Wandelroute zonder pad taggen.

Vraag: Ik heb gisteren (op Isle of Man) een wandelroute gelopen waarbij op een gegeven moment het herkenbare pad ophield en er een bordje stond “Walk across the field to Bungalow”. Er waren op het veld eigenlijk geen duidelijke paden, een paar wegen waar mensen en/of schapen wat gras platgetrapt hadden.

Als ik Map what’s on the ground aanhou, zou ik hier dus gee path kunnen aanmaken. Maar dan routeert het ook niet.

Anders,ins lijkt een pad met bijv trackgrade 5 mij ook niet goed, want dat neigt naar “slecht begaanbaar”, terwijl het dat hier (op wat zompige of steile stukken na) niet was.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?

Wat er niet is kun je niet mappen… In de Highlands kwam is soms een paadje tegen… Dat zette ik dan op de kaart …en door de ‘boggy grass’ hield het pad dan op. Op de Gps heb je dan toch wel overzicht waar je heen moet. Vaak moet je ook halverwege over afrasteringen klimmen via zo n opstapje. Die mapte ik dan wel.

Hier even snel zo’n voorbeeld gezocht waar ik het pad af en toe liet ophouden en gewoon de zompige vlakte overstak.
https://www.openstreetmap.org/#map=15/58.3683/-3.1846

edit De route heb ik dan weer van een track die ik gedownload heb van https://www.walkhighlands.co.uk/

Tsja. Maar een routeplanner kan hier natuurlijk niets mee. Eigenlijk zou je een “non-path routable path” moeten hebben…

Maar een gps kan wel iets met een track. Het blijft wel vreemd. We kennen wel ferry routes…maar geen moerasroute.
Indertijd is er nog wel eens gediscussieerd over de routes zonder tags die bv van een busplatform naar de dichtsbijzijnde weg kon lopen. Daar waren wel voorstanders voor. Bij de paden die over het strand langs de Noorzeekust lopen heb ik ook mn bedenkingen.

Precies, dat soort zaken bedoel ik.

highway=virtual wordt vernoemd. Daar is dan veel discussie over. Zoek hier op forum.

https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=66678

Mijn advies is… Niet mappen. . ook niet in e.o.a. gekunstelde vorm. Het is zo als het is.
Iets wat er niet is hoeft niet te routeren. Een ingeladen track mag dat wel en zal dat ook doen. Je volgt het spoor en je krijgt info over hoogte en tijd nog te gaan. Lijkt mij voldoende. Dat verderop weer een pad begint kun je ook zien op de kaart.

highway=virtual heeft wel meer voorstanders… Het is handig voor die app die ontwikkeld wordt voor slechtzienden. Daar kan ik in meegaan, maar om nu vele “miles” niet bestaande paden te gaan mappen?
Ook fietspaden die kruisingen oversteken laten we vaak doorlopen. Het is dan een keuze die pragmatisch is, maar nog steeds iets anders dan een boggy glenn over te steken.
Gaan we ook die route van Scott en Amundsen naar Zuidpool mappen?
Mijn menig overigens… , maar wie ben ik…

aanvulling… kortom … waar leg je de grens?

Dat soort routes wordt in NL gewoon als path getagd. Gewoon een pad over het gras tekenen en surface=grass en smoothness=verzin maar wat. Tegenwoordig zijn er veel zogenaamde klompen- en laarzenpaden, die geen duidelijk pad hebben, maar wel in routes cq netwerk zitten, dus gewoon een pad.
Deze discussie is overigens al meer gevoerd.
En geen pad intekenen vind ik geen optie, dan zit er een gat in de route, dat kan niet, dan kunnen we wel ophouden met wandelnetwerken in OSM te zetten.
En als er genoeg mensen lopen, komt er vanzelf een pad :slight_smile:

Er zijn ook knooppuntroutes die zulke paden hebben, dwars door een weiland(graasgebied) deze tag ik dan met highway =path en surface = grass
Staat er in werkelijkheid geen route aangegeven dmv borden of paaltjes en is het pad niet duidelijk zichtbaar dan zou ik het niet taggen.

