Inlaat/uitlaat overstromingsgebieden/sigmagebieden

Ik was vandaag aan het editeren in het Sigmagebied in Kruibeke en dacht even de inlaat en uitlaat structuren van dit gebied in te tekenen.
Nu ben ik aan het twijfelen welke tag ik best geef aan de structuur, binnen het sigmaplan praat men van een inwateringssluis, een uitwateringssluis of een gecombineerde in- en uitwateringssluis. Maar het lijkt mij dat de tag loc_gate gebruiken en met punten ipv een area om de structuur aan te duiden compleet verkeerd is als het gaat over een structuur waar geen schepen door kunnen (of konden) varen.

Ik denk dan misschien eerder aan de tag weir maar daar ben ik ook niet volledig blij mee omdat dit mij meestal lijkt te gaan over open structuren waarbij de stroomrichting in één richting is (ipv in twee richtingen als in de gecombineerde sluizen) en bij een weer lijkt mij de hoogte meestal niet regelbaar.

https://www.openstreetmap.org/#map=19/51.17150/4.32439

Op dit moment wordt de structuur al abstract weergegeven door een way die als tags heeft waterway:drain en tunnel:culvert. Ik dacht deze te behouden en de structuur zelf in te tekenen als een gebouw en dit gebouw een tag te geven, waar ik nu over twijfel welke tag hiervoor best zou zijn.

Wat denken jullie? Dit soort structuren een tag geven als weir, de tag voor de way gebruiken (drain en culvert), of zijn er nog andere tags die ik over het hoofd zie? Of misschien toch maar beter de structuur niet als een gebouw (area) intekenen?

Alvast bedankt voor jullie input.

Hebt u al eens gekeken naar https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Proposed_features/sluice_gate
Ik heb kleinere controle systemen nabij de Rupel al gemapped met waterway=flow_control flow_control=sluice_gate

Om even de parallelen te trekken met rioleringsmodellen, waar de terminologie ook in het engels gehanteerd wordt:

Sluice is als water er onderdoor stroomt als je die (gedeeltijk) optilt.
Weir is als water er overheen loopt.

Die kunnen beide in principe ook omgekeerd werken, al is het eerder ongebruikelijk dat waterstanden afwaarts hoger oplopen dan zijwaarts: dat gebeurt enkel als er een zeer prominente zijaansluiting is die meer toevoert dat het afwaartse stelsel kan opvangen.
In dergelijke gevallen heb je meestal evenwel een ‘vul-systeem’ van het buffer, die werkt door een grote opening met terugslagklep, zodat een groot debiet van waterloop naar buffer kan, maar dat buffer niet via diezelfde opening kan leeglopen (door de terugslagklep). Die leegloop moet dan vertraagd gebeuren, en daar kan de sluice dan een rol spelen.

Bemerkt dat bij pieksituatie de sluice ook omgekeerd werkt - ze zal ook het bekken voeden.
De weir zal in dit geval bijna uitsluitend omgekeerd werken, of het moet zijn dat de tak waarop het bekken zit met veel grotere vertraging komt ingestroomd, in welk geval buffer misschien toch overloopt naar waterloopt.

De richting definiëren van die objecten lijkt me maar matig zinvol, zolang de ‘flow direction’ van je gemapte watersysteem maar goed zit.

@Escada: Dankuwel, die pagina had ik nog niet gevonden. Lijkt volledig te zijn naar wat ik zocht. Enig idee wanneer dit uit het proposal stadium zou mogen (De eerste bijdrage op de overleg pagina is van 2011 en de laatste dateert van November 2017)? Ik veronderstel het feit dat het al in praktijk wordt toegepast helpt?

