrekkelijk (bij HOT ervaar ik dit nooit).

Wat mij betreft zet Friendly_Ghost de verwijderde tuinvlakken terug, en gaat hij dan alsnog het gesprek aan.

Als iemand mij uit kan leggen hoe ik een changeset gedeeltelijk kan reverten wil ik dit best doen.

Update: het is me gelukt. Was gelukkig niet al te moeilijk, maar ik had wat hulp van iemand in de Discord server. Zie https://www.openstreetmap.org/changeset/118331581