Snelwegop-/afrit A28 A'foort van Defensie

Goedendag,

Bij Amersfoort/Leusden ligt aan de A28 een bijzondere op- en afrit. Hij is (of was) namelijk alleen bedoeld voor gebruik door Defensie.
Zie locatie https://www.openstreetmap.org/#map=17/52.12552/5.34998
Aan de noordzijde is deze nog goed zichtbaar, vanaf de snelweg kun je ook een groot hek zien (heb ik even in kaart gebracht) en vanaf de Kolonel H.L. van Royenweg kun je goed tot dat hek komen, is mijn ervaring.
De zuidzijde is een ander verhaal: in de begroeiing is deze nog wel te herkennen maar je ziet er verder weinig van.

Mijn vragen zijn nu of en zo ja hoe deze aansluiting in OpenStreetMap gezet moet worden. Ik weet niet eens of hij nog wel in gebruik is. Maar mits je de sleutel hebt kun je aan de noordzijde van de snelweg af, de poort openmaken en naar de Leusderheide of kazernes rijden. Of andersom natuurlijk.

Ga naar de locatie
En zie, hoe de OSM wegen/paden liggen t.o.v. het oppervlak.

Als je vindt dat dat een afrit of oprit is kun je hem in kaart brengen. Dat die afrit door normale stervelingen niet gebruikt kan worden maakt niet uit. Tag het stuk waar “wij” niet kunnen komen dan als access=private.
Zo zou ik het doen.

Vette kaart van Allroads trouwens! :slight_smile:

Ok, dan ga ik er eentje intekenen aan de noordzijde. Zuidzijde misschien als ik daar een poort kan ontwaren in Mapillary. Of anders een keer bij een survey met 90 km/uur :wink:
Vette kaart inderdaad, de toegangsweg ligt niet helemaal goed dus. En ik zie nu ook dat de nabij gelegen motorcrossbaan nog ontbreekt op OSM.

Ook de zuidelijke toerit is nog duidelijk herkenbaar. Op de inrit vanaf de Kol van Royenweg is de wegverharding nog aanwezig, maar voor zover ik weet is de wegverharding over de hele lengte van de oprit opgebroken. Het ziet er nu uit alsof het hele wegprofiel is overwoekerd door de begroeiing.
Voor zover ik weet zijn de opritten nooit als zodanig gebruikt.

De op- en afrit (alleen vanuit/richting Duitsland) was er inderdaad voor defensie. Toevallig was ik er een maand geleden. Het is écht geen afrit meer, en de oprit is ook al even overwoekerd.

Dit deel van de A28 is in 1986 opengesteld. Drie jaar later viel de muur en dus “de dreiging uit het oosten”.

Hieronder wat foto’s:

Afrit en slagboom bij de Kolonel H.L. Van Royenweg

De afrit (tegen het “verkeer” in gezien)

Een stukje verderop. Het linkerpad is de oude afrit. Het rechterpad leidt naar een NUTShuisje, ik denk water. Helemaal linksaf een pad naar het achterliggende bos.

Bordje militair terrein. Dit lijkt te slaan op het achterliggende bos.

Naast dit bord ligt prikkeldraad. Rechts is het prikkeldraad weg.

Aan het einde: een hek. In het hek zitten een aantal (eenrichtings) kleinwilddoorgangen. Het hek lijkt alleen bedoeld voor onderhoud, zéker niet om als afrit te gebruiken met zwaar materieel. Er is aan beide kanten van het hek geen verharding aanwezig.

Ik ben over het hek geklommen, aan de andere kant is zicht op de snelweg. Nu ik deze foto zie lijkt er wel een wat donkerder gras een pad te zijn, maar dat zal meer een gevolg van de droogte zijn.

De oprit (ten zuiden van de A28) heb ik niet gevolgd, mede omdat dat over militair terrein loopt, er een wat heftiger bordje staat (verboden toegang, levensgevaar) én compleet overwoekerd was.
Ik denk dat men van de nood een deugd gemaakt heeft en het hek (gate, niet fence) gemaakt heeft om te kunnen maaien.

Maar het is zéker geen op- en afrit meer. Ik zou jouw edit dan ook liever terugdraaien, tenzij je overal tracks wil maken waar een grasmaaier moet komen. Of in ieder geval de track niet meer aan de snelweg verbinden. Je zou hem wel even door het hek kunnen laten gaan.

P.S. Als je access=no doet, hoef je niet ook nog bicycle, foot en horse=no te geven.

Ok, niet meer in gebruik dus. Het hek is ook kleiner dan in mijn herinnering. Ik zal een stuk track tussen de gate en de snelweg weer weghalen. En een volgende keer wacht ik wel op wat meer meningen. Bedankt voor de foto’s!