Hier is zo’n paadje dwars door een weiland waar koeien grazen en wat onderdeel is van wandelnetwerk brabant
https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.66722/5.58135

Mijn voorkeur zou ook zijn om het wel te mappen. Met de redenatie dat als er geen pad zichtbaar is mag je het niet mappen, kun je ook geen ferry-routes mappen. Zelfs een vaargeul zal dan niet mogen (de boeien zou je dan wel kunnen mappen maar aan het water is niet te zien waar je wel en niet kunt varen). Ook zou in de alpen menig pad verdwijnen. Denk bij die laatste aan “paden” over rotsbodem, almen, etc. Daar is slechts op enkele stukken rots een klodder verf gespoten of een steenmannetje gebouwd, maar op de stukken tussen die routemarkeringen is niets van een pad waar te nemen.
Ik zou dus wel een pad tekenen en dan met de “trail_visibility=no”. Alleen al het bestaan van die tag suggereert dat je paden die niet zichtbaar zijn kunt mappen.

Blijft lastig… Met de redenatie van Richard kan ik het ook wel weer eens zijn. Je kunt het toch wel weer als een pad zien, want iedereen loopt gewoon die “route”. Maar grote vlaktes en moerassen waar je je eigen “koers” bepaald… soms links van een heuvel soms rechts… Is dat ook een pad?
We hebben het hier toch over paden zonder routerelatie?

Als er een markering is, zou ik het mappen vanwege de redenatie van Richard.
Ook als bv. bij steenmannetjes routes een exact pad niet te zien is en je zelf de route moet zoeken over rotsen.
Het exacte pad kan zelfs ieder jaar veranderen als het bv. over een gletsjer loopt.

Over een gletscher loopt natuurlijk geen pad.

Wat ik gezien heb is dat er paden op gletschers, zelfs naar 4000-ers gemapt zijn, denkelijk als resultaat van een opgenomen gpx-kruimelspoor (ik zal het woord track in deze niet gebruiken) zonder aanvullende sub-tags als SAC-scale, visibility etc.
DIt kan natuurlijk onkundigen uitnodigen het kruimelspoor te laden en op gymschoenen zonder uitrusting de gletscher te betreden en zo pogen een 4000-er te beklimmen.

In mijn ogen mogelijk levensgevaarlijk en ik ben van dit soort path-tracks geen voorstander. Te meer daar de zichtbaarheid op de standaardkaarten niet van zaken als SAC-scale afhankelijk is een ‘gewoon’ path (walk in the park) gerenderd wordt.

Hier heb ik ooit de track ingetekend naar Burdah Bridge.

https://www.openstreetmap.org/#map=15/29.4785/35.4996&layers=C

Het is de geijkte route naar boven. Er is geen pad…Het is soms recht omhoog… er zijn geen aanwijzingen… Wel op één plaats haken.
Door enige kennis in mappen werd ik toen niet gehinderd.
Al de tracks in de woestijn van Wadi Rhum “bestaan” eigenlijk ook niet. Het zijn de sporen van de 4x4 's Ze liggen zo langzamerhand wel vast omdat er steeds opnieuw overheen gereden wordt, maar na een zandstorm zijn ze ook weer verdwenen. Dan toch weer handig dat ze op de kaart te zien zijn. Ze hebben een duidelijke functie.
Dus ook weer zoiets… :slight_smile:
Denk dat je bij alles een afweging moet maken. Wat is wijsheid…?
Er ligt me iets bij dat klimroutes anders ingetekend worden dan normale paden. Nog maar eens in de wiki kijken.

Op de Kalmthoutse Heide is de plaats bewijzerd, maar de natuur is veranderlijk.
https://www.openstreetmap.org/way/724445206#map=19/51.39279/4.44932&layers=D

Als er 1000+ mensen in een seizoen over hetzelfde pad over een gletsjer lopen dat goed zichtbaar.
Het pad loopt alleen elk jaar iets anders.
Maar zo’n pad op een kaart is voor trekkings wel een mooie indicatie waar je ongeveer loopt.

