[Routes] Op te richten routebureau Zuid-Holland: kans of knudde?

Er loopt een draagvlakonderzoek voor een Routebureau Zuid-Holland. Dat zou alle soorten rekreatieve routemarkeringen in de Provincie Zuid-Holland moeten gaan beheren. Bestuurslagen zien dit wel zitten, want die denken aan efficiëntie/vereenvoudiging en gestroomlijnde financiering. Er zijn al voorbeelden elders. Dus ik denk dat het wel gaat gebeuren.

Mijn vraag: is dit iets waar OSM inbreng kan hebben?

  • Vinden wij het een goed idee of juist niet?
  • Hebben wij zo’n routebureau iets te bieden?
  • Hebben wij iets te vragen?
  • Zijn er dingen waarvan wij als OSM-mappers bij andere routebureau’s of regio’s zeggen: “hadden ze dat nou maar zus-of-zo gedaan”?

Ik ben van plan dat dan als “Zienswijze” te sturen aan het bureau dat het draagvlakonderzoek heeft gedaan. Die hebben namelijk veel partijen geraadpleegd, maar zijn de gebruikerskant en het vrijwilligersgebeuren (waaronder OSM) zo’n beetje vergeten. Logisch, want wij zijn geen op de klassieke manier georganiseerde partij. (Dat zou trouwens wel kunnen als we in Nederland een “Local Chapter” van de OSMF oprichten - maar dat is weer een ander verhaal).

Ik kan van alles verzinnen, maar ik zou het fijn vinden om daarbij ook andere meningen, opmerkingen en ervaringen mee te nemen.

Schieten maar!

In Limburg en Brabant bestaan de routebureau’s al een tijdje.
Een nadeel heb ik nog niet ontdekt. Bij opmerkingen over de markering stuur je die naar het routebureau.
Die stuurt deze dan naar de juiste organistatie door.
Er staan ook een routeplanner op de website.

Als alle routes op dezelfde manier gemarkeerd worden, is dat een voordeel.

Er bestaan toch landelijke planners en meldpunten, in ieder geval voor fietsroutes en wandelroutes? Dat hoeft MI niet meer. Ik zou juist denken dat het routebureau de juiste organisatie is waar de landelijke meldpunten de meldingen heensturen, zodat het routebureau de afhandeling kan aansturen en coördineren. Maar misschien zie ik dat verkeerd…

Het is misschien handig om ook de link naar het onderzoeksrapport uit 2018 te vermelden:
https://www.zuid-holland.nl/publish/pages/20940/health_check_recreatieve_routenetwerken_zuid-holland_eindrapport.pdf

Ik denk niet dat er voor ons veel gaat veranderen. Het maakt naar buiten toe niet zoveel uit of de netwerken door één provinciale organisatie of een aantal recreatieschappen en gemeenten worden onderhouden.

Ik hoop wel dat ze de routes wat beter bij gaan houden. Misschien lukt dat beter met een centrale organisatie. Ik heb in het wandelnetwerk Hof van Delfland vaak genoeg gezien dat de stickers verwijderd werden van lantaarnpalen bij een gemeentelijke schoonmaakactie en dan weg blijven. Ook na het melden ervan werden de stickers niet teruggeplaatst. En één ontbrekende pijl op een plek waar je af moet slaan, zorgt ervoor dat je verkeerd loopt en dat eigenlijk het nut van het hele netwerk onderuit wordt gehaald.

Over de knooppuntnetwerken maak ik me weinig zorgen, althans niet extra. Wel over de langeafstandsroutes, namelijk dat ze die op dezelfde manier willen gaan onderhouden: Duurder dan nu, slechter dan nu, en liefst over wegen waar je met een auto naar toe kan. En natuurlijk met een eigen (ingekochte) dure site met (betaalde) google maps onder de kaartjes en speciale dure software voor de workflows…

Ik heb een “Zienswijze” ingestuurd en per omgaande een heel inhoudelijk en goed antwoord gekregen. De club die het nu uitzoekt heeft verstand van zaken en is pragmatisch bezig. Het inbedden van het vrijwilligerswerk met behoud van vrijheid staat op hun uitwerkplan, alleen in de officiële stukken voor de besluitvorming komt dat niet zo expliciet naar voren. Voor wat betreft websites en promotie hebben zij al gezegd: geen verdubbelingen, als er landelijke info-sites zijn dan niet nog eens een regionale maken want dat voegt niks toe.

Ik heb de indruk dat dit er wel komt (weet alleen niet hoe snel). Ik blijf geïnformeerd. Als ze aan de slag gaan zal ik kijken of ze iets met osm kunnen/willen. Bijvoorbeeld, met waymarkedtrails hiking ingezoomd op zuidholland en klik op Routes, geeft precies antwoord op de vraag: welke mooie wandelingen zijn er in Zuid-Holland? Als ze dat zo aanbieden dan hebben ze ook een belang bij aktualisering van de routes (survey, mapillary, survey:date systeem).

Ik heb kontakt met een padgroep in Brabant. Zij zijn zeer te spreken over het knooppuntennetwerk, dat goed onderhouden wordt door VisitBrabant. Dat zal hun routebureau wel zijn! Hun voorstel is om de knooppuntenset van Visitbrabant periodiek over te nemen in OSM. Ik voel daar wel voor (als er toestemming komt natuurlijk), want waarom zou je het netwerk reverse-engineeren als je het uit de eerste hand kan krijgen?

Er zitten natuurlijk wel haken en ogen aan vanwege de bizondere manier waarop het in OSM gezet moet worden. Misschien is een periodieke vergelijking tbv handmatige aanpassing het hoogst haalbare, maar dat is denk ik ook niet slecht! Want periodieke kontrole op de weg doen wij niet en zij wel. Het gaat om enorm veel kilometers route en enorm veel paaltjes!