@Tim: Dankuwel, voor de uitgebreide uitleg. De stroomrichting had ik niet toegevoegd (enkel recentelijk van richting verandert omdat deze “verkeerd” was). Ik stel voor, ondanks dat je volledig gelijk hebt dat water eigenlijk in beide richtingen kan stromen over de infrastructuur, om toch de stroomrichting op de ways te behouden zoals ze nu zijn. Dit vooral omdat het hier in Kruibeke gaat over een aparte inwateringssluis (dominante stroom van de Schelde naar overstromingsgebied) en een aparte uitwateringssluis (dominante stroomrichting naar de Schelde), beide zouden dus onder normale omstandigheden een dominante stroomrichting hebben (in mijn niet-expert zijnde opinie). Hierdoor kan een gebruiker snel identificeren welke sluis de inwateringssluis is en welke de uitwateringssluis is.

In ieder geval allebei bedankt voor jullie snelle antwoord.

Als er niemand zich achter die proposal zet, is de kans klein dat die daar ooit uitgeraakt.
Hij is nochtans gemaakt door een van de drijvende krachten achter de standard stijl, maar die persoon is wel niet echt actief bezig op de tagging mailing list.

Op de Aquo-lex Waterwoordenboek staat veel info over ‘definities’ in verband met water →

in verband met het SIGMA-plan , is volgens mij, het woord ‘inlaatduiker’ ook soms van toepassing →

Het woord inlaatduiker op wikipedia heeft (nog) geen goeie engelse ‘vertaling’ op wikidata, want, daar vertalen ze het enkel maar als ‘sluice’, en een sluis heeft daar een andere wikidata.

Dus; ‘inlaatduiker’ = beter ; ‘culvert sluice’ ?

Een ‘inlaatduiker’ is helemaal geen sluice.
Dat is een buis met een terugslagklep die door druk (als gevolg van verschil in waterhoogte) water in de ene richting doorlaat en de andere niet.

Als het je zou willen gaan mappen, dan map je de ‘buissectie’ gewoon als ‘tunnel = culvert’ op een ‘waterway = stream’, en kan je de ‘terugslagklep’ (flap_valve) proberen mappen op de node.

Daar is bij mijn weten geen tagging scheme voor, maar dit zou in de lijn kunnen liggen van het voorstel die voorligt voor die sluice_gate:
waterway = flow_control
flow_control = flap_valve

Ja, daar ben ik het mee eens.

Een valve is een klep, maar er zijn ook ‘schuiven’ , dus is het misschien beter van sluice_gate te gebruiken op die node ? Zou ‘simpeler’ zijn denk ik … maar dan zou er ‘enige aanpassing’ moeten gebeuren aan die proposed sluice gate ?

Exact.
Om je buffer te vullen werk je met een klep, zodat je eigenlijk de hele sectie van de buis kan gebruiken.
Om het vertraagd te laten leeglopen, werk je met een schuif, zodat je door de openingshoogte kan regelen hoe snel water er effectief weer uit loopt (je reduceert de sectie van de uitgaande leiding, als het ware).

Als je dan toch het onderscheid wil specifiëren, doe het dan meteen goed.
sluice_gate aanpassen zodat het het hiervoor past, lijkt me niet zo handig, tenzij je gewoon een flap_valve wil gaan toevoegen aan een wiki-pagina over ‘flow_control’.

Awel, om het simpel EN goed het onderscheid te specifiëren, zou ik voorstellen om bij key=waterway een waterway=sluice_gate bij te zetten, die je op 1 node kan plaatsen, want men heeft daar ook al een waterway=lock_gate met 1 enkele node … en als je daar dan nog andere info bij wil doen, simpel … :wink:

edit ; heb juist waterway=sluice_gate bijgezet bij Barriers on waterways … als iemand zin heeft om die sluice_gate tag te verbeteren ?

En toch, waterway = flow_control + flow_control = * lijkt me een betere combinatie.
Al is het maar omdat dan makkelijker te traceren valt waar regelconstructies zitten.

