Tag source=3dShapes wissen

Als ik een bos of zo rigoureus heb veranderd wis ik de tag source=3dShapes.
Doe ik de 3dShapes nu te kort vraag ik me af?
Hoe zien jullie dat?

Ik heb daar regelmatig in Spanje mee te maken (alleen gaat het daar om een “EU CORINE landcover 2006” import die extreem slecht de werkelijkheid weergeeft), en daar vervang ik source door old_source en gebruik als source de werkelijke source die ik dan heb gebruikt.
Je houdt dan een historisch overzicht.

De 3dshapes imports zijn oeroud. Als je naar bevinden de omtrekken aanpast (bijvoorbeeld op basis van recente PDOK aerials dan zou ik de source-tag vervangen door iets als PDOK aerial. Dat ooit 3dshapes de bron was vind ik persoonlijk niet zo belangrijk, want je hebt immers de omtrek of landuse aangepast.

Als ik een source=3dshapes zie staan bij een landuse, dan ga ik er van uit dat deze uit de originele import komt.
En die import was gebaseerd op de situatie van ca. 15 jaar geleden (als ik het in mijn omgeving bekijk).
Als de huidige satellietfoto (de laaatste is van augustus 2019) iets anders laat zien, pas ik de landuse aan.
Hierbij kijk ik niet eerst naar de history van het object (of dat iemand de laatste weken een aanpassing gedaan heeft).

M.a.w. ik heb een sterke voorkeur voor het wissen van source=3dshapes als iets aangepast wordt naar de huidige situatie.

Waarom source=* toevoegen, kan toch ook bij je wijzingsset?

Daar ben ik het volkomen mee eens.

Bedankt voor de reacties tot zo ver.

Dat klopt. Maar als we over een paar jaar weer een andere bron hebben dan krijgen we een lijstje van oude bronnen.
Dat lijkt me niet nodig.

Dus, met alle respect voor de 3dShapesimport, ga ik door met het wissen van die tag, als ik iets rigoureus heb aangepast althans.

Als je wijzigingsset inderdaad maar één bron heeft, dan is dat inderdaad de beste oplossing, maar als je een wijzigingsset hebt waarin je veel verschillende bronnen hebt, dan is het duidelijker (ook voor latere mappers die er aan willen werken) als je die source aangeeft op de plaats waar hij betrekking op heeft. En ik weet: daar zijn meer oplossingen voor mogelijk. Die source=* is er niet voor niets…

en:

(vette tekst is van mij)

Als iemand dus de moeite heeft genomen om zijn source te vermelden, en ik verander later wat aan zijn toevoeging (op basis van een nieuwere bron), dan laat ik uit respect voor die andere mapper die source dus staan maar nu met old_source als key. En tevens laat ik dan zien wat mijn source was voor datzelfde gebied of toevoeging. Deze situatie komt het meest voor bij landuse, omdat daar veranderingen het duidelijkst zichtbaar zijn en het vaakste voorkomen.

Ik ben momenteel in Hoorn bezig een algehele opknapbeurt uit te voeren. Kom daarbij in het openbaar groen veel 3dshapes tegen, die vaak ook niet kloppen. Ik heb eigenlijk nooit de bron verwijderd, en niets toegevoegd. Ik wijzig ook niets rigoreus zonder echt zeker te weten dat het anders is. Ook al zullen er mensen zijn die fronsen als ze zien dat de bron ‘3dshapes’ is (en dus denken dat het inaccuraat is).

Op zich een interessante discussie. Ik ben op zich wel voor het eventueel verwijderen bij significante wijzigingen. Maar ik zal niet dwars gaan liggen als anderszins wordt besloten.

Het lastige van de source tag vind ik dat ik dan nog niet weet wanneer die source gebruikt is.
De 3dshapes is gemakkelijk, die komt uit de dezelfde foto.
Maar een source=PDOK luchtfoto, daar heb ik minder aan omdat elk jaar er een nieuwe foto is.
Dan kijk ik nog in de history naar de datum.

Dan kijk je niet goed Jan, hier is toch duidelijk te zien wanneer ik die source heb gebruikt? Bovenin staat precies hoeveel dagen geleden dat is. Op het moment dat ik dit bericht post is dat: 4 dagen geleden.

Mijn opmerking gaat over de source tag.
In dit voorbeeld staat de datum in de history (en is prima).

Als de source een luchtfoto is (zonder datum), dan ga ik alsnog in de history kijken en zie bij de changeset de datum.
Persoonlijk vind ik dat de source melding bij de changeset voldoende is en niet ook nog in de tag source= hoeft te staan.

Mijn mening hierover komt overeen met die van JanWandelaar.

De source-tag gebruik ik alleen in hele specifieke gevallen. Zo heb ik source:population=* gebruikt toen ik alle woonplaatsen in Nederland van een inwonertal heb voorzien. Dat is typisch informatie die je nagenoeg enkel vanuit een (externe) bron kunt overnemen en niet ter plekke waarnemen.

Source=BAG is de meest gebruikte source-tag ter wereld (op het kaartje van Taginfo is te zien dat een klein deel ervan buiten Nederland is gebruikt). Maar wat als je bijv. winkelinfo toevoegt aan een adresnode? Ik laat source=BAG staan maar het wekt wel de indruk dat de nieuwe info ook vanuit de BAG komen.

Voor source=3dShapes, bijna uitsluitend in Nederland, stond de teller ooit op 4,7 miljoen. Daarvan is nog 1,6 miljoen. Enkele duizenden daarvan zijn door mij verwijderd.

Als je een vlak van een 3dShapes-import aanpast op basis van nieuwere informatie dan is dat de nieuwe bron. In mijn geval is het vaak een combinatie van survey, lokale kennis, BGT, luchtfoto’s en satellietfoto’s. Dat vermeld ik altijd in de wijzigingenset.

De enige keer dat ik source=3dShapes laat staan is als ik slechts een klein stukje heb aangepast en niet de rest van het vlak heb gecontroleerd.

Ik zie geregeld dat iemand een vlak heeft gewijzigd en omgetagd van bijv. gras naar bos en source=3dShapes laat staan. Dan klopt de bronvermelding niet meer. In het gebruik van old_source zie ik niets.

Dat Nederland nog vol staat met source=3dShapes beschouw ik als een teken dat een groot deel van het land nog is bedekt onder een deken van oude, geïmporteerde informatie en niet gebaseerd is op recente en individueel beoordeelde informatie.