Buslijnen, halteinfo, OV-routes - overzicht en discussie

Dat is bij mij en ik zag dat toevallig ook eergisteren. Ik kwam er gisteren pas aan toe om er naar te kijken en het werkt weer.

Probleem was dat het schema van de xml was aangepast (op 8 juni) en dan krijg je er geen data uit met perl xml parser die ik gebruik. Schema in mijn programma aangepast en het werkt weer.

In de Achterhoek is de stadsdienst van Doetinchem sinds vorig jaar een Vlinder geworden; dit houdt dus in dat er bij één of twee haltes reserveringsvrij ingestapt kan worden en dat de busjes vervolgens voor uitstappers naar de haltes rijden. Vanuit de stad moeten reizigers wel van tevoren reserveren.

Hoe gaan we dat op OSM invoeren?
Volgens dezelfde manier als deze relatie? Een vaste route bestaat er immers niet, behalve het ene stukje tussen het Centrum en het ziekenhuis.

In principe is dat een flexbus en die worden meestal ingevoerd als haltes zonder route. Dat is dus zoals de relatie die je laat zien. Dit komt het meeste overeen met de werkelijkheid, een buslijn met haltes maar zonder route.

Het heeft een klein nadeel: de foutcontrole van OSM inspector denkt dan dat er iets mis is, want een buslijn zonder route kan volgens OSM inspector niet. Dit lijkt me eigenlijk vooral een probleem van OSM inspector, die begrijpt dat dit soort buslijnen bestaan.

Klopt, en aangezien er steeds meer van dat soort systemen komen (Mokumflex, Texelhopper … al is Breng Flex gestopt hoorde ik net) lijkt het me zinnig dat daar een standaard voor komt.
Maar ik proef internationaal steeds meer weerstand tegen het PT_v2-systeem, mede doordat het niet gerenderd wordt. Dus ik durf even niets aan te kaarten.

Op de tagginglist een hevige discussie over:

**public_transport=platform intended to always be combined with highway=bus_stop? **

Het begon in juli 2019,
en gaat door in augustus…

:frowning:
Waar ik een verschrikkelijke hekel aan heb en wat vaak een uitkomst van een dergelijke discussie is is dat iemand de wiki aanpast en dat dat dan als de heilige waarheid wordt gezien.
Er was een tijd dat men vond dat het antwoord ja is, tegenwoordig is het antwoord nee, maar de ptv2 checker van JOSM wil het wel zien op de eerste en de laatste bushalte (en daar voeg ik het dan ook altijd toe).

Is/gaat iemand daarmee aan de slag ?

Ik niet. Ik heb mijn handen vol aan écht werk, en de wijzigingen op 25 augustus in de concessies NHN en AML.
(En dan heb ik ook net de paardentram van Isle of Man toegevoegd :wink: )

Ik woon in die concessie en zal dat deze week aanpakken.

Ik heb een lijstje van alle wijzigingen die er gaan plaatsvinden en kan de relaties dus snel omzetten. Vooral in Delft heb ik eerder de busroutes up to date gehouden en dat kan ik dus weer doen.

Afgelopen maanden heb ik de concessie Achterhoek-Rivierenland helemaal nagekeken en aangepast. Hierbij heb ik, anders dan de wiki aangeeft, de stop_positions tussen de routes verwijderd en praktisch overal omgezet naar bus_stops.

Ik schrok me helemaal dood toen je dit las, maar een snelle inspectie leert dat je het niet helemaal fout hebt gedaan.

Ik dacht dat je de stop_positions (op de weg) hebt omgezet naar bus_stops. Maar gelukkig heb je de plek waar de haltepaal is danwel waar je wacht op de bus (de platforms - naast de weg) in de routes gezet, en deze gedubbeltagt als zowel highway=platform (wordt gerenderd op osm-carto) als public_transport=platform (=PTv2 compliant).

Daarnaast zie ik dat je in een aantal gevallen de eerste en laatste halte de stop position wel toegevoegd hebt. Wel zie ik dat het eerste of laatste segment een stuk verder doorloopt of juist niet langs de halte komt - beter is om de way daar te knippen - en daarom maak ik daar een stop_position aan.

Algemeen:
Ik ben er eigenlijk niet zo weg van als er zonder gemeenschaps-besluit grootschalig verwijderd wordt.