Als je de mount everest opzoekt in openstreetmap zie je daar ook een pad lopen.
Je moet het waarschijnlijk meer als indicatie zien waar ongeveer de route loopt.

In Europa zie je ook een pad de Mont Blanc oplopen en in Afrika de Kilimanjaro.

Om daarmee een Darwin award in de wacht te slepen? Prima! Je spreekt mij geen schuldgevoel aan wanneer een onkundige door eigen schuld verongelukt op een door mij getagde track.

Edit: Typo

Van een punt ingang gebied zonder paden naar uitgang gebied, is een lijn, de Fransen noemen het “Hors Piste”, HP, de Engelse gebruiken de term “Off track” als vertaling voor HP, bij een route krijgt men de aanwijzing “CAP” (Frans) vertaald in het Engels, bearing, wat een kompaskoers is, soms kan je recht naar het volgende herkenningspunt lopen of je moet je eigen lijn bepalen, de Fransen geven dat aan met “MOYCAP”, moyen, in het Engels, medium bearing. Gemiddelde kompaskoers.
Zo ken je in het skiën, ook hors piste, van de gebaande paden af, en zoals Eggie net aan gaf in de woestijn ook hors piste, HP, op papier, route beschrijving, kompaskoers met een locatie beschrijving (tulip) en de afstand.

Laatst heb ik iemand (belanghebbende) een advies gegeven, die een looproute over een natuurveld beter wilde weergeven, omdat men verkeerd liep. Een grote steen neer te leggen na de stile met een grote pijl er op, in de richting van, met graden er op, bomen icoon, zodat mensen aan de horizon een bomengroep konden kiezen, waar het volgende poortje is.
Je moest daar om een paar poeltjes heen.

Toen gekozen voor highway=path trail_visibility=horrible
Zo veel mensen kwamen er niet, een ingelopen pad is dan niet zichtbaar in het vrije veld. Vooral in de winter.
Niet voor een rechte lijn gekozen. Meest gebruikte looproute. Maar eigenlijk was ik het daar niet mee eens, een rechte lijn heeft al een CAP kompaskoers in zich, voor MOY moyen is geen tag aanwezig. Eigenlijk had ik hier “Hors Piste” aan willen geven.

Een vergelijkbare situatie als boven.

navigation_line wordt bij seamark gebruikt.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:seamark:type%3Dnavigation_line

bordje “walk across” geeft de naviagation_line aan.

wat eggie aan gaf, slechtziende.
Zij nemen andere looplijnen, dan niet slechtziende.
Je ziet dat tactilve_paving altijd door loopt tot de overkant van het trottoir, stopt bij een muur/haag tuin. referentie punt. Ze lopen langs de kanten op zoek naar herkenningspunten of kleurverschillen. Ik teken veelal bij ribbel tegels de looplijn over deze tegels, met tactile_paving=yes (maar eigenlijk zegt het niet dat je over de ribbeltegels loopt, yes/no zegt alleen dat er iets wel niet in de buurt is, daar is een andere value keuze gewenst, wanneer het op de plaats ingetekend is.)
Terwijl we veelal de wayline midden over het trottoir tekenen, net zoals bij de rijbaan.
Staan er obstakels op het trottoir dan teken we de route met de veiligste/breedste doorgang.
Hoe teken je dan een looproutes in voor slechtziende, virtual? ( Beetje off topic)

Wat ik er mee aan wil geven dat keuze voor =virtual, in een natuurlijk gebied, over een grasveld, over een plein, andere elementen in zich hebben.
Dat de keuze voor navigation_line als value nog niet zo’n slechte is en je het type navigation_line aan kan geven.

De trail_visibility lost al heel veel op!

Die is ook goed te gebruiken voor een situatie waar een lange, doorgaande weg met over grotere afstand geen officiële oversteekplaatsen is, maar waar in praktijk toch veel mensen oversteken. Als er gras is is dat te zien door olifantenpaadjes (die ik dan map met path, tegen highway=foothpath voor betegelde paden), maar als alles verhard is dan zie je het niet.