Gebouwencomplex opsplitsen i.v.m. naamgeving?

Vraag van deze onervaren mapper:

In Rotterdam, op de voormalige RDM Scheepswerf, staat een gebouw dat één gesloten gevellijn heeft in OSM, maar eigenlijk zijn het meerdere aan elkaar gebouwde panden met verschillende namen.
Heeft het zin om dat met de hand te gaan zitten splitsen of wordt dan met een volgende BAG-import de boel weer ongedaan gemaakt?

Hoe werkt dat precies?

Gelieve niet te splitsen, fijn dat je het hier even navraagt.
Je kan op de huidige pandcontour een building:part aanmaken (in JOSM kun je met de F toets de bestaande buitenlijn volgen en op de gewenste plaats de hoek om om het in delen te splitsen) en die van naam voorzien.
Of nog simpeler, een stel losse nodes met de naam erop.

Ik zou dat splitsen. Als iemand dat met een BAG-import teniet doet vind ik dat vandalisme.
De BAG is niet heilig; als de plaatselijke mapper het beter weet kan die dat aanpassen.

Aanpassen, zeker. Maar dan wel op de manier die Sander aangeeft !

Ik ben het niet eens met deze aanpak.
De aanpak zoals door Sander voorgesteld en door Leo bevestigd is de beste.

Immers: de outline van een gebouw komt meestal goed uit de BAG; het BAG-pand bevat ook andere kenmerken als registratienummer, bouwjaar en dergelijke.

Splitsing van dit ene pand in meerdere panden geeft dan een conflict hoe deze kenmerken te verdelen of toe te wijzen.

De building:part is een uitstekende oplossing die het BAG-pand niet aantast.

De BAG is niet heilig maar vrijwel altijd beter en om een BAG-import vandalisme te noemen vind ik te ver gaan.

Daar zijn de meningen over verdeeld.
Ooit eens contact opgenomen met een bag importer, waarom hij een pand weer had geïmporteerd die ik vanwege sloop had verwijderd. Antwoord: omdat hij in bag aangaf dat er een pand miste. Als ik wil dat hij niet meer geïmporteerd zou worden, moest ik er maar voor zorgen dat hij uit bag verdwijnt.

Daarom behoort een BAG-import ook altijd zorgvuldig te gebeuren.

Op verzoek van een poster in het BAG-importforum kan natuurlijk niet ter plekke door de BAGgeraar geverifieerd worden.

Lukraak een BAG-pand importeren zonder te verifiëren (liefst ter plekke of middels een recente luchtfoto) is niet zo wijs.
Ook kan dan het bouwjaar (bijvoorbeeld 1895) wel eens een aanleiding zijn aan te nemen dat het pad er niet meer staat.

En hardnekkig vasthouden aan wat jij hierboven beschreef kan natuurlijk zeker niet :slight_smile:

Martin

Thanks, ik heb e.e.a. volgens mij gedaan zoals voorgesteld:
https://www.openstreetmap.org/changeset/73928533

Heeft iemand hiervan toevallig een voorbeeld op osm?

https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.21093/6.86452
Hier is het grote gebouw, het gebouw dat is geïmporteerd uit de BAG. De building:parts erbinnen geven de attributen aan die verschillen tussen de verschillende delen.