Als men flow_control=yes bijvoegt, is dat dan ook niet goed ?

der heeft er weer ene mijne input verwijderd , met een bericht van ; “The tag waterway=sluice_gate is not yet documented with a wiki page and has only been used 200 times. Please create a proposal page and discuss first.” … die wiki page van sluice_gate zou beter moeten ‘gedocumenteerd’ worden volgens die jeisenbe …

De ‘logica’ onbreekt me hier, want een lock_gate is OOK een ‘flow control’, en die proposed sluice_gate, die al van 2011 ‘proposed’ is, zou dan , ALS die ‘erdoor’ zou komen, beter ook dan een flow_control=lock_gate bevatten i.p.v. waterway=lock_gate:roll_eyes:

Ik heb niet gezegd dat wat nu voorligt logisch is.
Ik geef alleen aan wat vanuit mijn ervaring in het vakgebied (want ik ben naast mobiliteit ook met water bezig) een logische, werkbare tagging lijkt.

Nu, zolang we toch niet alle riolering etc gaan mappen, heb ik niet de intentie hier zwaar op te gaan focussen of een tagging scheme voor te stellen. Of tot 17x hetzelfde te herhalen tegen iemand die toch niet van zijn mening af te brengen is.

Ik had het niet over jou ‘logica’, maar eerder over diegenen die WEL een waterway=lock_gate aanvaarden, maar GEEN ‘goedkeuring’ geven aan het voorstel van pnorman

Ik heb eens opgezocht, en kom meer en meer tot de conclusie, dat ‘sluice gate’ een ‘algemene’ benaming kan zijn, want een ‘lock gate’ en een weir is OOK een ‘sluice gate’ , en een ‘sluice gate’ kan in de vorm van een ‘valve’(klep) zijn . →

Vele andere benamingen → https://nptel.ac.in/courses/105105110/pdf/m4l10.pdf

https://www.shutterstock.com/nl/search/sluice-gate

Voor de laatste keer: NEE.

Een kraan is een kraan (valve) - typisch ‘dicht te draaien’
Een klep is een klep (flap_valve) - gaat dicht door waterdruk afwaartse kant
Een schuif is een ‘sluice’ of ‘sluice_gate’ - de hoogte onderdoor bepaalt hoeveel water er door kan, de waterhoogtes aan beide zijdes in welke richting.
Een sluis is een ‘lock’, met langs beide kanten sluisdeuren (‘lock_gate’).

Sluice en sluis lijken op elkaar qua woord, maar zijn niet hetzelfde.
Maar hey, pak gerust je gekleurde zoekterm in google boven mijn woord - iemand die al tien jaar in het vakgebied waterbeheersing werkzaam is…

Ik gebruik geen google, maar startpage om te zoeken, en als je de Types of sluice gates op wikipedia bekijkt, dan zijn ze daar ook mis volgens jou 'NEE’ … maar hey, wie ben ik om een ‘professional in waterbeheersing’ tegen te spreken … voor mij allemaal gelijk hoor … u doet maar …

Ik ben beroepshalve bezig met mobiliteit en waterbeheersing. Daar hoeven geen aanhalingstekentjes rond hoor.

‘sluice_gate’ is m.i. alleen van toepassing voor een manueel stuurbare openingshoogte. Terugslagkleppen horen daar niet bij, waardoor ze m.i. een aparte categorie vormen. Zelf even comment gelaten bij de wiki, zien of dat wat in gang zet.

Als je dit ziet, is dat dan een sluice_gate?

Wat ze precies bedienen kan ik niet zien, maar ik kon wel de sloot zien die eronder loopt en die links en rechts enkele meters van hoogte verschilt. Rechts beneden aan de dijk terugkijken zag ik alleen een gat waar de sloot in- of uitstroomt (het stroomde op dat moment niet duidelijk) dus dat is de culvert.
Een sluice gate moet je denk ik mappen als knoop in de way van de culvert?

Dat zal waarschijnlijk inderdaad een sluice_gate zijn. Ik ken ze vooral in open uitvoering, maar het kan ook zo verborgen.

Als je deze gaat mappen, denk ik dat je best ook het stuk laaggelegen grasland tagt met ‘natural = water + intermittent = yes’