Oppdatering av vegnummer i OSM

Som kjent gjennomfører Statens Vegvesen en omfattende endring av vegnummer i forbindelse med Kommunereformen 2020. Mens kommuner og fylker blir endret 1. januar 2020 er allerede de fleste endringene av vegnummer gjort før sommeren. Alle endringene er vist her: Lister over endringer. Det finnes også et ferdig kartlag i JOSM som viser alle endringene.

Alle veiene som har dato i NVDB-kolonnen har allerede fått gjennomført omskiltingen (om veien er skiltet) og er endret i NVDB/Elveg-databasene. Nye nummer vises allerede på bl.a. norgeskart.no. Noen få veier vil bli skiltet om senere i høst eller til neste år. I følge Vegvesenet kan noen veiskilt bli tapet over i mellomtiden.

Jeg har laget et lite program som gjør alle endringene for et gitt fylke: osmno/new_ref. Programmet leser tabellen fra Vegvesenet og endrer alle berørte ref. Det må gjøres litt manuelt arbeid, bl.a. der ett gammelt vegnummer splittes i to eller flere nye nummer. En eksempelfil for Sogn- og Fjordane ligger her: Google Drive vegdata. Kommentarer mottas med takk.

Siden langt over 90% av endringene allerede er gjennomført hos Vegvesenet synes jeg egentlig vi kan gjøre endringene i OSM nå. Jeg har sett at flere er i gang med å gjøre disse endringene manuelt, og etter hvert kan det da blir vanskelig å få gjort en automatisert oppdatering. Det vil bryte noen steder med hovedprinsippet om å “bruke det som står på skiltet”, men jeg ser ikke helt hvordan vi skal klare å synfare om omskiltingen faktisk er gjort eller ikke for 4000 veier over hele landet.

Jeg har ikke kapasitet til å gjøre dette selv, så fint om noen vil melde seg for å ta et fylke eller fem. Jeg kan lage ferdige filer for JOSM, men de bør genereres like før jobben gjøres for å unngå konflikter ved opplasting.

OPPDATERT:
Alle fylker er nå oppdatert.

Tja, jeg kan godt ta Møre og Romsdal og kanskje Sogn og Fjordane hvis jeg rekker, denne uka.

Jeg leste litt på https://github.com/osmno/new_ref/ om hvordan dette skal gjøres, men spør likevel for å være helt sikker: Tanken er at vi redigerer/fikser/rydder f.eks. Sogn_og_Fjordane_new.osm i JOSM og så laster opp? Hvis filen er fersk så vil det fungere greit?

Stemmer. Vil du generere filen selv eller skal jeg lage til deg? Si i så fall i fra når du har tenkt å gjøre jobben, så filen blir ferskest mulig.

Fikk ikke melding om svaret ditt. Må sjekke varselinnstillingene.

Hvis du gidder å lage en oppdatert fil i dag (eller i løpet av uka), så tar jeg å gjøre jobben dagen etter.

PS! Får fortsatt beskjed om at “your post requires moderator approval …”. Har du kontakt med en slik en :wink:

Har sendt PM

Da har jeg fullført Møre og Romsdal - sjekk endringssett 75610576. (Boundingbox-en for endringssettet er underlig stor - har ikke orket å sjekke.)

Etter litt prøving og feiling så fikk jeg en rutine som fungerte ganske bra - “Selection => Non-branching way sequences” var ganske effektivt. Det som derimot ikke fungerte var å sjekke alle NEWREF. Jeg skulle gjerne, men det var for tidkrevende. Hvis alle fylker har like mange nye nummer som Møre og Romsdal, så er det nesten som at det er bedre å utelate de veiene som kun blir merket NEWREF. FIXREF og FIXCLASS fungerte fint og var nyttig.

Jeg oppdaget ett hull: Hvis en way (feilaktig) manglet gammel ref, så blir den ikke oppdaget / oppdatert. Jeg fant noen manuelt fordi veien hadde FIXCLASS på de delene som faktisk hadde gammel ref. Jeg vet ikke om det er lett å oppdage manglende ref, men det hadde vært nyttig som kvalitetssikring. FIXCLASS kunne kanskje også vært en generell test? Er det basert på om det er 3 eller 4 siffer navnet på fylkesveien eller har vi noe mer info?

Jeg kan prøve meg på Sogn og Fjordane, Oppland og Hedmark i morgen kveld - hvis det er akseptabelt at NEWREF bare blir tilfeldig testet?

Bra jobba Hans!

Ikkje endre vegklasse frå secondary til primary om du ikkje har skjekka at vegen faktisk er skilta med kvite nummerskilt.
Er ein del vegar som har tre siffer som ikkje har eller får slike skilt.

Ser at du endra 526, 527 og 528 til primary.

Flott, ser bra ut.

NEWREF er bare til informasjon (og stikkprøver). Det er FIXREF og FIXCLASS som må sjekkes. FIXCLASS er helt riktig basert på om ref har 3 eller fire siffer. Alle veier med 4 siffer skal være secondary. Veier med 3 siffer skal være primary dersom de er skiltet (hvite skilt), og secondary dersom de ikke er skiltet. Opprinnelig var primary de veiene som var “øvrige riksveger” (hvite skilt) før veireformen i 2010. Man kan se på vegkart.no om veien er skiltet eller ikke (søke “skiltplate” og filtrere på “skiltnummer”=“723.15”, ferdig link). Alle fylkesveiene kommer bare som secondary i Elven-importen, så det finnes nok noen veier her og der som skulle vært primary, men den mest vanlige feilen er at små veisegmenter (broer og slikt) har blitt oversett.

Jeg kan legge til en sjekk på om noen veier i filen mangler ref og legge til en FIXMISSING-tag. Det er ellers enkelt å søke dem opp i JOSM - bare søk etter “*(highway=motorway or highway=trunk or highway=primary or highway=secondary) and -ref=**”. Det er 67 slike i Møre og Romsdal nå.

Sender filer for de tre andre fylkene i PM i kveld eller i morgen.

Det er forresten bra å legge det gamle vegnummeret i old_ref=* slik mange har gjort, synes jeg. Da blir det mulig å søke på gammelt vegnummer og enklere å sjekke om alt er endret.

Jeg tar nok Hedmark i løpet av helga. Sannsynligvis tar jeg det på stream også :slight_smile:
https://www.youtube.com/channel/UCr5hk1oVAqsybtM6MeibsvQ for den som har lyst å følge med :smiley:

Finnmark, Troms og Nordland
Jeg har tidligere i høst manuelt lagt inn nye fylkesveinumre i hele Finnmark, hele Troms, og Nordland ned til Innhavet. Jeg foreslår derfor at Finnmark også merkes som fullført. Har rettet veiklasser der jeg fant feil i det.

Jeg har ikke tid akkurat nå, men kan eventuelt ta mer nedover i Nordland etterhvert.

**Vestfold
**Jeg har også lagt inn resten av det som manglet i Vestfold. Der hadde andre allerede lagt inn en del, så jeg mener at Vestfold nå også kan anses som fullført.