Landschap elementen Dijkgatbos Wieringerwerf

Hallo, ik heb net het MTB pad en stukjes omringende wandelpaden in het Dijkgatbos Wieringerwerf goed gelegd aan de hand van eigen lokale kennis en AHN3. (gezien hoe het lag ooit een GPS spoor geweest denk ik) Maar daarbij kwam ik een paar fouten tegen. Om sommige knopen te kunnen verplaatsen moest ik ze eerst los maken van landschapselementen. Dit heb ik wel gedaan om het MTB pad goed te kunnen leggen. Maar omdat ik net begin met bewerken wil ik bij deze toch vragen of iemand de landschap elementen na kan lopen of het wel klopt.

Groet Tijgerhaai

Het gaat over dit stukje? https://www.openstreetmap.org/changeset/73322641#map=14/52.8973/5.0660
Goed dat je je edits door ervaren mappers laat bekijken. Je gebruikt editor JOSM. Heb je de validator wel gedraaid?
Dan zie ik 166 “fouten” wat natuurlijk niet allemaal fouten zijn en zeker niet van jezelf.
Je zou dan een voor een de opmerkingen van de validator kunnen nalopen.
Het meest in het oog springt zijn de overlappende watergebieden. Water hoort ingebed te worden in het land. Het zijn edits van een mapper die heel Nederland van water voorziet, maar dat gewoon op gras en bos neerlegt
In JOSM kun je een plugin downloaden van KiaaTix "Cut out Overlapping Polygons.
Die kun je ook gebruiken bij overlappende identieke landuse.
In een ander draadje hier op het forum wordt uitgelegd hoe het werkt.
Succes,
Eggie

edit… Dit stukje heb ik met de plugin uitgesneden. Nog veel werk hier. https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.90065/5.06262

edit2 Hier de uitleg https://forum.openstreetmap.org/viewtopic.php?id=62767

edit3… Aan die paden zie ik geen bijzondere zaken. Je geeft wel de tag bicycle=no… Wellicht kun je daar beter vehicle=no van maken. Er zijn meer categorieën tweewielers. Ook met een motortje. Dan vang je meer vliegen in één klap.

Gaat inderdaad om dat gebied. Langs het MTB pad moest ik dus sommige punten los halen om het MTB pad goed te kunnen leggen. Daarna heb ik de overige punten weer aan elkaar vast geplakt. Maar omdat ik net beging met JOSM (6 jaar geleden wel eens gestoeid met on-line editor) wil ik mij voorlopig alleen toeleggen op de MTB paden waar ik zelf help met onderhoud of al jaren rij. (lokale kennis) Het lijkt mij verstandig als iemand die ervaring heeft met landschap elementen het in ieder geval maakt zoals gewenst op OSM. Uiteraard kan ik wel indien er vragen zijn over de situatie in het veld helpen.

Oke… ik heb nog wat tips toegevoegd aan het bovenstaande stukje. Het is ondoenlijk om te checken wat jij hebt gedaan of evt. iemand anders.
Ik zou gewoon een stukje selecteren van het gebied in JOSM en dan de validator draaien. Je zou dan kunnen beginnen met de overlappende landuse.
Het lijkt een chaos hier, maar dat is bijna overal in Nederland.
Ik zie leisure=park op de zelfde way staan als landuse grass… Die aparte leisure=park (s) gewoon verwijderen. Evt later een leisure=park met name= over het gebied, maar wellicht is die er al.
Het hoeft vandaag niet af. Je kunt gewoon beginnen en al doende leert men. Die paden liggen verder goed volgens mij

…even gekeken naar die “MTB route Dijkgatbos”

De name= hoort eigenlijk niet op het mtb=pad, maar alleen op de relatie.
Daar staat de naam ook… dus hier kan hij van de way af en op de andere stukken ook.
Bij gewone fietsroutes staat ook de naam op de relatie. Ik zie hier wel staan bicycle=yes Dat lijkt me beter dan bicycle=designated, maar daar hadden we al een overleg over gehad. Iedereen heeft z’n eigen insteek.

edit… Die mtb route ziet er verder goed uit.
Wel name= MTB route Dijkgatbos verwijderen. Het is niet de “straatnaam”.
De naam staat al op de relatie. Op fietsroutes zet je ook niet name=knooppuntroute 55-56

edit2… Wanneer je je alleen wil toeleggen op de mtb paden zou je kunnen beginnen met de tagging verbeteren.
Over die landuse zou ik niet inzitten nu. Dat zijn geen fouten van jou.

Wellicht dat iemand anders nog tips heeft.

Ik heb nu alleen de route goed gelegd aan de hand van lokale kennis en AHN3. De tags moet ik nog bewerken. De huidige tag stond er al op. Deze zal ik later updaten naar de situatie in het veld.

Dat is dan prima gelukt. :slight_smile: