Tot wanneer is een weg in aanleg?

Maar die heb ik hier nog niet gehoord. Makkelijk scoren zonder tegenstander :wink:
Overigens sluit ik me bij die acht aan. Betekent wel dat ik binnenkort eens een surveyrondje ga fietsen, want ik zie bouwstraten in Vathorst die best wel eens opengesteld kunnen zijn.

Dan mag mijn woonplaats in zijn geheel op construction.

Heus? Ik krijg nu een beeld van een western dorp :slight_smile: ik ken t toch anders.

Niet mee eens!
Toegang regel je met access.
Construction zal in de meeste gevallen betekenen, dat de situatie veranderlijk is, dat de doorgang van het verkeer verstoord kan zijn (langdurig laden en lossen, opgebroken wegen, stoepen), dat de inrichting van de weg incompleet kan zijn (geen stoepen, soms zelf geen wegdek, geen bebording), met andere worden dat de wegen niet altijd door elke verkeersvorm (rolstoel, rolator, kinderwagen) en elke gebruiker (kind, blinde, oudevandagen) veilig te gebruiken zijn.

Even een paar punten uit de Wiki:

only tag construction sites (particularly roads and railroads) if they are planned to be closed for at least six to nine months.

For instance, to tag a residential road under construction, use highway=construction and construction=residential.

For minor road-works (where the road in question remains open), use construction=minor (and don’t use highway=construction, but leave it at its default value)

Maar eerlijk gezegd: het is in de Wiki weer eens niet uidrukkelijk geregeld :frowning:

A. Als de weg zelf aangelegd of heraangelegd wordt, is highway=construction op de weg zelf aangewezen totdat hij klaar is en opengesteld wordt. Tussen klaar en open kan nog wat tijd zitten, daar zou je nog even met access kunnen werken maar ik zou gewoon de construction laten staan tot de weg opengesteld wordt.

B. Als de weg een werkweg van werkverkeer voor een nieuwe wijk of zo is, dan hoeft de weg zelf niet op construction. Het is dan een service road met een access restriction, namelijk alleen gemachtigd werkverkeer.

Verharding en inrichting heeft hier geen invloed op, lijkt mij. Dat de weg na de werkfase heringericht wordt of een grote strijkbeurt krijgt en mooie bloemperkjes/bomenrijen/gekleurd asfalt/stoplichten/belijning/flitscamera’s etcetera is niet relevant voor construction / access.

Maar voor het gemak denk ik dat het ook bij B. prima is om de hele weg op construction te laten staan tot hij definitief opengesteld wordt.

Ja, maar:

Dit is volgens mij essentieel hier. Ik heb 't even uitgeprobeerd met een willekeurig stukje highway=construction in een woonwijk, en alle acht routing opties in OSM vanaf het ene naar het andere uiteinde van dit stukje. En inderdaad wordt dit weggetje vermeden.

Planners dienen zich aan de regels die OSM hanteert te houden, niet anders om.
Als we dat gaan doen, dan loop je het risico dat je het voor de ene planner zus moet doen en voor de andere zo.
Het gevolg is een discussie over welke planner maatgevend is.

Bovendien zegt construction iets over de onbetrouwbaarheid van de geschetste situatie.
Als een planner je in of door een gebied ‘under construction’ stuurt dan weet je dat het fout kan lopen.
Als een planner je om een gebied ‘under construction’ leidt dan kan kiezen het zekere voor het onzekere te nemen of de gok wagen en toch door het gebied te gaan.

Door een weg die feitelijk ‘under construction’ is open te stellen,
onthoudt je de gebruiker (ook zij die geen planner gebruiken) essentiele informatie.
Dat laatste kan nooit de bedoeling van OSM zijn.

Een weg waarvan het toplaagje asfalt al meer dan twee jaar op het aanbrengen wacht under construction houden en met access tags kunstmatig openhouden gaat de werkelijke praktische situatie volledig voorbij.