Aan de zuidzijde heb ik trouwens het stukje verharding dat resteert van de oprit toegevoegd als relict. Meer is er inderdaad niet meer.

Voor een beetje tank is dit toch een prima bruikbare afrit :stuck_out_tongue: Al kun je met een tank natuurlijk al gauw een berijdbaar oppervlak vinden.

P.S. Het nut van dit soort bijdragen en discussie lijkt me trouwens niet al te groot. De kans dat iemand ooit voordeel heeft van de tijd die we hieraan besteden, is niet al te groot. Ik ga morgen maar weer eens een rondje in een buitenwijk fietsen, om te zien of alle eenrichtingsverkeer goed op OSM staat. Dat lijkt me waardevoller.

Top, dat laatste lijkt me prima!

Je vindt het nut van deze discussie niet groot? Waarom doe je er dan aan mee? Om hem dood te slaan? Dank je wel :laughing:

Langs de A50 richting Apeldoorn, vlak boven knooppunt Waterberg heb je een nog veel frappanter geval: https://www.openstreetmap.org/way/666750532

Ondanks dat er nergens borden, hekken of slagbomen staan heb ik het toendertijd maar als access=no getagged :open_mouth:

Vanaf de snelweg gezien, https://goo.gl/maps/DkiWMgy5LxXqP3tc8
Vanaf de Apeldoornseweg gezien, https://goo.gl/maps/zJYKAuBaorHoL9tY8

Ik zie zelf karteerwerk op bijna stoeptegelniveau gebeuren waarvan ik me afvraag wat daar nou het nut van is voor de samenleving en mensheid. Als ik een knuppel in het hoenderhok mag gooien: een urgente taak oppakken bij Missing Maps, dat is dan waardevoller.
Maar dat doe ik zelf te weinig, moet ik bekennen … deze week maar weer eens doen.

Handig voor als je de afslag Arnhem-Noord op de A12 gemist hebt omdat je te vroeg rechts hebt aangehouden? :wink:
Ziet eruit als een doorsneden bos- en veldweg. Maar volgens mij mist er aan de westkant van de A50 dan een stuk in OSM.

En nu we het toch over de A12 hebben, dit is weer een ander geval waar je vroeger ook door leek te mogen: https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.01275/5.69007 . Nu duidelijk wat wel/niet mag dankzij borden, geen hekken maar wel wildroosters. Is trouwens niet helemaal correct ingetekend qua ligging, want ze liggen niet recht tegenover elkaar, zal ik aanpassen.

Of deze. maar het lijkt er op dat Defensie de grootste gebruiker was van dit soort aansluitingen.
In dit geval een banden opslag, koel, donker en slecht toegankelijk. https://www.openstreetmap.org/#map=19/52.06057/5.16435,
maar wel met een eigen afrit en oprit tav A 12.

Ok, maar als mijn voormalige Defensie afrit er niet op mag, dan is deze ook niet correct. Dat stukje over het asfalt zou dan weg moeten.

Dit lijkt mij een misverstand.
Niemand heeft gezegd dat het van de kaart moet verdwijnen.
Alleen de classificatie highway=motorway_link zou onjuist zijn.
De huidige tag highway=service lijkt mij correct.

Daarmee is dan recht gedaan aan het motto “map what is on the ground”

Hebben we het over hetzelfde? Ik doel op de ‘oprit’ van Hendrikklaas bij Fort Vechten. Die is highway=track.
En over de afrit die ik ingetekend heb bij Amersfoort is wel degelijk geadviseerd die weer weg te halen (door IIVQ).

Tijdens de rondleiding in het fort kun je de locatie aanduidingen nog zien, die we in 1969 op de muur hebben geschilderd om de verschillende soorten banden uit elkaar te kunnen houden. Was trouwens een hele operatie om alle rubber artikelen uit de kruipruimte (daar kon je niet rechtop staan ! ) van de gebouwen aan de kanaalweg te halen en over te brengen naar het fort.

Mijn eerste gedachte was dat je de gehele oprit bedoelde. Maar ik zie wat je bedoelt en ja daar ben ik het wel mee eens. Het laatste stukje, de verbinding met de snelweg, hoort niet meer op de kaart te staan. Het is teruggegeven aan de natuur en volledig overgroeid. Aan de hand van de vegetatie kun je nog wel zien dat er ooit een verharding heeft gelegen, maar het is m.i. nu zelfs niet aan te duiden als track.

Sorry Leo, maar volgens mij praten we nog steeds langs elkaar.
Ik heb het over deze track: https://www.openstreetmap.org/way/336536623
Niks overwoekerd, mooi asfalt (zoab zelfs). Maar onterecht gemapt.