Advies gevraagd bij opknappen

Beste mensen,

Ik heb me afgelopen dagen gestort op het verwerken van winkelinformatie in de gemeente Hoorn. Ik kom een heel eind.
Ik zie het ook als een goede vingeroefening voor het verdere plattegrondswerk. Ondertussen heb ik ook wat (historische) plantsoentjes toegevoegd, zodat de stad er wat groener uitziet, zeg maar.

Tijdens mijn werk kwam ik een situatie tegen in de buurt van het station. Ik ken de locatie goed, maar ik vind de locatie niet goed weergeven. Ik wil even goed kunnen beoordelen wat ik er aan kan veranderen en wat ik zou moeten laten.
https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.64405/5.05908

  • De brug lijkt enorme ongebruikte brughoofden te hebben, maar dat is niet het geval
  • De voetganger heeft brede voetpaden tot diens beschikking en doorkruist desgewenst lommerrijk het stukje groen aldaar, maar ik weet niet hoe dat goed weer te geven zonder het te zeer een huzarenstukje te laten zijn (ik wil het kaartbeeld niet te druk maken).
  • De spoorwegopgang lijkt nu een autoweg.
  • De busremise zou wat mij betreft iets meer vorm kunnen krijgen.
  • De sportschool (nr. 61) schijnt een indrukwekkende tuin te hebben en heeft een parkeerplaats voor bezoekers, die zou ik graag vermelden
  • Kan ik ook polygonen opknippen? Het woongebied loopt nu toch wat ver door.
  • De waterpoort lijkt ook niet geheel lekker te zijn
  • De naam van de brug is ook leuk, wellicht, als er toch wat werk aan de brug is.

Met wie o wie zou ik wat gedachten kunnen wisselen over de aanpak van dit gebied? Het kan mij ook veel leren over de impliciete standaarden in de opzet van de kaarten van OSM.

Voorzover ik hier alvast iets aan kan bijdragen:

Bedoel je de Koepoortsbrug? Gebruik man_made=bridge voor de brugconstructie (de weg loop over de brug), maak de wegen hieraan vast maar niet aan het water (bevindt zich op andere hoogte). De wegen met bridge=yes lopen exact tot de einden van de man_made=bridge. Maak het water onder de brug zo breed als in het echt.

amenity=parking
parking=surface
Over de access twijfel ik: access=customers of access=private.

Ik zou dat woongebied beslist aanpassen maar als je iD gebruikt dan zal het opknippen ervan niet lukken.

Die hoort op de man_made=bridge te komen.
Maar dan zou ik hem tevens verwijderen van de weg (bridge_name) want anders is het dubbel.

Ik vraag me nu trouwens af of het noodzakelijk is om een man_made=bridge te gebruiken om van die te grote bruggehoofden af te komen. Een brug begint meestal waar de weg loskomt van de ondergrond. Dat maakt het mogelijk om het water eronder aan te passen zonder met de brug in aanvaring te komen. Dit zou voldoende kunnen zijn.

Dat is niet erg. Het is een weg en geen pad.

(edit) Gevonden. Als er geen rijbanen zijn dan blijft het een open vlakte. Een busremise is een industrial=depot.

Ik weet niet waar die zich bevindt.

Dat is een persoonlijke afweging. De een houdt wel van huzarenstukjes en de ander niet.

Van de landuse=residential zou ik alle knooppunten tussen dit knooppunt en dit knooppunt gewoon verwijderen. In JOSM gaat dat heel makkelijk met ALT-J.

En de brug intekenen als man_made=bridge. De vorm is volgens het AHN een zeer onregelmatige vierkant. Het waterpolygoon onder de brug kun je weglaten.

Water onder een bruglichaam wordt niet gerenderd.

Wat heeft dat er mee te maken? Kun je het woord renderen niet vergeten? Wat er wel of niet gerenderd wordt boeit niet :slight_smile:

Nou nou. Ik weet trouwens niet eens of er zich onder de brug open water bevindt.

Waarom zou je het water onder een brug niet mappen? Het bestaat toch gewoon?

Klopt, ik doe het soms wel en soms niet geloof ik.

Wat doet Alt+J dan?
Ik kan die toetscombinatie niet zo gauw in de helpfiles vinden.

Sorry, toch gevonden.
“Ontkoppel knoop van weg”

Bedankt allemaal voor de tips!

Ik heb inmiddels de Java Openstreetmap Editor (JOSM) geïnstalleerd. In Linux was dat een fluitje van een cent.
Ik ga me eens toeleggen op jullie adviezen. Ik had nog wel een vraag over het toevoegen van (scherpere) satellietbeelden, waarover ik via de mail een tip binnen kreeg, maar dat hoort niet bij dit draadje.

Mocht ik nog vragen blijven houden, kom ik daar nog op terug.

Hallo allemaal,

Koud, hè?
Met o.a. wat trucs van Allroads heb ik behoorlijke voortgang geboekt met de situatie rondom het station. Al is het me nog niet gelukt om de gedetailleerdere satellietfoto te gebruiken, dat zou beslist helpen bij het intekenen. Nu in ieder geval de BAG-ondergrond gebruikt.

Het is beslist nog even voeling krijgen met de manier waarop JOSM werkt, en het is ook lastig om in het Engels informatie toe te voegen waar ik het in de webversie in het Nederlands kan.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden!
https://www.openstreetmap.org/#map=18/52.64404/5.05920

Sorry dat ik inhoudelijk niet veel in te brengen heb (ik zag het topic toevallig voorbij komen terwijl ik iets anders aan het doen was), maar op het eerste gezicht, als ik zo naar de render kijk, ziet het uit als een goed gemapt station! Ik vind het altijd super chill om alvast op de kaart te kunnen kijken wat de looproute is naar een bepaald perron, aan welke kant je even met de auto kan stoppen, vanaf waar je het station in kan lopen, of er winkels zijn, enz. Dat is helemaal helder hier, thanks voor het harde werk :slight_smile:

Het ziet er al goed uit
Wel een paar dingetjes die tegen ben gekomen:

En tot slot als tip:
Voor de landuse=grass langs het voetpad tussen de weg “Achter de Vest” en de gracht “Koepoortsgracht” kun je het voetpad in JOSM een offset geven als onderdeel voor het vlak van het gras. Zo hoef je het gras niet node voor node langs het voetpad te klikken.
Als je een lijn langs een vlak (op de nodes) wil tekenen houd dan “F” ingedrukt en de lijn volgt het vlak tot je de toets los laat, scheelt ook een hoop geklik.

Ja, de busstalling Connexxion betreft privéterrein, verboden toegang voor onbevoegden.
Daarnaast bevinden zich op het terrein een aantal laders voor electrische voertuigen (bussen, géén auto’s), waardoor het terrein in rijbanen op te splitsen is.