Beginnersvraagjes

Toch nog maar eens naar beschermd wonen.
Er wordt wel aan verdiend, maar dat doet men aan huurzhuizen ook (ja en zelfs aan koophuizen wordt goed verdiend).
De mensen zijn daar (voor zover ik weet (en dat is niet ver)) echt gehuisvest en zullen (naar ik aan neem (grond daar voor volslagen onbekend)) daar ook volgens het BPR ingeschreven staan, resideren.
Dus toch maar residential?

Wat heeft trouwens die begrenzing voor zin?
De grenzen strekken zich in feite niet verder uit dan de kant van de openbare weg, want de overzijde kan alweer een andere status hebben. Bovendien liggen hier op het Kazerne terrein Maurits Ede wonen en werken dwars door elkaar en ook in winkelstraten is dat soms het geval. Dus ik kan die verdeling en afbakening niet helemaal volgen.

Ha Pieter… houd het simpel voor jezelf… ik ga voor ‘residential’ :slight_smile:

+1

Even een onderwerpje kapen.
Hoe zouden jullie het “IKEA Extern Magazijn” taggen?
Bij de IKEA Amsterdam (en vast ook bij andere IKEA’s) heb je een extern magazijn. Er zijn spullen die niet in de winkel klaarliggen, maar die je wel in de gewone winkel moet kopen en betalen. Vervolgens moet je naar het magazijn toe om het af te halen.
Je kan dus niet op de bonnefooi naar het magazijn komen, maar het heeft wél een publieksfunctie.

In het Bargerveen is een stilteplaats, hoe moet ik deze op de kaart zetten?

access=delivery

Een dergelijke tag heb ik niet kunnen vinden. Misschien taggen als gemeenschapscentrum o.i.d.?

Misschien zou ik het kunnen taggen als monument of gedenkplaats?
Stilteplaats-Weiteveen

Ik kan niet zeggen dat het echt verkeerd is. :wink:

edit:

Ik weet niet hoe diep je erop in wilt gaan maar de website geeft drie aanwijzingen:

  1. Herinnering: “Elementen van het huis van de laatste bewoners, de familie Krikken, zijn blijven staan”
  2. Kunst: “drukken het thema ‘eenheid in verbondenheid’ uit”
  3. Rustplek: “De plek heeft als doel om in alle rust tot jezelf te komen”

Punten 1 en 2 vormen eigenlijk een doorlopende zin en ik denk dat de kunstvorm doorslaggevend is. Punt 3 heeft voorzover ik weet geen bijpassende tag.

Dan denk ik dat ik het ga taggen als monument met een FIXME dat ik niet zeker weet of het de juiste tag is zodat een lokale mapper indien nodig de tag aan kan passen…

Wat dacht je van:
tourism=artwork
artwork_type=land_art

Zie ook: https://nl.wikipedia.org/wiki/Land_art

Ik denk dat taggen als monument dan toch beter is, want het komt niet overeen met wat landart is volgens wikipedia.

Ik ben pas begonnen met mappen (omgeving Eindhoven/Best) en heb een vraagje over hekwerken.
Als een hek aan een gebouw vast zit, mag ik dat dan aan een het gebouw outline vast maken? Of raden jullie dat af net zoals je een pad niet aan landuse hoort vast te maken. Als ik het wel vast maak, geeft dat dan later problemen met een BAG update?

Ik ben eens gaan letten op hekwerken. Ze zijn echt óveral aanwezig in NL, maar niet in OSM. Ze zijn ook lastig te mappen omdat ze niet goed zichtbaar zijn op luchtfoto’s.

Welkom op het forum. Volgens mij kan het geen kwaad (ook niet voor de BAG import) als een hekwerk dwars op een gebouw verbonden is met de “outline”… behalve dan als iemand met het hekwerk gaat schuiven en dan ook per abuis een stuk van het gebouw meeneemt.
In principe verder niets aan gebouwen vastmaken behalve wegen die als building_passage of als covered aan de outline vastzitten.
Ook zie ik vaak highway=pedestrian met de extra tag area=yes aan gebouwen vastzitten. Ziet er wel netjes uit, maar het bezwaar is weer als iemand gaat schuiven.
Ja… en Nederland is één groot hekwerkland…,

Welkom

Mocht je veel bezig willen gaan met deze hekwerken, dan raad ik je aan om JOSM te gebruiken met de laag AHN3. Door de hoogte van het hek zijn de lijnen, zolang er geen bomen ed. boven staan, duidelijk zichtbaar. De palen van een hek zijn goed zichtbaar in het hoogtebestand.

Maar als beginnende mapper is het beter eerst bekend raken met de manier van taggen zonder moeilijk te doen met andere layers.
Laat je dus vooral niet afschrikken door het bovenstaande. :slight_smile:

Kijk eens hier om een indruk te krijgen.

http://mijndev.openstreetmap.nl/~allroads/NLOSMOK/OSMOKNL/OSMOKNL.html

Zet de maailveld hillshade uit en ruw hillshade aan.

Zekers!

Dankjewel voor jullie hulp. Het is me gelukt om JOSM aan de praat te krijgen en de AHN3 laag toe te voegen.
De hoogtekaart geeft echt een fantastische blik op de wereld. De verborgen bospaden die ik wil toevoegen zijn met de hoogtekaart opeens overduidelijk zichtbaar. Dat is heel wat nauwkeuriger werken dan de gps trail die ik ervan heb gemaakt.

Ik heb ook nog wat extra lagen gekregen uit het NL_OSM_basis_ layers.jos dat hier elders op het forum staat.
De BGT_standaard_V3 laag lijkt ook een aantal hekwerken te bevatten! :wink:

@allroads. Indrukwekkende site!
@eggie: jouw begeleiding in den beginne was prettig. Ook het gevoel dat er iemand meekijkt vind ik fijn.

Wil iemand hier misschien even meekijken?
https://www.openstreetmap.org/changeset/75169843
Deze kruising is helemaal aangepast. Ik (en Jeij) heb eerst allemaal nieuwe wegen ingetekend maar vanwege de relaties heb ik die toch allemaal maar verwijderd en de oude wegen naar de nieuwe plek gesleept. Om dus zo zoveel mogelijk relaties heel te laten…maar ik ben bang dat ik toch wel wat routes omzeep heb geholpen.
Dank.
Groet,
Freek

De nieuwe kruising ziet er goed uit! De busroutes over de N411 heel, maar de routes die de weg overstaken (fiets- en wandelroutes) waren onderbroken. Ik heb ze hersteld.

Klopt het overigens dat de busperrons nog in aanleg zijn? Daar staan de tags highway=construction, construction=pedestrian bij. Als het voltooid is zou dit highway=platform moeten zijn.

Bedankt voor de controle en het herstelwerk.
Er wordt nog wel gewerkt daar maar de busperrons zijn wel in gebruik. Die kunnen inderdaad van construction af.
https://www.mapillary.com/app/?lat=52.06379006504054&lng=5.171438131096301&z=17&focus=photo&pKey=0zd3CB6VoegIBSo9E0Hk7A