Suomen nimi kartalla

Muiden monikielisten maiden nimet on syötetty “name” kentään virallisilla kielillä esim.: “België / Belgique / Belgien” tai “Schweiz/Suisse/Svizzera/Svizra” Ja silloin näkyvät kartalla noilla nimeillä. Eikö Suomen kohdaltakin pitäisi seurata kansainvälistä käytäntöä ja nimi olla “Suomi / Finland” varsinkin kun Finland on myös kansainvälisesti käytössä oleva nimi

Kunnioita alkuperäisen muokkaajan tekijänoikeuksia. Älä tee muutoksia ilman hyviä perusteita! Monikieliset maat ovat tietenkin ongelma. Pienemmät karttanimet, kuten esimerkiksi Jänisjoki Suomen ja Venäjän rajalla on merkitty name=Jänisjoki, name:fi=Jänisjoki ja name:ru=Янисйоки . OSM-kartalla näkyy, ainakin kun tietokoneen asetuksissa on suomen kieli, suomenkielinen nimi (tässä tapauksessa). Navigaattorissa taitaa näkyä venäjänkielinen nimi, tosin se riippuu ladatusta kartasta. Kun katsot OSM-karttaa jostain vierasta kirjaimistoa käyttävästä maasta, vaikkapa Egyptistä, huomaat etteivät kaikki paikannimet näy latinalaisilla aakkosilla, vaikka niille olisi talletettu kansaunvälinen nimi paikallisen lisäksi. On aina hkä viisasta olla muuttamatta name-tagia, vaan lisätä kohteelle tagi toista kieltä varten, Kuten Jänisjoen tapauksessa on hienosti tehty. Itse olen lisännyt Venäjän Karjalan suurille paikoille lisätageja, esim. name:fi=Kuolismaa, name:fi=Porajärvi, yms.

Nyt, kun on kansainvälisiä tapahtumia, kuten urheilukisat Qatarin Dohssa, olisi hirmu kiva, jos tuo Osm nettikartta näytääisi alkuperäisen kielen (arabia) sijasta koneen selaimen asetusten mukaiset nimet, en osaa arabiaa! Kaikille paikkakunnillehan ei ole tallennettu muunkielisiä nimiä, mutta ne olisi kiva nähdä, joita on “kansainvälistetty”. Minulla on tässä koneessa Firefox-selain ja suosituskielet siinä, kaksi suomen kieltä ja kaksi englanninkieltä (on näet murteita). Tuota tarkoitan ylläolevassa viestissäni, ei kosketa mielellään alkuperäisiin kieliin kartalla, vaan lisätään vaihtoehtoiset kieliasut. Firefox tai OSM, vain ei vielä osaa niitä näyttää!!! (tämän viestin saa kääntää englanniksi ja välittää eteenpäin).