Slette stier?

Hej… jeg er ny herinde. :slight_smile: Jeg vandrer en del, og har længe brugt osm både på mobil og garmin ur.

Jeg har tilmeldt mig kort redigeringen, da jeg tit ser ting der er, er tvivlsomme, eller ikke er på kortet.
Jeg har tilføjet nogle stier, og har tilføjet ting jeg har set.

Mit spørgsmål er:

Kan man slette stier?
og i så fald, i hvor ringe stand skal de være? (jeg snakker her om de helt små)

Allan

Du har lige så meget lov til at justere eller slette tvivlsomme stier mm, som alle os andre.

Bemærk at OSM stort set udelukkende redigeres og styres af hobbyfolk (selvom diverse firmaer i stigende grad ser en fidus i at deltage ::slight_smile: ) og at kortets kvalitet derfor er helt igennem afhængig af at folk som dig har lyst til at deltage i projektet.

Bemærk også at OSM i årenes løb har haft rigtig mange bidrag fra folk, som måske ikke har været voldsomt seriøse eller måske ikke har haft den fornødne tid til at gøre tingene ordentlig.
Der kan også være tale om at forholdene på jorden har ændret sig siden der sidst har været en seriøs OSM’er forbi…

Det vil ofte være op til den individuelle kortlæggers vurdering om en sti er sti nok til at være berettiget til en representation på OSM.

I Danmark kan du regne med at enkelte af de mest entusiastiske erfarne OSM’ere i den første tid vil kigge på hvad du laver og om nødvendigt hen ad vejen forsøge at vejlede dig.

Tak for interessen og spørgsmålene

Hej Hjart… det var faktisk dig der dukkede op da jeg søgte lidt om emnet i at redigere kort. :slight_smile:

Tak for info… Jeg går ud fra at kortet er baseret på anden kort data i tidernes morgen? (som måske også kan være tvivlsom… se billede)

Nu er det heller ikke fordi at der er mange ting at ændre i det område jeg bor (sønderjylland). Generelt er osm super detaljeret, i forhold til andre, jeg oplever bare nogle gange at jeg burde have medbragt en machete på nogle stier.

Nu er jeg jo selv sønderjyde og der har i tidernes løb været flere andre meget aktive sønderjyder + at der ind i mellem kommer tyske turister herop, så det bør ikke kunne undre at Sønderjylland hører til de absolut bedst kortlagte områder i OSM :sunglasses:

Der er områder længere oppe i Jylland og på Sjælland, som desværre endnu ikke er tilnærmelsesvist så godt med.

Niks. 99% af vejnettet f.eks. er originalt arbejde udført af entusiastiske hobbyfolk. Der er enkelte der importerer bygninger. Ellers bliver stort set alt vores data (i DK hvertfald) baseret på primært personlige observationer og luft- & satellitfotos stillet til rådighed for vores projekt og dernæst hvad der ellers kan støves op af frie kilder (Personligt støver jeg meget rundt på Wikimedia Commons efter interessant materiale og bruger også Mapillary en del). Bemærk at vi sigter efter at producere data, der frit kan bruges af hvemsomhelst til ethvert formål og at copyright-belagt kildemateriale af enhver art derfor er et absolut no go.

I f.eks. Sverige & Norge er der i vidt omfang importeret offentlig tilgængelige data. Jeg har kigget på noget af det og kan ikke sige jeg ligefrem er voldsomt imponeret af resultatet. Jeg personligt foretrækker langt at vi laver tingene fra bunden af, også selvom de fleste af os er rene amatører og det kommer til at tage lidt længere tid.

Bemærk at de bidragsydere, der har arbejdet i Årtoft Plantage enten ikke er aktive længere eller kun lejlighedsvist er aktive. Hvis du kigger på historikken for lige den vej du har fat i på billedet, vil du kunne se at den sidste der redigerede den før dig var “ablansinger” tilbage i 2012, så risikoen for at komme i karambolage med nogen lige der, er ikke stor :slight_smile:

Og luftfotos er blevet meget bedre siden 2012.
Dengang havde vi vist kun Fugro kort.
Så hvis man støder på veje og stier, der blev mappet for længe siden og man nu kan se ekstra sving og detaljer, så skal man endelig rettet det.

Og angående stier, så skal man ikke slette dem selvom de er små.
Men man kan sætte tags såsom width, surface og trail_visibility.

Se fx:
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Key:trail_visibility

Her kan man se stier, der næsten ikke er der.