En dit uit een betrouwbare waarneming :slight_smile:

Ik zeg ook niet dat je moet wachten tot de officiële openstelling.
Van mij mag je, zodra de weg normaal en door al het verkeer waar voor de weg bedoeld is, gebruikt kan worden, openstellen.

Dat werd toch ook in de eerste post gezegd? Zie:

Het gaat bij die tijdelijke verharding vaak om straatstenen in blokverband, die gemakkelijk opengehaald kunnen worden als er bijvoorbeeld extra kabels gelegd moeten worden. Vooral in straten waar de huizen als losse kavels worden verkocht, kan deze situatie tot een paar jaar na de openingsdatum (dus na het moment highway=construction → highway=residential) duren.

Dan is-ie opengesteld, ja.

Ik meende dat Martin stelde dat een weg die wacht op een toplaagje nog niet opengesteld is. Mogelijk heb ik dat verkeerd begrepen.

Volgens mij draait het nu om het punt wat noem je (officieel) opengesteld en wat niet?

Hier in Ede zijn diverse wegen op de kazerneterreinen waar je op mag rijden.
Sommige wegen liggen echter nog niet op hun plaats.
Ook moet je niet vreemd staan te kijken, als op een zekere dag de hele weg weer open gehaald is en je via een andere route naar bijv. de P+R moet. Op diverse plaatsen ontbreken stoepen, straatnaamborden, e.d. en soms moet je over rijplaten om op je bestemming te komen.
Ook kan het gebeuren dat een mobiele kraan de hele ochtend een weg blokkeert.
Ik vind dit geen normale situatie.
Maar het is allemaal opengesteld…

Hoe zie je dat je erop mag rijden?

Er staat geen verbod en het sluit aan op de openbare weg.
Ook is het bijv. de route naar de door de gemeente ingestelde P&R
en zijn diverse bedrijfjes alleen via die routes bereikbaar.

Ja, dat stelde Martin nou juist niet. Die weg waar hij het over had is blijkbaar al twee jaar open, maar nog net niet helemaal af.

En die wegen in Ede-Oost (ja, ik ken ze) zijn inderdaad opengesteld, en je kunt er met alle vervoersmodi over (auto, fiets, voet). Ook al ontbreekt er een stoep.

Het heeft met de navigator weinig te maken, maar de situatie kan worden weergegeven door de weg over een bouwput (landuse=construction) te laten lopen.

edit: woordkeus

Het blijft altijd een beetje lastig om voor elke situatie een passende oplossing te verzinnen.
Maar voor mij is een weg waarvan onderdelen zoals, parkeerplaatsen, rotondes en fiets- en/of voetpaden ontbreken, niet af, dus ‘under construction’.
En zelfs met een dergelijke eenvoudige regel krijg je nog problemen (belijning, slijtlaag, bebording of zijde van de weg.)
Ach kijk maar eens rond.

Nou, ik ben van Rotterdam en ik vind het best herkenbaar…

Tja. Als hij opengesteld is hoort hij gewoon bij het wegennet. Er zijn heel veel wegen zonder al die toeters en bellen. Dat er in de toekomst meer toeters en bellen zullen komen maakt de weg NU niet under construction.

Omgekeerd, een weg waarbij alles al erop en eraan zit maar waar de afsluitingsborden van de werkzaamheden er nog staan (bv omdat het stoplicht nog afgesteld moet worden, of het lintje moet nog officieel geknipt worden, of aan de andere kant kna je toch nog niet verder, of het is gewoon nog niet de afgesproken openstelling) mag wat mij betreft nog wel even under construction blijven staan tot het echt zover is.

Voor mij is construction niet dat eraan gewerkt wordt, maar dat hij wegens werkzaamheden afgesloten is.

Als het voetpad nog niet gelegd is, kan de rijweg al wel opengesteld zijn.
Ik vind het een groot verschil maken of voetgangers en fietsers (waaronder kinderen) veilig op een stoep of een fietspad kunnen lopen/fietsen of de rijweg moeten delen met een quad-tractor die de hele dag met zand heen en weer ragt.