Zoeken op naam: kleinere plaats dan verwacht

Voor mijn werk moet ik vaak dingen opzoeken rond Schagen, Noord-Holland.
Als ik door middel van een Magic Bookmark (of hoe het ook heet) zoek op “OSM Schagen”, dan kom ik vaak uit op de locality Schagen, zo te zien een gehucht van <25 huizen, alsmede een straat met diezelfde naam, in de buurt van Waldniel, tussen Roermond en Mönchengladbach.

Ik heb het idee dat Openstreetmap zoeken (dat is nominatim toch?) iets doet met de locatie van de zoeker - als ik in Google Maps zoek dan denkt Google altijd dat ik in Hilversum (waar ons hoofdkantoor staat) zit.

Als ik zoek op Schagen, NL, kom ik of op de relatie town Schagen (de gemeente) of op de relatie suburb wijk/buurt. Gek genoeg niet op de node met place=town die toch de centroïde-node is voor beide relaties. Maar alle drie lijken mij iets “groters” te impliceren dan place=locality.

Waarom kom ik dan vaak in de buurt van een van de Schagens in Duitsland terecht?

Nominatim/FAQ: Why is the place I’m looking for not at the top of the list?

Ha! Leuk.

Waar zou ik dat dan op moeten doen?
Op de node of op de relatie?
En dan welke relatie is de vraag of het Lemma gaat over Schagen (plaats) of Schagen (gemeente), in dit geval zijn er van beiden lemma dus zal ik ze beiden toevoegen - en dat moet dus op de relaties.

In het geval van Schagen hebben zowel beide relaties als de place-node al wikipedia- en wikidata-tags. Toch lijkt Nominatim de place-node niet te vinden.

Nominatim gebruikt verder een buitenlandse indeling voor de relaties van verschillende admin-levels. Daardoor krijg je rare benamingen, zoals de stadsgrens/town Schagen en de stadsdeelgrens/suburb Schagen. Het zijn:

  • Stadsgrens / Town Schagen → admin_level=8 → Gemeente Schagen
  • Stadsdeelgrens / Suburb Schagen → admin_level=10 → Woonplaats Schagen

De eerste relatie linkt dus naar het wiki-artikel Schagen (gemeente) en het tweede naar Schagen (plaats). De place-node gaat over de woonplaats en linkt dus naar Schagen (plaats).

Je kunt kijken of je hier nog iets wijzer van wordt.
Ik heb zelf even wat onderzoek gedaan omdat ik benieuwd was en zelf heb gemerkt dat het zoeken via Nominatim nogal wisselende resultaten geeft. Een concrete oorzaak heb ik niet kunnen vinden. Gezien de ervaringen die ik ook van anderen heb gelezen presteert Nominatim nou eenmaal vrij matig.