Maar hoewel ik een sterke mening heb over hoe OV te taggen ga ik op dit moment liever een zwarte-piet-discussie aan dan mijn nek uit te steken in deze discussie…

Een discussie is alleen zinvol als we daarmee iets kunnen bereiken.
En dat zie ik niet gebeuren. :roll_eyes:

Bij het nalopen van de volgende concessie kom ik deze lijn 78 tegen. De route begint volgens de RET bij Hoogvliet Metro en niet ergens halverwege bij de Othellolaan (zoals in OSM), ook staan de haltes in omgekeerde richting.
Wie kan dit aanpassen/verhelpen?

Ik zal hier wel even naar kijken.

Edit: De route en haltes komen nu overeen met die van de RET. Het is een ringlijn, maar het is inderdaad het meest logisch om deze bij de metrohalte te laten beginnen, zoals ook de RET zegt. Daar zijn ook aparte in- en uitstaphaltes.

Op Schiphol gaan over de Havenmeesterweg (beide richtingen samen) 45 busrouterelaties.
Op 15 dezember gaat deze weg dicht en wordt de noordelijker nieuwe weg Koepelstraat opengesteld voor verkeer.

Als ik 1, of 2 routes om moet leggen, doe ik dat wel met de hand door steeds het te wijzigen stukje aan te klikken, op de juiste manier in te voegen en de oude te verwijderen.
Als ik het voor meer dan 2 moet doen doe ik het er eerst voor 1, die hou ik open, selecteer het nieuwe gedeelte, en kan dan steeds met de “select objects for selected relation members” die ways weer geselecteerd hebben om ze in de andere relaties met “add selected below current member” (oid) er in te plakken. Dan moet ik wel de oude ways er steeds uit te doen.

Als ik dat met 22 of 23 relaties per richting moet doen gaat dat vervelen. Is er een tip om dat nog sneller te doen?

Met veel fantasie kan ik mij de volgende werkmethode voorstellen.

Verschuif de Havenmeesterweg (oude route) naar de nieuwe locatie (Koepelstraat).
Daarna hoeft alleen de naam (en/of andere tags) van de weg nog gewijzigd te worden.
Alle wegen (of delen daarvan) zijn nog steeds lid van die relaties en de volgorde is ook niet verstoord.
Als het eenrichtingsverkeer wegen zijn kun je zelfs knippen en samenvoegen zonder de relaties te beschadigen.

Voor alle zekerheid zou ik wel eerst alle routerelaties downloaden.

In de menu optie Moretools zit een optie Replace Membership. Daarmee zet je in een klap alle (route)relaties over op een andere weg of node
Ik gebruik die nogal eens. Heel handig en met een beetje puzzelen kun je daarmee heel veel werk besparen

Moretools krijg door de plugin utilsplugin2, maar dat is een must have

De optie van Leo zie ik niet als fantasie, maar dat is ook een reële optie. Zo werk ik ook wel vaker. Uitzoeken hoe de routerelaties lopen en daarvan uitgaan. Bedenk dat je van de A1 een fietspad kunt maken en van een fietspad de A1. Ook kun je zijwegen makkelijk even afkoppelen met de optie Disconnect node from way uit Tools. Later koppel je ze weer aan.

Ik had nog een andere fantasie:
Als je nou gewoon de laatste way die nog wel in de routes blijft zitten selecteert, en deze al tekenend verlengt tot het punt waar de oude route weer klopt. Dan blijft deze weg toch gewoon lid van alle routerelaties, en hoef je die alvast niet meer toe te voegen. Daarna kun je deze way eventueel nog splitsen wanneer dit nodig is.
Dan moet je alleen de afgesloten weg nog kwijt uit de routerelaties. Het makkelijkst gaat dat waasrschijnlijk door die ways domweg te wissen, maar als dat in het veld nog niet het geval is, is dat misschien wat radicaal. Of je moet kans zien in JOSM deze weg terug te halen, zonder dat hij weer in de routes beland. Misschien gewiste weg selecteren (via zoeken all objects?), purgen en weer downloaden van de OSM server o.i.d.

Vergeet vooral niet om voor je upload de boel lokaal op te slaan, dan heb je deze keer nog iets om op terug te vallen als er problemen ontstaan bij het uploaden.

De oude route wissen en opnieuw intekenen lijkt mij wel zo makkelijk.