Fietspaden

Ik gebruik openstreetmap en opencyclemap nu al een tijdje maar heb nog nooit bijgedragen. Maar ik heb nu genoeg van de geoutdate kaarten en dacht dan meer eens mee te helpen.

Maar ik zie nogal een zootje, vooral in situaties waar er echt een afgescheiden fietspad is. Een keer wordt er een echt apart fietsenpad (track) getekend een andere keer wordt op de weg aangeduid dat er een ‘track’ fietspad is langs de weg. Met alle gevolgen van dien voor nav tools die daardoor van de kaart geraken.

Is er een ‘standaard’ methode die gevolgen moet worden? of zou moeten gevolgd woden

Een los fietspad kun je als losse weg mappen. Met fietspaden die aan de weg vast liggen is het wat anders.
Voel je niet geremd zaken te verbeteren. Het kan best zijn dat iemand ergens begon met mappen en toen stopte. Of dat een verkeerssituatie gewoon veranderd is.

Dus, om nog even door te zagen. In de help staat:

“A cycle track is separated from the road by curbs, parking lots, grass verges, trees or another physical barrier, but is running parallel and next to the road.”

Dus ik vind veel wegen, waar dit attribute aan staat EN ook nog eens een apart cycle track getekend is. Dat is toch fout?

Je hebt een ‘cycle track’ en een ‘cycle lane’.

Een ‘track’ is een fietspad gescheiden door een berm, borduur, bomen, gras of iets anders fysiek zoals in de omschrijving staat.
Een ‘lane’ is een fietspad wat 90% overeenkomt met een strookje parallelle witte strepen die op de grond zijn geverfd.

Voor een ‘track’ is het interessant deze apart te taggen als fietspad wanneer deze ver van de hoofdbaan verwijdert is, zijn eigen kronkels maakt en oversteekplaatsen aan drukke wegen aan te duiden. Dan maak je dus een fietspad aan(blauw-witte lijn) en tag je op de hoofdweg voor het fietspad ‘use_sidepath’.
Als de ‘track’ gelijkt loopt met de hoofdbaan tag ik deze liever gewoon op de hoofdbaan. Dat houdt de kaart wat overzichtelijker, maar jij mag deze ook nog eens apart tekenen, zolang alles correct getagd is kan dit allemaal.

Voor een ‘lane’ zie ik niet echt het nut van een apart fietspad te maken.

Hallo JHamers,

welkom bij OSM. Fietspaden zijn inderdaad een populair topic in OSM, maar niet het eenvoudigste om in te tekenen. In het begin waren de luchtfoto’s niet van voldoende kwaliteit om deze afzonderlijk in te tekenen. Vandaar de extra tag cycleway=lane/track op de highway=* weg.
Volledig losliggende fietspaden zijn altijd wel afzonderlijk ingetekend. En feitelijk is dit voor de navigatie voldoende.

Nadien is men met verbeterde luchtfoto’s hier en daar fietspaden naast de weg afzonderlijk beginnen intekenen. Zoals hierboven reeds vermeld, is niet elk fietspad volledig omgezet. Het grote nadeel van het afzonderlijk intekenen van fietspaden is dat de navigatie software nu niet meer kan zeggen welke straat je moet inslaan, aangezien de naam normaal enkel op de hoofdbaan wordt gezet.
Voordeel is dat je een iets nauwkeuriger route krijgt.

Verder gaan heel veel beginnelingen in de fout bij het intekenen van afzonderlijke fietspaden.

  • T-kruisingen worden niet aangepast, zodat je plots niet meer kan afslaan
  • Ontbrekende nodes bij het kruisen van zijstraten
  • Slechte verbinding met het vervolg als men stopt met het mappen op dat moment
  • Het niet overzetten van fietsroute relaties naar het fietspad (en feitelijk ook wandelroutes).
  • Niet niet toevoegen van bicycle=use_sidepath en verwijderen van alle fiets gerelateerde tags op de hoofdbaan.

