Wanneer tag:amenity als vlak en wanneer als punt

Ik heb een vraag over het gebruik van de tag amenity. Wanneer plaats je deze tag bij bijvoorbeeld een winkel op het pand (de polygon) zelf of wanneer op een apart punt op het pand (een nieuw punt naast de adrespunt)?

Bij scholen staan ze namelijk op het pand (of op de schoolzone als die er is en dan niet op het pand) maar bij sommige winkels staan ze op het pand en dan weer als een los punt.

Vanuit gebruiksgemak lijkt mij het toepassen op het pand/polygon ook niet fijn. Stel je wilt met GIS alle winkels in de omgeving onderzoeken. Dan moet je zowel panden als punten downloaden en die vervolgens weer omzetten tot het zelfde vectortype (bijvoorbeeld punten). Ook wordt *amenity *op punten en vlakken iets anders gerenderd op de kaart. Op een vlak heeft een POI een grijze tekst op een bepaald zoomniveau en een punt niet.

Wat zijn hier de (ongeschreven)regels voor?

Voor een winkel tag je bij op de adresnode. Niet op het pand. Het komt vaker voor dat meerdere winkels in 1 pand zitten en dan wordt het lastig om op het pand te taggen. Ook niet op een losse node naast de adresnode, maar dus op de adresnode. Dan heb je de adresgegevens van de winkel er gelijk bij.

De bovenste op de afbeelding is dus goed en de onderste fout? Dan moet ik een aantal van mijn aanpassingen aanpassen zodat de extra nodes voor de winkels verdwijnen. Het gevolg is dan wel dat er geen adresnummer meer op de kaart staat omdat daar dan de winkel naam staat.

En dit geldt ook voor restaurants, huisartsen ect maar dus niet bijvoorbeeld een school?

Dat je het nummer niet meer ziet, is inderdaad een nadeel. Maar op de adresnode taggen is inmiddels algemeen gebruikelijk.
Scholen kun je ook op de adresnode doen, maar het kan ook op het schoolplein (vlak) .
Soms moet je daar een beetje mee schipperen als meerdere scholen hetzelfde gebouw gebruiken en soms ook dezelfde adresnode. Tegenwoordig is men zeer creatief en heb je een BSO, school, kinderopvang, wijkcentrum in 1 gebouw en soms met niet afzonderlijke adresnodes.

Overigens kan het soms nuttig/noodzakelijk zijn toch een extra losse winkelnode te gebruiken als een zaak meerdere zaken verkoopt.
Bijv. de Welkoop verkoopt spullen voor dieren, voor tuinen en voor doe het zelf. Daarvoor is niet een alles omvattende POI
Ook heb je de shop in shop winkels, ook die moet je soms apart taggen

Prima, dan zal ik de door mij toegevoegde winkels, restaurants ect op de adresnode taggen en niet op een losse. Dat pas ik aan.

Over die schoolpleinen, ik heb er een aantal in de omgeving gezien waar nog geen vlak met schoolplein is. Maakt het uit als dat niet 100% klopt? die van onderstaande afbeelding kan ik vrij naukeurig intekenen maar 100% klopt dat nooit helemaal. en building=school op het gebouw laten staan alleen naam ect weghalen en naar de adresnode verplaatsen (tenzij er een schoolvlak is).

Lijkt me een mooi terreintje zo.
In JOSM op de hoogtekaart kun je vaak in het bos nog het hek zien. Dan kun je het hek als grens gebruiken.
Op het plaatje heb ik min of meer wat verzonnen.

Als het hele gebouw inderdaad voor deze ene school gebruikt wordt (en er dus geen andere functies op één van de drie adrespunten zitten) dan kan de naam op het gebouw blijven staan volgens mij.
Naam op het schoolgebied zetten is dacht ik vooral van toepassing voor scholen met meer dan één gebouw. Van basisscholen met losse gymzaal tot campussen.

Maar ik zie in OSM allerlei constructies. Ook veel gebouwen die als schoolgebied zijn getagd bijvoorbeeld.

In dit gebouw in Rijswijk zitten twee scholen
Dus één polygoon met tag amenity=school en twee nodes voor de individuele scholen met tag name
https://www.openstreetmap.org/way/28859071

De wiki geeft een uitstekend uitgewerkt voorbeeld:

https://wiki.openstreetmap.org/wiki/Tag:amenity%3Dschool
Als iedereen het zo zou toepassen…

Helaas wordt daarin geen rekening gehouden met onze adres-node.

Hoe doe je dit in JOSM, is dit een plugin? Ik kan de optie namelijk niet vinden. En je zat er niet ver naast met je schoolgebied.

Hier zitten er meerdere functies in het gebouw dus ik heb het hele schoolvlak getekend en de naam getagd op het adrespunt.

Volgens mij rendert dan de naam niet zonder de extra tag amenity=school . In geval van meer scholen zou ik de amenity op de adresnodes zetten. Wanneer josm dan een foutmelding geeft. Het zij zo…
Edit
Ook krijg je dan het schoolsymbool. Meestal laat ik bij meer (school)instellingen het terrein weg.

Zo heb ik hem nu met het schoolgebied getekend, het gebouw building=school en op de adresnode onderstaande:

amenity=school
name=Basisschool de Berensprong

Op nummer 36 zit volgens mij dan het kinderdagverblijf en 70 weet ik niet.

Nee het is een WMS-laag die je kunt aanslingeren door de juiste code in te voeren.
Allroads is meen ik de guru hier. Lees dit draadje door en als je er niet uitkomt meld je dan in dat draadje.

Oh ja, hier staan codes. Je moet geloof ik wel even toestemming vragen bij Esri.

Blijft lastig die scholen. ik zou gewoon de adresnodes gebruiken en de amenity=school van het gebouw halen. Up to you :slight_smile:

Ik zou op het gebied

  • amenity=school
  • name=De Berensprong

zetten. En het kinderdagverblijf op de adresnode.

Van Basisschool de Berensprong zou ik dus het eerste deel weglaten. De amenity maakt al duidelijk dat het een basisschool is.

Yep, amenity=school + building=school is dubbelop.

Ik heb hem nu zo getagd:

Schoolgebied:

amenity=school

Gebouw:

building=yes  (i.v.m. verzamelgebouw en niet enkel een school)
bag/ adresinfo

twee adresnodes
school:

bag/ adresinfo
amenity=school
name=de Berensprong
source=BAG
source:date=2014-06-06
website=https://www.berensprong.nl

Kinderdagverblijf:

bag/ adresinfo
amenity=childcare
name='t Muuske
operator=Stichting Kinderopvang Roerstreek

@Cartographer… Wat wel nu gebeurt is dat de validator van josm (gebruik je die editor al?) een foutmelding zal geven. Amenity=school binnen amenity=school. Je kunt het negeren, maar je hebt dan wel kans dat een andere mapper de zaak gaat ‘verbeteren’ (Overigens negeer ik wel eens vaker bewust validaties van Josm. )
Vandaar dat ik in zo’n geval het schoolterrein gewoon weglaat.

Je hebt gelijk, dit geeft inderdaad een error. Wat ik dan kan doen is hier het schoolterrein weghalen en indien een gebouw alleen de functie school heeft het taggen zoals wiki voorschrijft met de naam op het schoolplein en niet op de adrestag.

Ik heb JOSM idd al een aantal keer gebruikt. Vooral met splitsen van knopen en wegen werkt JOSM fijner dan ID.