Je kan je dus afvragen of het sop de kool wel waard is om een afzonderlijk fietspad in te tekenen. Het ziet er wat leuker uit op de standaard rendering en je hebt een iets nauwkeuriger afstandbepaling voor een route, maar daarbuiten is het niet echt iets voor een beginner mijn inziens. Vermoedelijk krijg ik nu wel alle OSM-fietsers over me heen…

Ja ok, maar ik woon in Machelen, in de buurt van de ring, toch niet echt dun bevolkt gebied. En er is gewoon een zootje van gemaakt (of over de tijd geworden). En blijkbaar zijn er naast ‘beginners’ niet veel experts die het in de gaten houden :confused:

Een geforceerd review systeem voor de beginners zou mss niet slecht zijn.

Er bestaan osm validation tools die op dubbele tags controleren. Misschien voor fietspaden ook.
https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Quality_assurance

edit
Met deze tool lukt het

http://mijndev.openstreetmap.nl/~ligfietser/fiets/index.html

Wel om hoofdpijn van te krijgen :slight_smile:

Hoi jhamers,
Wat bedoel je precies met een zootje? Dat er fouten in zitten (voorbeeld een straat met zowel eigenschap cycleway=track als een afzonderlijk getekend fietspad)? Of dat een identieke situatie op verschillende manieren getekend kan worden? Als het dat tweede is: welkom bij OSM (OpenStreetMap), dat is hoe we de dingen doen :slight_smile:

Op deze pagina staat gedocumenteerd hoe je allerlei situaties kunt gaan tekenen: https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Bicycle
Heel vaak staan er meerdere opties. Bij OSM werken we met “survival of the fittest datamodel”, waarbij het uiteindelijk het datamodel is dat het populairste is bij mappers dat wint. Alleen, het kan heel lang duren eer een datamodel wint, en dus is er heel lang chaos. In theorie kan het dus niet werken. Maar in de praktijk werkt het wel, omdat dataconsumenten (app bouwers bijvoorbeeld) die chaos in de meeste gevallen perfect kunnen bevatten. Ga dus niet orde nastreven omwille van de orde. Leer eerder op je gemak de voor en nadelen van beide modellen voor fietspaden kennen, en maak een keuze voor je eigen werk. Ga niet zomaar alles uniformiseren, dan loop je gegarandeerd aan tegen andere mappers met andere visies.

Geforceerde reviews: dat ligt zeer gevoelig in onze community. De korte reden is dat de “kost” daarvan groter lijkt dan de baten. Er zijn een hoop mensen die allerlei types wijzigingen in de gaten houden (puur vandalisme wereldwijd, alle verandering in je eigen buurt, alle eerste edits van nieuwe mappers, …). Op die manier halen we de meeste problemen er wel snel uit. Er is ook een “vrijwillig review” systeem, maar we hebben niet genoeg mankracht om die allemaal snel na te kunnen kijken.

Kan je wat links posten ? (gewoon de URL die osm.org laat zien als je voldoende bent ingezoomd op het zootje)

Niet per definitie.

In dit voorbeeld:

https://www.mapillary.com/app/?lat=50.920250095097025&lng=3.171085920920692&z=17&pKey=Ujsq7hSt8zRnIry2uss14Q&focus=photo&x=0.5&y=0.530253173545512&zoom=0

De rechtse is een aanliggend fietspad, niet afzonderlijk gemapt, maar zit op de rijweg.
De linkse is een vrijliggend, en is wel afzonderlijk gemapt.

Al zal dat eerder uitzondering zijn, veelal volgen de beide eenzelfde stramien.

Om even in je buurt op te zoeken waar er cycleway = lane getagd is, alvast even deze zoek-query:
https://overpass-turbo.eu/s/KJ3
Als ik daar eens snel overheen ga, zie ik niet meteen combinaties van cycleway = lane + afzonderlijk gemapte fietspaden.

Wat je wel ziet, is dat de cycleway = lane volgens mij bijlange niet overal getagd is waar dat zou kunnen.